کد خبر: ۱۶۸۹۴
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۰
تحلیلی اندیشه ای در باب فعالیت‌های مربوط به پرونده هسته ای با توجه به شنیده‌هایی كه حاکی از بسته شدن موضوعات مسئله مند است مي‌تواند باب مباحث آتي در‌اين زمينه را باز كند چراكه تجربه پرونده هسته ای به اندازه ای مهم هست که بشود از زوایای متفاوت مورد کنکاش و بررسی قرار گیرد.
اقدام جمهوري اسلامي‌ايران مبنی بر اینکه در عین توانایی سر جنگ و ستیز با هیچ کشوری ندارد نکته کلیدی و مهمی است که در عبارات وزیر امور خارجه و عملکرد تیم مذاکره کننده نمودار است. فعالیت‌های تکمیل کننده در داخل و خارج برای پیشبرد اهداف مورد نظر و کم کردن فشار از جانب قدرتهای تاثیر گذار اقدامات مهمی است که در این زمینه یعنی مربوط به پرونده هسته ای قابل توجه است.
علیرغم کم رونقی عملکرد داخلی الحق والانصاف عملکرد وزارت خارجه خصوصا در باب پرونده هسته ای گسترده و متنوع بوده است و تلاش شده از ظرفیت‌های شناخته شده به نحوی استفاده شود.هر چند از دو ظرفیت مردمی و نخبگانی به نظر مي‌رسد کمتر استفاده شده یا حداقل نشانه‌های این بهره وری کم جلوه بوده استو ای کاش با بهره گیری از ظرفیت‌های این دو حوزه ، تلاش می شد تا حافظه تاریخی ایرانیان را قدری تقویت می کردند.
نکته ای قابل ذکر و البته مهم، تجربه دیپلماتیک مواجهه با مشکلات و مسایل داخلی و خارجی مربوط به موضوع هسته ای است که بیش از دوازده سال است حوزه دیپلماسی را به نحو خاص و مردم و حکومت ایران را به نحو عام با مسایل متنوع خود درگیر کرده است.موضوعات زیادی چون نحوه تعامل با قدرت‌های تاثیر گذار در عرصه بین الملل، چگونگی پیشبرد کارها در عرصه جهانی، نوع برخورد کشورهای منطقه با موضوعات مربوط به ایران و چگونگی بهره گیری از ظرفیت‌های داخلی و غیره از جمله موضوعاتی است که به واسطه پرونده هسته ای برجسته شدند. این در شرایطی است که بخاطر تحریمها، جامعه و بدنه مدیریت کشور هم با مسایلی مواجه شد که دستاوردهای مثبت و منفی آن لازم است ثبت و ضبط شود و حتی در متون درسی آورده شود تا ایرانیان از موضوعی به نام تکرار تاریخ حداقل بواسطه پرونده هسته ای و مسایل آن ، قدری آگاهانه عبور کنند.نکته دیگر از تجربه دیپلماسی هسته ای تاکید بر مطالبه حقوق بر اساس منطق و انصاف از جانب ایران است.ایران در فضای منطقه ای پر تلاطم و پر از خشونت و ضد مدنیت و پیشرفت بر تمدن و صلح و زندگی متعادل و مسالمت آمیز برای همه مردم جهان تاکید و اصرار دارد.ایران به دنبال پیشبرد اهداف منطقی بر اساس روش دیپلماسی و ارجاع به خواست عمومی است. از دخالت‌های ظالمانه اظهار انزجار می کند و بر همکاری و همیاری تاکید دارد. این تفاوت دولت شیعی ایران با گروه‌های تندرو سنی است. با این شعار، ایران می تواند ستون تعادل در منطقه و کشوری محل مشورت و توجه و قابل احترام به حساب آید.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار