حدوددوسال پيش بود كه عليرضا جهانگيريان از سوي وزير راه
وشهرسازي به هيئت دولت معرفي شد تا اعضاي كابينه دولت تدبير واميد به
انتخاب عباس آخوندي مهر تاييد بزنند و وي را به سمت رئيس سازمان هواپيمايي
كشوري منصوب كنند.
جهانگيريان وقتي برصندلي عالي ترين مقام صنعت هوايي
كشور نشست از فاصله قابل توجهاين صنعت در كشور با استانداردهاي
بينالمللي سخن گفت ويكي از مهمترين اهداف خود را ارتقا وتوسعه صنعت هوايي
در همه زمينه از سخت افزاري گرفته تا نرم افزاري عنوان كرد.البته صحبتهاي
رئيس سازمان هواپيمايي كشوري در حالي بود كه تحريمهاي صنعت هوايي سنگين تر
از قبل شده بود به طوري كه همين تحريمها مانعي مهم براي عملياتي شدن
سخنان رياست وقت سازمان هواپيمايي كشوري بود.اما با وجود پا برجاماندن
تحريمها در صنعت هوايي رئيس سازمان هواپيمايي دست از كار وتلاش نكشيد تا
جايي كه صحبت از خريد هواپيما در شرايط تحريم كرد.صحبتهاي جهانگيريان مبني
برخريد هواپيما ازسوي برخي از مسئولان جدي گرفته نشد اما دوماه پيش بود
كه وزير راه وشهرسازي خبراز ورود 9 فروندايرباس تازه نفس به كشور داد
وهمين كافي بود تا رياست سازمان هواپيمايي به صحبتهاي خود جامه عمل
بپوشاند.در واقع كارنامه جهانگيريان در صنعت هوايي كشور بيش از آنكه سياه
باشد سفيد است به طوري كه در دوران رياست وي بر سازمان هواپيمايي بسياري
از بي نظميهاي موجود در سازمان هواپيمايي از نوسانات قيمت بليت هواپيما
گرفته تا
تاخيرهاي چندين ساعته پروازي به شدت كاهش يافت وبه نوعي
ميتوان ارتقاء نسبي نظم در ساختار شركتهاي هواپيمايي كشور را مديون
عملكرد وي در طول دوسال گذشته دانست.اما معماي سقوط آنتونف نقطه تاريكي است
كه ميتوان در روزگار رياست جهانگيريان برسازمان هواپيمايي به آن اشاره
كرد . در مرداد سال گذشته بود كه يك فروند هواپيماي آنتونف 140 در نزديكي
فرودگاه مهرآباد سقوط كرد اما تا به امروز كه نزديك به يك سال ازاين واقعه
ميگذرد دلايلاين سقوط به صورت واضح وروشن مشخص نشده است.در واقع مشخص
نشدن دلايل سقوط آنتونف يكي از سوالات مهم نمايندگان مجلس از وزير راه
وشهرسازي شد به طوريكه عليرغم رفت وآمدهاي كارشناسان روسي به كشور دليل
اصلي سقوطاين هواپيما روشن نشد تا آنتونف 140 وسقوطش سبب شوند رئيس سازمان
هواپيمايي از سمتش پس از گذشت 20 ماه كناره گيري كند.