کد خبر: ۱۶۸۹۸
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۰
تعريف: اقتصاد خُرد به زبان ساده عبارت است از رشته‌اي از علم اقتصاد كه بيشتر به واحدهاي انفرادي مانند خانوارها، مصرف‌كنندگان و توليدكنندگان مي‌پردازد.
 بازار مفهوم اصلي اقتصاد خرد است. البته با يك نگاه ساده به تعريف گفته شده متوجه تناقضات فراوان آن مي‌شويم به سادگي مي‌فهميم كه گروهي قصد فريب ما را دارند تا به نيات شوم خودشان برسند. مثلا كدام خانوار واحد انفرادي مي‌شود؛ همه از حالت انفرادي خارج مي‌شوند تا خانوار شوند، حتي فرد با اعضاي بدن خودش مثل دست و پا و گردش خونش كه خانوار نمي‌شود.
البته گروهي از كارشناسان معتقدند كه ريشه كلمه در واقع خِرَد است كه نشان از اقتصادي فهميده، با كمالات، كدبانو، اهل زندگي و تشكيل خانواده است؛ بخاطر همين خانوار در تعريف گنجانده شده است.

انوع اقتصاد خرد
اقتصاد خردمندانه: شيوه‌اي از اقتصاد كه در آن همه شاخص‌ها خودشان مي‌فهمند كه بايد رشد داشته باشند اما خرد و فهم مسئولان حتي از خود اقتصاد هم بالاتر است و اگر مشكلي پيش بيايد آنها آمار و نمودارهاي رشد اقتصادي را نشان
مي دهند.
اقتصاد بي‌خرد: اين اقتصاد فهم درست و حسابي ندارد و كلا طبق برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده، عمل نمي‌كند. وقتي براي صادرات برنامه‌ريزي مي‌شود، آمار واردات بالا مي‌رود.
براي كاهش تورم برنامه‌ريزي صورت مي‌گيرد، ميزان نقدينگي رشد مي‌كند. كلا همه چي بر عكس...
اقتصاد خرد و خاكشير: در اين مدل براي چند سال يك نفر كه فكر مي‌كند دكتر است - اما حتي از اون‌هاي ديگر هم نيست - مي‌آيد و به كلي تمام تپه‌هاي كشور را آسفالت مي‌كند و بعد از چند سال دولت بعدي فعاليت خودش را آغاز مي‌كند كمي اقتصاد را به هم مي‌زند بوي آسفالت‌كاري‌هاي دولت قبل بلند شده و مشخص مي‌شود كه چيزي كه از اقتصاد باقي مانده در حد چند سير خاكشير است.

اقتصاد خرد در ساير كشورهاي جهان
چين: اين كشور اعتقادي به اقتصاد خرد ندارد و در سطح كلان آنقدر صادرات مي‌كند تا توليد در بقيه كشورها خرد و خاكشير شود.
آمريكا: براي خرد كردن اقتصاد، سايركشورهاي جهان را تحريم مي‌كند اما چون نمي‌تواند براي اقتصاد كلان ساير كشورها تحريم پيش‌بيني كند، تحريم‌ها شكست مي‌خورد. (الكي انگار ما نمي‌دونيم تحريم چيه...)
هند: هندي‌ها براي بيشتر از اقتصاد خرد و كلان به گاوها اعتقاد دارند و هر موقع خطري براي شاخص‌هاي اقتصادي هند ايجاد مي‌شود، دست به دامان گاو حسن كه نه شير دارد و نه ابزارآلات حوزه شيرخيز مي‌شوند.
مجمع‌الجزاير جاوه و سوماترا: اين جزاير به قدر كافي خرد هستند، حالا تصور كنيد اقتصادشان چقدر مي‌تواند خرد باشد.
ايران: دو سال است كه دولت روحاني مي‌خواهد اقتصاد را خردمندانه كند و بجاي آن فقط بوي آسفالت‌كاري تپه‌ها در دولت‌ قبل را احساس مي‌كنيم.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار