کد خبر: ۱۷۱۰۸۶
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۴
به تازگی طرح با عنوان ساماندهی قانون بسیج سازندگی در مجلس شورای اسلامی در دستور کار قرار گرفته است که نقدهای بسیاری از سوی کارشناسان و صاحبنظران را در پی داشته است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، اخیرا طرحی در مجلس شورای اسلامی با عنوان «ساماندهی قانون بسیج سازندگی» مطرح شده و در دستور کار قرار گرفته است که در صورت تصویب نهایی، گروه جهادی، مجموعه‌ای منسجم از افراد داوطلب مردمی تعریف می‌شود که برای کمک به رفع فقر و محرومیت در روستاها و مناطق محروم مجاهدات می‌کنند. این جهاد گران به موجب ماده ۱۳ قانون مقررات استخدامی سپاه مصوب ۱۳۷۰، بسیجی محسوب می‌شوند و مرجع صدور مجوز تشکیل، فعالیت، سازماندهی، هدایت و نظارت بر آن‌ها بسیج سازندگی سازمان بسیج مستضعفین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است و فعالیت سایر اشخاص حقیقی و حقوقی تحت عنوان گروه جهادی ممنوع خواهد شد.

آن طور که به نظر می‌رسد این طرح از سوی کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس استخراج شده است اما نمایندگان و صاحبنظران بسیاری در این حوزه نسبت به این طرح انتقادات جدی و کارشناسی دارند که در بخش زیر به برخی از آنها اشاره می‌شود:

روح‌الله نجابت نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی از جمله نمایندگانی است که نسبت به طرح مذکور انتقاد کرده و معتقد است که این طرح باعث محدودیت کار گروه‌های جهادی شده و نوعی اجبار در فعالیت آنها ایجاد می‌شود.

نجابت در این خصوص عنوان کرده است که «‏قرار بود ‎آتش‌ به اختیارها معطل کسی نمانند ولی طرح کمیسیون امنیت ملی مبنی بر سازماندهی اجباری ‎گروه‌های جهادی ذیل بسیج سازندگی و ممنوع اعلام کردن فعالیت سایرین تحت عنوان گروه جهادی مصداق خلع‌سلاح آتش‌به‌اختیاران است!»

 

 

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین رضا غلامی رئیس شورای سیاستگذاری کنگره ملی علوم انسانی اسلامی نیز در صفحه شخصی خود در انتقاد به این طرح واکنش نشان داد.

 

 

محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی نیز از دیگر متخصصان این حوزه است که نسبت به این طرح واکنش نشان داده و اعلام کرده است که این موضوع را پیگری می‌کند.

 

 

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار