کد خبر: ۱۷۲۳۸۴
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۷
با توجه به وابستگی بالای منابع آبی ماهنشان به آب‌های سطحی خشکسالی اخیر ماهنشان را بیش از پیش با چالش تامین آب روستایی مواجه کرده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، کاهش نزولات آسمانی و افت شدید آب‌های سطحی و زیرسطحی این روزها تعدادی از روستاهای زنجان را با چالش مواجه کرده است، در این بین روستاهای شهرستان ماهنشان بیش از سایر شهرستان‌ها با این چالش مواجه هستند، بخشی عمده این چالش به دلیل وابستگی بیش از حد این روستاها به ‌آب‌های سطحی است.

روستاهای شهرستان ماهنشان در سال‌های گذشته نیز با مشکلاتی مواجه بودند حال که در سال‌جاری بنا به گفته کارشناسان خشکسالی روی داده در ۵۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است ماهنشان شکننده بیش از گذشته با مشکل مواجه است و بسیاری از روستاها با مشکل آب مواجه هستند، مشکلاتی که اگر از هم‌اکنون به فکر آن نبود می‌تواند به یک بحران تبدیل شود.

فرماندار شهرستان ماهنشان در این زمینه در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در زنجان با اشاره به اینکه شهرستان ماهنشان ۱۲۷ روستا دارد، اظهار کرد: به دلیل متکی بودن روستاهای شهرستان ماهنشان به آب‌های سطحی، هر گونه کاهش بارش‌ تاثیر مستقیمی بر منابع آبی به ویژه آب شرب دارد.
جلیل جزونقی با اشاره به اینکه از ۱۲۷ روستای شهرستان ماهنشان ۳۴ روستا با تنش آبی مواجه است، عنوان کرد: با پایین آمدن سطح آب تنش در این روستاها افزایش می‌یابد.
وی با اشاره به اینکه در سال‌جاری با توجه به خشکسالی نهایت تلاش ما حفظ شرایط آبی در روستاها است، عنوان کرد: برای حل مشکل آب شرب چند موضوع در شهرستان پیگیری می‌شود.
جزونقی با بیان اینکه آبرسانی سیار از طریق آبرسانی با تانکر ویژه اختصاص یافته برای شهرستان انجام می‌شود، بیان کرد: حفر چاه و احداث قنات در روستاهای ماهنشان نیز انجام می‌شود.
فرماندار شهرستان ماهنشان با اشاره به اینکه فرهنگ‌سازی برای الگوی مصرف به صورت خانه به خانه در دستور کار قرار دارد، اظهار کرد: در برخی موارد مشاهده شده از آب شرب برای ایجاد خانه باغ و باغچه در حیاط منازل استفاده می‌شود که تذکر جدی به مشترکان داده می‌شود.
وی با اشاره به اینکه آب شرب باید تنها در بخش شرب مصرف شود، گفت: برخورد با انشعابات غیرمجاز نیز مورد تاکید قرار دارد.

آغاز آبرسانی سیار از 2 هفته قبل

جزونقی در ادامه با بیان اینکه از دو هفته گذشته آبرسانی با تانکر آغاز شده است، ادامه داد: تا بارش مجدد و بالا آمدن سطح آب این اقدام ادامه دارد.
وی با بیان اینکه آبرسانی با تانکر به معنای نبود آب در روستا نیست، تصریح کرد: پیش‌بینی تانکرهای ثابت و تانکر ۹ هزار لیتری و تغذیه منابع آبی روستاها از دیگر اقدامات در این بخش است.
فرماندار شهرستان ماهنشان با اشاره به اینکه ماهنشان متکی به آب‌های سطحی است، خاطر نشان کرد: تامین آب شرب پایدار از طریق سد مراش جزو برنامه‌ها است.
وی با بیان اینکه پیشرفت فیزیکی سد مراش ۶۵ درصد است، عنوان کرد: خط انتقال این پروژه ۱۰ درصد بوده که امید است با پایان پروژه، تامین آب شهرهای ماهنشان و دندی و روستاها اتفاق بیفتد.

برنامه برای تامین آب ۲۸ روستای ماهنشان

 معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب استان زنجان نیز در این زمینه با اشاره به اینکه ۸۹ روستا با ۲۵ هزار نفر جمعیت در شهرستان ماهنشان زیر پوشش خدمات شرکت آب و فاضلاب قرار دارند، اظهار کرد: در ابتدای سال ۱۳۹۹ تعداد ۳۸ روستای این شهرستان دارای مشکل آب بودند که از این تعداد ۳۷ روستا داری مشکل آب فصلی و یک روستا دارای مشکل آب دائمی بوده است.

محمدعلی نادرخانی با اشاره به اینکه با اقدامات انجام شده در سه ماهه نخست سال گذشته مشکل سه روستا حل شد، عنوان کرد: متاسفانه با خشکسالی روی داده که در ۵۰ سال گذشته بی سابقه بوده و با وجود تلاش‌ها ۱۴ روستا نیز با چالش آب مواجه شد.

وی افزود: با توجه به شرایط موجود در سال‌جاری برای ۲۸ روستای شهرستان ماهنشان برنامه تامین آب وجود دارد.

معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب استان زنجان با اشاره به اینکه تامین آب در شهرستان ماهنشان از منابع سطحی بوده و فاقد آب زیرزمینی است، ادامه داد: در چندین روستای این شهرستان پروژه‌های آب و فاضلاب برای حل مشکل روستایی در دست اقدام است.
انتهای پیام/73009/ق

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار