کد خبر: ۱۷۱۱۵۷
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۱
در هفته گذشته شاهد روند مناسبی در بازار بوده ایم که در این روند مناسب عوامل مختلفی دخیل بوده است.

به گزارش خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بورس بازاری بسیار تاثیر پذیر از عوامل مختلف است که هر چه تعداد این اخبار و عوامل کاهش پیدا کند بازار راحت‌تر می‌تواند مسیر خود را پیدا کند به نظر می‌رسد که با توجه به مشخص شدن نتایج انتخابات و کاسته شدن ریسک‌های سیاسی حاکم بر بازار و هم چنین وجود عوامل و اخبار مثبت مانند گزارشات مجامع و تزریق این اخبار مثبت به بازار شرایط بازار به سوی روند مطلوب در حال حرکت است که این موضوع در هفته گذشته بازار قابل مشاهده بود.


بیشتر بخوانید


کوروش آسایش کارشناس بازار سرمایه در گفت وگو با خبرنگار بورس باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با این پرسش که در هفته گذشته شاخص کل و هم وزن چه شرایطی را تجربه کردند؟ بیان کرد: در هفته کاری که گذشت شاخص کل از عدد یک میلیون و ۲۱۳ هزار واحدی به یک میلیون و  ۲۵۶ هزار واحد رسید که این موضوع نشان دهنده این است که شاخص کل رشدی کمتر از ۴ درصد را تجربه کرده است. در رابطه با شاخص هم وزن نیز این شاخص از عدد ۳۷۶ هزار و ۸۰۰ واحد به عدد ۳۸۴ هزار و ۱۰۰ واحد رسید و در این هفته شاخص هم وزن نیز رشد کمتر از ۲ درصد را داشته است.


این کارشناس بازار سرمایه در ادامه افزود: در هفته ای که گذشت شاهد این موضوع بوده ایم که از نماد‌های کوچک نیز استقبال مناسبی صورت گرفت و خیلی از نماد‌های کوچک از صف فروش خارج شدند و حجم‌های خوبی را معامله کردند که در چند ماه گذشته کمتر شاهد چنین وضعیتی در بازار بوده ایم به این سبب جای امیدواری است که بازار در هفته پیش رو متعادل‌تر شود.

آسایش در رابطه با این پرسش که در این هفته چه میزان نقدینگی به بازار ورود پیدا کرد؟ اظهار کرد: در هفته‌ای که گذشت شاهد بهتر شدن معاملات در بازار بوده ایم و نقدینگی نه تنها در نماد‌های شاخص ساز و بزرگ بلکه در نماد‌های کوچک نیز وارد شد و به این سبب خیلی از نماد‌های کوچک از صف فروش خارج شدند که این موضوع نشان دهنده تغییر وضعیت از حالت نزولی به در جا زدن و آهسته آهسته بازگشت به حالت صعودی است.

او در ادامه گفت: در هفته گذشته از روز شنبه ۳۴۰ میلیارد تومان، روز یکشنبه ۴۸ میلیارد تومان و روز دوشنبه ۱۰۰ میلیارد تومان شاهد ورود پول حقیقی‌ها به بازار بوده ایم، روز سه شنبه ۲۰ میلیارد تومان خروج پول حقیقی از بازار را داشته ایم و در نهایت روز چهارشنبه نیز ۱۶۰ میلیارد تومان ورود پول حقیقی در بازار داشته ایم که به طور کل در این هفته ۶۲۸ میلیارد تومان ورود پول حقیقی به بازار را مشاهده کردیم.

آسایش در ادامه افزود: این ورود پول حقیقی را اگر با ۳ تا ۴ ماه گذشته مقایسه کنم به این موضوع خواهیم رسید که وضعیت ورود پول حقیقی‌ها به بازار بسیار مطلوب‌تر شده است که این موضوع عوامل خاص خودش را داشته است و خیلی از سهم‌ها به جذابیت قیمتی رسیده اند و بازار نیز به این روند واکنش مثبتی داشته است.

گروه خودرویی لیدر پر قدرت هفته گذشته بازار

این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با این پرسش که در هفته گذشته کدام صنایع پیشتاز بازار بوده اند؟ بیان کرد: در هفته‌ای که گذشت بازار را با لیدری گروه خودرو به ویژه نماد خساپا و خودرو مشاهده کردیم که هر زمان عرضه‌ها در نماد خساپا افزایش پیدا کرد فشار فروش در کلیت بازار قابل رویت بود و هر زمان که افزایش تقاضا در این نماد را داشته ایم بازار نیز با افزایش تقاضا همراه شد، مورد دیگر گروه مواد غذایی و مورد بعدی نماد‌های پتروشیمی بوده اند که به دلیل گزارشات مناسبی که ارائه کردند تاثیر خوبی بر بازار داشته اند.


او گفت: این روند لیدر محوری از روز شنبه تا سه شنبه ادامه داشت و آهسته آهسته در روز چهارشنبه شاهد این بوده ایم که بازار سعی کرد لیدر محور بودن را رها کند و هر سهمی، راه خودش را پیدا کند که به نظر می‌رسد در هفته آینده این اتفاق ادامه خواهد داشت.

کاهش بخشی از ابهامات حاکم بر بازار به روند مثبت بازار در هفته گذشته کمک کرد

آسایش در پاسخ به این سوال که در هفته گذشته چه مواردی بیشترین تاثیر را بر روند بازار داشته اند؟ اظهار کرد: در هفته‌های گذشته در بحث سیاسی و اقتصادی تغییراتی را داشته ایم که هر کدام بخشی از ابهامات حاکم بر بازار را کاسته اند که خود این موضوع سبب شد، ورود پول حقیقی ها در بازار را مشاهده کنیم و همچنین حمایت‌های لفظی رئیس جمهور منتخب نیز از بازار سرمایه بر روند بازار بی تاثیر نبوده و سبب کاهش هیجانات منفی و بازگشت نسبی اعتماد به بازار شده است.

او گفت: از سمتی خیلی از سرمایه گذاران در انتظار این بوده اند که شاخص عدد یک میلیون و ۲۰۰ واحدی را به سمت بالا بکشند تا بعد از آن ورود پول به بازار را داشته باشند که این موضوع رقم خورد و در هفته گذشته میزان ورود پول به بازار مناسب بود و امیدواریم در هفته پیش رو نیز همین روند ادامه داشته باشد، مورد تاثیر گذار بعدی افزایش نرخ دلار بود که خیلی از شرکت‌های صادرات محور را سودآور‌تر کرد و از این افزایش تاثیر مثبت را مشاهده کردند.

بازاری مثبت، اما نه قدرتمند مانند سابق

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه بیان کرد: به طور کل در هفته ای که گذشت شاهد بازاری مثبت، اما نه قدرتمند مانند سابق بودیم و عرضه بر تقاضا پیروز شد و امیدواریم که این روند در هفته‌های آتی نیز ادامه دار باشد.

شاخص کل و هم وزن هم سو با یکدیگر

آراد پور کار کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار بورس باشگاه خبرنگاران جوان ، در رابطه با این پرسش که در هفته گذشته شاخص کل و هم وزن چه شرایطی را تجربه کردند؟ بیان کرد: در هفته ای که گذشت شاخص کل و شاخص هم وزن هر دو با یکدیگر هم سو بوده اند و هر دو رشد را تجربه کرده اند. شاخص کل رشد حدود ۳.۰۸ درصدی معادل ۳۸۰۵۳ واحد را تجربه کرد و شاخص کل هم وزن نیز ۱.۷۷ درصد معادل ۶۶۷۱ واحد رشد داشته است.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه اظهار کرد: در هفته کاری گذشته حدود ۶۰۰ میلیارد تومان ورود پول حقیقی به بازار را داشته ایم که این موضوع بسیار خوب و تاثیر گذار بر روند بازار بوده است. در هفته ای که گذشت شرکت‌های چند رشته ای، گروه پتروشیمی و خودرویی صنایع پیشتاز بازار بوده اند.

شرایط مطلوب بازار از نگاه تکنیکال

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که در هفته گذشته چه مواردی بیشترین تاثیر را بر روند بازار داشته اند؟ اظهار کرد: این موضوع را می‌توان از دو دیدگاه یکی تکنیکال و دیگر بنیادی مورد بررسی قرار دهیم. از دیدگاه تکنیکالی شکست مقاومت خط روند و تایید شکست ۱۱۹۰ باعث شد اقبال به بازار سرمایه بازار گردد. از دیدگاه بنیادی نیز فروش شرکت‌ها، افزایش تقاضا، گزارشات خوب شرکت‌ها و هم چنین کاسته شد.


با توجه به صحبت‌های کارشناسان بازار سرمایه گفتنی است که در هفته گذشته شاهد رشد شاخص کل و شاخص هم وزن بودیم که این موضوع می‌تواند نوید بخش به صنایع کوچک باشد که دیگر تنها صنایع بزرگ و شاخص ساز از عوامل مثبت موثر بر بازار به تنهایی رشد نخواهند کرد و نقدینگی دیگر تنها به سوی صنایع بزرگ حرکت نمی‌کند. امید است که در هفته‌های آتی نیز شاهد روند صعودی و ورود نقدینگی به بازار با کاسته شدن برخی از ابهامات حاکم بر بازار باشیم.

گزارش از کیمیا قلی پور

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار