کد خبر: ۱۷۰۹۱
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۰
نوربخش اعلام کرد
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی ضمن اشاره به مکانیسم صندوق‌های بیمه اجتماعی، نقش دولت در برابر این صندوقها را ضروری و غیر قابل حذف خواند.
به گزارش تجارت آنلاين به نقل از ایسنا، سید تقی نوربخش در نشست خبری خود که هم اکنون به مناسبت هفته تامین اجتماعی در حال برگزاری است، در پاسخ به پرسشی درخصوص نامه‌ای با امضای 40 نماینده برای جدایی تامین اجتماعی از دولت گفت: بیمه‌هایی چون تامین اجتماعی صندوق‌های بین نسلی هستند که در این مکانیسم دولت‌ها مشارکت تضامنی دارند.

وی افزود: اگر بر فرض نقش دولت حذف شود، در مقابل ضرر و سود این صندوق چه کسی مسئول خواهد بود؟ اگر دقت بیشتری بر مکانیسم صندوق‌های بیمه اجتماعی شود در می‌یابیم که نقش دولت غیر قابل حذف است.

رایگان شدن خدمات درمانی مستمری‌بگیران در بیمارستانهای دولتی همچنان در انتظار موافقت وزارت بهداشت

وی همچنین در پاسخ به پرسش ایسنا، درباره چرایی عدم اجرای طرح رایگان شدن خدمات درمانی مستمری بگیران تامین اجتماعی در بیمارستانهای دولتی؟ اظهار کرد: ارائه این خدمات باید توسط مراکز دولتی انجام شود. تامین اجتماعی آمادگی دارد به محض موافقت اصولی معاونت درمان وزارت بهداشت و آماده شدن بخشنامه اجرایی مربوطه، این طرح را برای بازنشستگان تحت پوشش اجرا کند.

احصاء ابهامات بیمه کارگران ساختمانی / شکایت تامین اجتماعی از برخی شهرداریها

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی درباره بیمه کارگران ساختمانی اظهار کرد: در قانون پیش بینی شده است که 15 درصد عوارض شهرداری ها برای بیمه کارگران ساختمانی اختصاص یابد، ابهاماتی در این خصوص وجود داشت که با بخشنامه دوهفته گذشته وزارت کشور کلیه موارد مورد ابهام احصا شده است.

وی افزود: مجموع اعتباری که سال 93 از محل عوارض به ما پرداخت شد 650 میلیارد تومان بود، در حالی که برای بیمه 800هزار کارگر ساختمانی 1400 میلیارد تومان هزینه کردیم.

نوربخش با بیان اینکه با وجود این مشکلات در سه ماهه اول 94، 200 هزار کارگر ساختمانی را تحت پوشش بردیم گفت: امید است با بخشنامه جدید وزارت کشور و تصمیم دولت برای ارتقای سهم عوارض شهرداری از 15به 20 درصد و همکاری نهادهای صنفی و شهرداریها شاهد افزایش مشمولان باشیم.

نوربخش افزود: متاسفانه برخی شهرداریها در معرفی بابت پروانه ساخت‌ها با ما همکاری ندارند و ما از آنها به سازمان بازرسی شکایت کردیم.

بدهی‌های دولت به تامین اجتماعی

به گزارش ایسنا، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به این پرسش که اگر دولت بدهی تامین اجتماعی را پرداخت کند جهت‌گیری سازمان در ادامه چگونه خواهد بود؟ گفت: در سال 84 بدهی تجمیعی دولت 4200 میلیارد تومان بود اما طی 8 سال و تا سال 92 این مبلغ به 60 هزار میلیارد تومان رسید.

وی افزود: دلیل انباشت این بدهی‌ها تعهدات جدیدی است که دولت برای سازمان تامین اجتماعی ایجاد کرده است. در واقع رقم این تعهدات از سه مورد به 23 مورد رسیده است. در سال 94 بدهی دولت به تامین اجتماعی حدود 15 هزار و 900 میلیارد تومان شده است که این مبلغ 25 درصد بودجه ماست و اگر پرداخت شود، تاثیر قابل توجهی در روند ارائه خدمات خواهد داشت.

از 1.5 سال گذشته اسناد پشتیبان برنامه ششم توسعه را تهیه کرده‌ایم

نوربخش همچنین در پاسخ به پرسش دیگری درباره اقدامات انجام شده پیرامون سیاست‌های ابلاغی رهبری برای تدوین برنامه ششم اظهار کرد: از 1.5 سال پیش دبیرخانه‌ای با همکاری مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی برای بررسی برنامه پنجم که منجر به صدور احکامی برای برنامه ششم شد، تشکیل شده است.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی افزود: سیاست‌های مقام معظم رهبری در برنامه ششم توسعه مشتمل بر حوزه‌های مختلف فعالیتی سازمان است و می‌تواند راهگشای بسیاری از چالش‌ها و مشکلات ما باشد. راهبردهایی چون نظام چند لایه تامین اجتماعی و تعادل و ثبات مالی در سازمان‌های بیمه‌گر از جمله این راهبردهاست. ما از 1.5 سال گذشته اسناد پشتیبان برنامه ششم توسعه را تهیه کرده و اکنون همکاری و تعامل نزدیکی با سازمان مدیریت داریم تا بتوانیم رهنمودهای رهبری را به عنوان راهبردهای برنامه ششم توسعه تدوین و اجرا کنیم. مدل‌سازی‌های مربوطمان انجام شده است.

احتمال پیش بینی بودجه به منظور اجرای مرخصی زایمان زنان در بودجه سال آینده

وی در ادامه سرانجام طرح 9 ماهه شدن مرخصی زایمان زنان کارمند گفت: این مصوبه دولت 340 میلیارد تومان بار مالی برای ما دارد که باید تامین شود و تصور می‌کنم در بودجه سال آینده پیش‌بینی شود.

پیگیر وضعیت جسمانی حادثه‌دیدگان انفجار ذوب‌آهن اصفهان هستیم

نوربخش در پاسخ به پرسشی درباره پوشش بیمه‌ای حادثه‌دیدگان انفجار ذوب‌آهن اصفهان که چندی پیش رخ داد، گفت: سه نفر در حادثه انفجار ذوب‌آهن اصفهان جان خود را از دست دادند و شش نفر مصدوم شدند. وزیر رفاه سریعا دستور داد که در عرض 72 ساعت علت حادثه مشخص شود و تامین اجتماعی برای پرداخت مستمری و درمان آنها اقدام کرد. اکنون هم در حال پیگیری وضعیت جسمانی مصدومان حادثه هستیم.

بدهی 500 میلیارد تومانی شهرداری تهران به تامین اجتماعی

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی درباره بدهی شهرداری به تامین اجتماعی که اخیرا درباره آن اخباری منتشر شد، گفت: کل طلبی که ما از شهرداری داریم، 10 درصد بدهی‌اش هم نمی‌شود. در حال حاضر شهرداری تهران 500 میلیارد تومان به ما بدهکار است و بر فرض هم اگر ما 40، 50 میلیارد تومان به شهرداری بدهی داشته باشیم، در حال پرداخت آن هستیم و در مقابل مطالبه‌ای که داریم مبلغ بزرگی نیست.

نوربخش ادامه داد: سازمان تامین اجتماعی 6000 میلیارد تومان از اشخاص حقیقی و حقوقی مطالبه دارد. اگر قرار باشد که به تعهداتمان عمل کنیم باید سازمان‌های دیگر هم تعهداتشان را در قبال ما عملی کنند. ما درباره بدهی‌های خود تابع بسیاری از مسائل اقتصادی هستیم و سعی کردیم آن را اعلام نکنیم، زیرا اگر فشار بیش از حد بر روی برخی کارگاه‌ها بیاوریم، ممکن است باعث تعطیل شدن خط تولید و بیکار شدن کارگران شود.ابزارهای قانونی برای این کار را داریم اما سعی می‌کنیم از آنها تا حد امکان استفاده نکنیم.

نشست خبری رییس سازمان تامین اجتماعی

بارمالی 7000 میلیارد تومانی همسان‌سازی حقوق بازنشستگان

وی درباره همسان‌سازی حقوق بازنشستگان نیز توضیح داد: همسان‌سازی یک مرتبه در سال 88 اجرا شد و تاکنون 7000 میلیارد تومان بار مالی برای ما داشته که تنها 900 میلیارد تومان آن پرداخت شده است.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی افزود: در سال 93 براساس ماده 96 قانون تامین اجتماعی اقدام به افزایش 25 درصدی حقوق مستمری‌بگیران کردیم در حالی که تورم 14.5 درصد بود. منافع این افزایش برای بیمه شدگان بسیار بیشتر از همسان‌سازی بود. در هر صورت هر تکلیف جدیدی برای تامین اجتماعی در صورتی قابل اجراست که بار مالی آن دیده شود.

سن بازنشستگی باید افزایش یابد

به گزارش ایسنا، وی درباره افزایش سن بازنشستگی گفت: بر اساس قوانین بیمه‌ای، با افزایش امید به زندگی، سن بازنشستگی هم افزایش می‌یابد. در سال 55 سن امید به زندگی 47 سال بود اما اکنون به حدود 74 سال رسیده است در حالیکه سن بازنشستگی از ابتدای شروع به کار صندوق تامین اجتماعی 60 سال بوده است اما امروز میانگین سن بازنشستگی حدود 47 سال است که یک علت آن به بازنشستگی‌های پیش از موعد برمی‌گردد و ما حتی بازنشسته با 36 سال سن هم داریم.

وی افزود: ‌این موضوع مخالف منطق و قواعد بازنشستگی است. ما طرح، قانون و پیشنهادی برای این موضوع نداریم اما امید داریم در برنامه ششم توسعه مورد توجه قرار بگیرد. اکنون میانگین بیمه‌پردازی‌های ما 24 و 25 سال است ما میانگین پرداخت‌هایمان حدود 42 تا 43 سال است.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه چندی پیش سخنگوی دولت نیز اعلام کرد که بحث صندوق‌های بیمه‌ای جزو سه اولویت اصلی برنامه ششم توسعه خواهد بود، گفت: ما در سال 94 فقط 35 هزار میلیارد تومان صرف پرداخت مستمری کردیم و اگر هزینه‌های بخش درمان را هم در نظر بگیریم می‌توان گفت که روی هم بیش از پنجاه میلیارد تومان پرداختی داشتیم که معادل حدود 28 درصد کل بودجه جاری کشور است.

کارت هوشمند سلامت، شهریور ماه برای بیماران خاص عملیاتی شود

نوربخش درباره سرانجام کارت هوشمند سلامت نیز گفت: امیدواریم در اولین مرحله در شهریور ماه این پروژه برای بیماران خاص عملیاتی شود و در مرحله بعدی آن را برای مراکز ملکی خود عملیاتی کنیم. در حال حاضر طرح HIS در حدود 80 مرکز درمانی ما در حال اجراست که این طرح زیرساخت کارت هوشمند محسوب می‌شود.

نشست خبری رییس سازمان تامین اجتماعی

صندوق فولاد با تامین اجتماعی ادغام نشده

وی در پاسخ به پرسشی درباره دلیل سرپرستی‌اش بر صندوق بازنشستگی فولاد، گفت: صندوق فولاد با تامین اجتماعی ادغام نشده است بلکه سرپرستی‌اش به مدت شش ماه به دلیل نیاز به هم‌افزایی و رسیدگی به امور منابع و مصارف صندوق بر عهده بنده گذاشته شده است و اکنون اقدامات موثری در حال انجام است. این صندوق 86 هزار مستمری‌بگیر دارد. بازنگری محاسبات بیمه‌ای و تجدید ارزیابی منابعی که از دولت تخصیص می‌یابد از جمله اقدامات موثری است که در این مدت در صندوق فولاد انجام شده است.

هلدینگ گردشگری تامین اجتماعی به زودی وارد بورس می‌شود

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با اشاره به تشکیل هلدینگ گردشگری تامین اجتماعی، گفت: این هلدینگ به زودی وارد بورس خواهد شد. ما طی یک تا دو سال اخیر افزایش سرمایه شرکت‌های سرمایه‌گذاری تامین را شاهد بودیم و رقم این سرمایه‌گذاری از 3900 میلیارد تومان به 8000 میلیارد تومان رسیده است و دو شرکت تی‌پی‌کو و تاپی‌کو هم وارد بورس شده‌اند. در بانک رفاه هم افزایش سرمایه داشتیم و امیدواریم این سرمایه به 4000 میلیارد تومان برسد.

کلیه مقررات، بخشنامه‌ها و نظام نظارتی سازمان‌های بیمه‌گر یکسان‌سازی شد

وی از کلنگ‌زنی و افتتاح 18 مرکز درمانی در هفته تامین اجتماعی نیز خبر داد و در پاسخ به پرسشی درباره ادغام سازمان‌های بیمه‌گر، گفت: ما تابع قانون هستیم و هنوز طرحی از سوی دولت در این خصوص اعلام نشده است اما باید گفت در همین طرح تحول نظام سلامت هم اگر قرار بود بر اساس قوانین موجود حرکت کنیم مشکلات جدی پیش می‌آمد و ما برای پیشرفت این طرح از محل سایر منابع خود هزینه می‌کنیم.

نوربخش افزود: در جلسه اخیر شورای عالی بیمه که چهارشنبه گذشته برگزار شد، طرح وحدت رویه سازمان‌های بیمه‌گر به تصویب رسید و بر این اساس کلیه مقررات، بخشنامه‌ها و نظام نظارتی سازمان‌های بیمه‌گر یکسان‌سازی شد.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی همچنین ضمن اعلام این خبر که طرح قرارداد با ماماها که تاکنون انجام نمی‌شد بر اساس مصوبه شورای عالی بیمه در سه استان کشور پایلوت می‌شود، گفت: طرح قرارداد با پزشکان طب ورزشی هم در شورای عالی بیمه به تصویب رسید.

رقم بدهی وزارت بهداشت به تامین اجتماعی

وی درباره علت دیرکرد پرداخت مطالبات داروخانه‌های طرف قرارداد با تامین اجتماعی، گفت: مطالبات داروخانه‌ها را تا اسفند پرداخت کردیم اما وزارت بهداشت هم بدهی‌هایی به ما دارد که باید آنها را بپردازد. بنا بود وزارت بهداشت 600 میلیارد تومان به تامین اجتماعی پرداخت کند که تاکنون 29 میلیارد تومان از این رقم را به ما پرداخته است.

نوربخش ادامه داد: البته در حال حاضر در حال پرداخت مابه‌التفاوت افزایش حقوق فروردین ماه هستیم و اگر به اتمام برسد وضعیت ما خوب می‌شود.

وی در پاسخ به اینکه اگر دیوان عدالت اداری حکم به اجرای مرخصی زایمان برای 9 ماه صادر کند، تکلیف تامین اجتماعی چه خواهد بود؟ گفت: هیچ کس نمی‌تواند از رای دیوان تخطی کند اما تاکنون رای از سوی دیوان برای اجرای این مصوبه برای ما صادر نشده است.

نام:
ایمیل:
* نظر: