کد خبر: ۱۷۱۰۱۷
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۸
وزیر بهداشت از صدور مجوز مصرف اضطراری واکسن پاستور و نظم‌دهی به روند واکسیناسیون خبر داد

سلامت نیوز:حضور سردرگم سالمندان در صف‌های واکسیناسیون و نیز انتظار بسیاری دیگر از افرادی که در گروه سنی 65 تا 70 قرار دارند، یکی از دغدغه‌های این روزهای خانواده‌هاست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،این در حالی است که مردم انتظار دارند روند واکسیناسیون کرونا سرعت و نظم بیشتری گرفته و زودتر مردم در برابر ویروس منحوس کرونا ایمن شوند. در این میان انتقادات بسیاری نیز به وزارت بهداشت وارد است که نتوانسته فراخوان سالمندان برای تزریق دوز اول و دوم واکسن را به‌درستی انجام دهد. اگرچه وزیر بهداشت در زمان ابتدای روند واکسیناسیون اعلام کرد که به مراکز گفته است اگر سالمندی مراجعه کرد او را بدون تزریق واکسن به منزل برنگردانند اما در شرایط فعلی نه‌تنها افراد خارج از نوبت که حتی افراد مشمول هم نمی‌توانند واکسن خود را دریافت کنند.

درحال‌حاضر تولید همزمان چند واکسن کرونا در کشور در دست انجام است که خبر خوبی است، اما نکته مقابل این مساله شیوه توزیع واکسن‌ها در کشور و روند واکسیناسیون است که به نظر می‌رسد برنامه روشنی برای آن تدوین نشده است. همین مساله موجب شده تا زحمت بسیاری برای افراد درست شود. البته آقای سعید نمکی، وزیر بهداشت و درمان روز گذشته در گفت‌وگو با همشهری به این مساله پاسخ داده است. وی درباره صف‌های طولانی‌ای که در مراکز واکسیناسیون به وجود آمده، گفته است:

خوشبختانه واکسیناسیون از امروز به سامان جدیدی می‌رسد و قطعا برای واکسیناسیون گروه‌های جدید به دو دلیل با مشکل مواجه نمی‌شویم؛ یک، اینکه واکسن‌های داخلی رسید و دوم، واکسن خارجی به‌اندازه کافی در حال رسیدن است.وی درباره انتشار برخی تصاویر مربوط به شلوغی و ازدحام در مراکز مختلف گفت: اتفاقی که اخیرا در تهران رخ داد و در هیچ شهر دیگری چه کوچک و بزرگ شاهد آن نبودیم، به دو نکته اصلی برمی‌گشت؛ یکی بحثی که به‌دلیل تاخیر در ارسال واکسن در پی بدعهدی کسانی که با ما قرارداد داشتند، ایجاد شد. دوم، چون مردم سراسیمه می‌آمدند و بدون دعوت از طرف ما و ارسال پیامک به مراکز سلامت مراجعه می‌کردند، بی‌نظمی ایجاد شد. مردم حتی به مناطقی مراجعه می‌کردند که آنجا پرونده سلامت نداشتند، درحالی‌که ما به‌اندازه نیاز آن منطقه واکسن فرستاده بودیم.

صدور مجوز مصرف اضطراری واکسن پاستور

به گفته وزیر بهداشت «مبنای واکسیناسیون، دعوتی است که با پیامک از طریق سیستم بهداشتی به مردم می‌شود تا در موعد مقرر مراجعه کنند.» وی گفت: برای واکسیناسیون با مجموعه بسیج و هلال احمر و مجموعه‌های دیگر در جریان هستیم تا بتوانیم پایگاه‌های بیشتری راه‌اندازی کنیم، امکان واکسیناسیون روزانه ۳۰۰ تا ۵۰۰هزار نفر را داریم.

این اتفاقی که افتاد بسیار گذراست و از امروز مدیریت می‌شود. وزیر بهداشت درعین‌حال با بیان اینکه تولید و توزیع واکسن برکت شروع شده است، گفت: امروز اجازه مصرف اضطراری واکسن پاستور هم در کمیسیون قانونی صادر شده است و به مجموعه واکسن‌ها اضافه شد.

واکسیناسیون 60میلیون نفر تا پاییز

رییس سازمان غذا و دارو هم روز گذشته اطلاعات جدیدی درباره واکسیناسیون ایران داد و گفت: امیدواریم تا پایان سال واکسیناسیون همگانی را انجام دهیم و تا پاییز هم ۶۰میلیون نفر از جمعیت کشور، حداقل یک دوز از واکسن کرونا را دریافت کرده باشند.

دکتر محمدرضا شانه‌ساز با بیان اینکه در کشور هیچ‌کس را به‌زور وادار به تزریق واکسن نمی‌کنند، گفت: برای کرونا هم شاهد بودیم که برخی در سنین بالا که نوبت‌شان بود، برای تزریق واکسن مراجعه نکردند. درعین‌حال امکان انتخاب نوع واکسن براساس موجودی واکسن وجود دارد؛ البته در هیچ کجای دنیا اینگونه نیست.

حال اینکه خدا را شکر در کشور ما تنوعی وجود دارد و می‌توانند انتخاب کنند، تزریق واکسن‌ها بستگی به موجودی واکسن کرونا و نظرات همکاران‌مان در معاونت‌های بهداشتی دانشگاه‌ها دارد که در این زمینه تصمیم می‌گیرند.

واردات ادامه دارد

شانه‌ساز با بیان اینکه البته در عین تولید داخلی واکسن، ما واردات را تا جای ممکن ادامه می‌دهیم، گفت: زیرا برای ما یک روز انجام زودتر واکسیناسیون علیه کرونا هم مهم است. اگر بتوانیم واکسن وارد کنیم، از آن غفلت نمی‌کنیم. بااین‌حال امید و برنامه‌ریزی اصلی‌مان روی تولید داخلی است.

منتظر محموله‌های جدیدی هم هستیم، بااین‌حال از آنجایی که بین گفته‌ها و عمل، تفاوت بسیار زیادی است، ممکن است اعلام جزئیات آن، اعتماد عمومی را به‌نوعی تحت‌الشعاع قرار دهد اما برای واردات برنامه داریم و قول‌هایی برای واردات چند میلیون دوز گرفته‌ایم اما تا به اجرا نرسد، جزئیات آن را اعلام نمی‌کنیم؛ بنابراین اگر سازمان غذا و دارو هیچگاه درباره این پیش‌بینی‌ها جزئیاتی اعلام نمی‌کند، به این دلیل است که می‌خواهد اعتماد عمومی حفظ شود.

رییس سازمان غذا و دارو درباره روند واکسیناسیون بعد از تغییر دولت، گفت: با تغییر دولت هم تغییری در روند واکسیناسیون ایجاد نخواهد شد. واکسیناسیون علیه کرونا مساله‌ای نیست که با تغییر نفرات، دچار تغییر شود. این موضوع مساله‌ای حاکمیتی است و تغییر افراد و مسوولان تغییری در روند واکسیناسیون ایجاد نمی‌کند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار