کد خبر: ۱۶۹۹۵۲
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۲
کارشناس بازار سرمایه گفت: ارزش سهام عدالت در مرداد ماه نزدیک به یک میلیون میلیارد تومان رسیده بود و در حال حاضر تقریبا این ارزش نصف شده است.

همایون دارابی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به پست منتشر شده پیرامون زیان ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی مردم در سهام عدالت بیان کرد: از مرداد ماه سال گذشته که قیمت سهام عدالت برای عموم دارندگان به ۲۰ میلیون تومان رسید تاکنون ارزش سهام عدالت در حال کاهش بوده و تقریبا نصف شده است، با توجه به اینکه حدود ۴۶ میلیون نفر سهامدار سهام عدالت هستند؛ نصف شدن این ارزش چیزی در مجموع حدود ۵۰۰ هزار میلیارد تومان زیان وارد کرده است.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که کل دارایی سهام عدالت چه میزان بوده است؟ اظهار کرد: ارزش سهام عدالت در مرداد ماه سال گذشته به نزدیک یک میلیون میلیارد تومان رسیده بود و در حال حاضر متاسفانه تقریبا این ارزش نصف شده است.

دارابی در پاسخ به این پرسش که آیا این میزان زیان ۵۰۰ هزار میلیاردی برای هر دو روش سهام عدالت بوده است؟ گفت: این ۵۰۰ هزار میلیارد تومان برای هر دو روش مستقیم و غیر مستقیم است و تفاوتی ندارد، زیرا آن‌هایی که روش غیر مستقیم را انتخاب کرده‌اند هم ارزش دارایی‌شان در شرکت‌های سرمایه گذاری نصف شده است.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که با توجه به ریزش بازار سرمایه، آیا ریزش ارزش سهام عدالت نیز طبیعی بوده است؟ بیان کرد: موضوع این است که کل ریزش‌های بازار ناشی از سیاست‌های نامناسبی بوده است که در حوزه اقتصادی در بخش‌های مختلف به ویژه در رابطه با نرخ بهره و نرخ دلار اتخاذ شده است. به طور کل تمام بازار سرمایه دچار وضعیت نامناسبی شده که مقصر اصلی آن سیاست‌های اقتصادی بوده است.

دارابی در پاسخ به این پرسش که چه عواملی سبب ریزش‌های شاخص بورس شد؟ اظهار کرد: بخش عمده این ریزش‌ها به دلیل نرخ بهره بالا، ناپایداری نرخ دلار و همچنین قیمت گذاری دستوری بوده است.


  • بیشتر بخوانید

سبز پوش شدن تابلو بورس با اعلام نتایج انتخابات / ۲۰۰ نماد بورس مثبت در بازار امروز!


این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که با توجه به این ریزش‌ها چه توصیه‌ای خطاب به مسئولان حوزه اقتصادی دارید؟ گفت: مهم‌ترین نکته‌ای که می‌توان به دولت جدید گوش زد کرد؛ این موضوع است که اشتباهات گذشته را تکرار نکند و اجازه ندهد که این اشتباهات عملا سبب آسیب به اقتصاد کشور شود.

دارابی در پایان گفت: ۵۰۰ هزارمیلیارد تومان تقریبا برابر است با یارانه ۲۰ سال خانوار‌ها؛ مسئولان باید به این نتیجه برسند که حمایت از مردم صرفا نباید از طریق یارانه نقدی باشد و باید این حمایت از طریق ثروت آفرینی و تقویت دارایی انجام شود.

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار