طی سه ماهه نخست امسال 37 هزار و 14 کیلوگرم زعفران در بستهبندیهای مختلف به ارزش بالغ بر 54 میلیون و 931 هزار و 118 دلار به 38 کشور مختلف صادر شده است که در صادرات زعفران در بستهبندیهای 10 تا 30 گرمی با ارزآوری 25 میلیون و 500 هزار دلار با کاهش حدود 19 درصدی از نظر وزنی و ارزشی مواجه شدهایم.
در صادرات زعفران با بستهبندیهای بیشتر از 30 گرم ما ارزآوری بالغ بر 25 میلیون و 900 هزار دلاری، افزایش 90 درصدی از نظر وزنی و 127 درصدی از نظر ارزشی داشتهایم. البته کمترین صادرات زعفران در بستهبندیهای کمتر از 10 گرم بوده که ارزش آن به سه میلیون و 500 هزار دلار میرسد.
این وضعیت در بازار زعفران نشان میدهد که عمده صادرات این محصول به صورت فلهای صادر شده و دیگر کشورها مانند اسپانیا، امارات و حتی افغانستان از این فرصت نهایت بهره را بردهاند و زعفران ایران را با نام و برند خود به کشورهای دیگر صادر کردهاند.
علی حسینی - عضو شورای ملی زعفران - نیز در این خصوص معتقد است که دلالان در دو ماه اخیر با بالا بردن قیمت زعفران در بازار داخلی و جهانی باعث شدند این محصول کمتر در بازار بینالمللی خرید و فروش شود، چرا که قیمت زعفران از کیلویی 1600 دلار به بیش از 2500 دلار رسیده است و این تنها سودهای یک شبه دلالان را در پی دارد.
وی افزود: از سوی دیگر تقلب در بازار زعفران در حال افزایش است و برخی زعفران ایرانی را به صورت 50 - 50 با ساقههای رنگ شده زعفران مخلوط میکنند و به اعتبار و کیفیت زعفران ایرانی ضربه میزنند.
عضو شورای ملی زعفران تصریح کرد: برخی تصور میکنند که صادرات زعفران به هر کشوری میتواند برای ایران ارزآوری و منفعت به دنبال داشته باشد، در حالی که صادرات زعفران به افغانستان که آن را با بستهبندیهایی به نام خود به جهانیان صادر میکند حاصلی جز تهدید زعفران ایرانی ندارد.
حسینی خاطر نشان کرد: در دو دهه گذشته اسپانیا زعفران را کیلویی 750 دلار تولید و صادر میکرد در حالی که ایران توانست با تولید و صادرات این محصول به قیمت 300 دلار مدیریت زعفران دنیا را در اختیار بگیرد و اگر حالا مسوولان و دستاندرکاران بازار زعفران تدبیری نیندیشند و راهکاری برای جلوگیری از دلالی و تقلب در بازار زعفران به کار نبندند، تاریخ زعفران اسپانیا برای ایران تکرار میشود و طولی نمیکشد که افغانها صاحب زعفران ایرانی میشوند.
به گفته وی در حالی که کشورهایی مانند عربستان، امارات، افغانستان، اسپانیا، چین و هنگکنگ عمدهترین مشتریان طلای سرخ ایران هستند که به غیر از افغانستان عمده صادرات زعفران به این کشورها به صورت فلهای و در بستهبندیهای بیشتر از 10 گرم صورت میگیرد.
بررسی مشتریان زعفران ایرانی بیانگر این است که عربستان بزرگترین مشتری و مصرفکننده واقعی زعفران است، چرا که طی سه ماهه نخست امسال حدود پنج میلیون دلار زعفران ایرانی را خریداری کرده که عمده آن در بستهبندیهای کمتر از 30 گرم و برای مصرف در بازار داخلی خود بوده است.
جالبتر اینکه تایوان و جمهوری چک با خریداری 250 و 300 گرم زعفران در سه
ماهه نخست امسال کمترین بها را برای این محصول در بازار جهانی پرداختهاند و
کشورهایی مانند ژاپن، پاکستان، اردن، هند، موریس و غیره هر کدام با
واردات حدود یک کیلوگرم زعفران در انتهای لیست صادراتی زعفران ایرانی قرار
دارند.