کد خبر: ۱۷۰۶۹۶
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۷
یک کارشناس بازار سرمایه گفت: اوراق رهنی اوراقی هستند که به پشتوانه مجموعه‌ای از دارایی‌ها یا مالی یا واقعی منتشر می‌شوند.

بابک سالاروند کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با اوراق رهنی بیان کرد: به طور کلی اوراق رهنی را در ادبیات مالی با نام Asset based security می‌شناسند.

سالاروند اظهار کرد: اوراق رهنی یا اوراق بهادار با پشتوانه رهن ادعای مالکیتی بر مجموعه‌ای از وام‌های رهنی یا تعهدی است که توسط این مجموعه تضمین شده است. اوراق رهنی حاصل بهادار سازی وام‌های رهنی است.

وی افزود: به بیان ساده‌تر این اوراق اوراقی هستند که به پشتوانه مجموعه‌ای از دارایی‌ها (شامل دارایی مالی یا واقعی) منتشر می‌شوند. به طور مثال فرض کنید که یک بانک مبالغی را در قالب وام در اختیار اشخاص قرار داده است. حال این بانک به پشتوانه این دارایی اقدام به انتشار اوراق می‌کند و آن را به فروش می‌رساند. در واقع وام‌های پرداختی توسط بانک در رهن این اوراق قرار می‌گیرند.


بیشتر بخوانید


این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که اوراق رهنی از نظر ریسک به چه صورت هستند؟ بیان کرد: از نظر ریسک این اوراق در مقابل اوراق شرکتی دیگری که بدون پشتوانه رهن منتشر شده اند، دارای ریسک کمتری هستند.

سالاروند ارکان اوراق رهنی را عنوان کرد: طبق دستورالعمل انتشار اوراق رهنی که توسط سازمان بورس و اوراق بهادار تدوین شده است این اوراق دارای ۹ رکن است. این ۹ رکن شامل ناشر، بانی، ضامن، متعهد پذیره نویسی، بازارگردان، امین، عامل وصول، عامل فروش و عامل پرداخت هستند.

اوراقی که به پشتوانه دارایی منتشر می‌شوند را بشناسید/ ریسک کم را با اوراق رهنی تجربه کنید.

وی افزود: زمانی که مجموعه‌ای بزرگ و مناسب از دارایی‌ها جمع شد، به عنوان یک سبد کلی توسط بانک یا سایر نهاد‌های مالی مورد تجریه و تحلیل قرار می‌گیرد و با هدف تامین مالی دارایی‌ها، به شخص سومی که معمولاً یک شرکت واسطه است فروخته شده یا واگذار می‌شود. زمانی که نهاد واسط، دارایی‌ها را به مالکیت خودش در بیاورد جهت تامین هزینه خرید وام‌ها از بانک اقدام به انتشار اوراق بهادار خواهد کرد. این اوراق بهادار به صورتی منظم می‌شوند که اصل و بهره آن‌ها از طریق جریان‌های نقدی ناشی از مجموعه‌ی اصلی وام‌ها تامین شود.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: هم حقیقی‌ها و حقوقی‌ها می‌توانند دربازار سرمایه این اوراق راخریداری کنند.

سالاروند در پایان در مورد تفاوت اوراق رهنی با اجاره گفت: به اوراق بهاداری که دارنده آن به شکل مشاع مالک قسمتی از دارایی است؛ اوراق اجاره می‌گویند. در صورتی که به اوراق قرضه‌ای که به واسطه وام تضمین شده باشند؛ اوراق رهنی می‌گویند.

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار