کد خبر: ۱۷۲۴۱۰
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۹
سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه پایان مذاکرات وین نزدیک است به پرسشهای مطرح شده از سوی رسانه ها در خصوص موضوعات سیاست خارجی پاسخ داد.

خبر مهم خطیب زاده از پایان مذاکرات وین

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه به پرسشهای مطرح شده از سوی رسانه ها در خصوص موضوعات سیاست خارجی پاسخ داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین وضعیت مذاکرات وین اظهار داشت: امروز یک گزارش مفصل و جامع در خصوص آخرین وضعیت اجرای برجام شامل جزئیات توافقات و موانع گفتگوهای جاری در وین منتشر شد. این گزارش بیست و دومین گزارش سه ماهه وزارت امورخارجه است که بر اساس تکلیف قانونی، تقدیم مجلس شورای اسلامی شد. با عنایت به اینکه این گزارش آخرین گزارش وزارت خارجه در پایان دولت دوازدهم است سعی شده یک نگاه جامع به اجرای برجام و مسیر پیش رو داشته باشد. به همه عزیزان خبرنگار و اهل نظر توصیه میکنم این گزارش را مطالعه نمایند. این گزارش سعی نموده یک ارزیابی منصفانه و کارشناسانه داشته و پیشنهاداتی هم برای ادامه مسیر ارائه نماید.

وی ادامه داد: اگر بخواهم کوتاه اشاره ای داشته باشم، باتوجه به پیشرفت‌های حاصله می‌توان این ارزیابی را ارائه نمود که به پایان مذاکرات وین نزدیک شده‌ایم. برخی موضوعات حل‌نشده کماکان باقی است، ولی آنچه که اهمیت دارد این است که وزن موضوعات حل‌شده خیلی بیشتر از مسائل حل‌نشده است. ما مسیر زیادی را تاکنون طی کرده‌ایم اما این راه باقی مانده از مسیر، مسیر ساده‌ای نخواهد بود. امیدواریم طرف‌های مقابل بتوانند تصمیمات خود را اتخاذ کنند، در این صورت ما نیز می‌توانیم به توافقی دست یابیم که مطلوب همگان خواهد شد.

وی اشاره کرد که در وین، همه هیئت‌ها اذعان دارند که پیشرفت‌های نسبتا خوبی صورت گرفته و همگی بر جدیت خود برای ادامه مسیر و دستیابی به یک توافق برای احیای برجام تفاهم دارند، اما در همین راستا قبول دارند که برخی مسائل کلیدی باید از سوی مراجع تصمیم‌گیری در کشورها بررسی‌ شود. آنچه در کشورمان  مورد اجماع همه می باشد، این موضوع است که اولا تحریم‌های آمریکا باید به صورت موثر برداشته شود و ثانیا مطالبات فرابرجامی ارتباطی به این توافق ندارد. مکررا اعلام شده به محض اجرای کامل توافق هسته‌ای و راستی‌آزمایی آن، جمهوری اسلامی ایران نیز اجرای کامل تعهدات خود را از سر خواهد گرفت.

خطیب زاده اضافه کرد: از نظر جمهوری اسلامی ایران، پیشرفت مذاکرات در وین، از این منظر خوب بوده که هم متون بسیار زیادی آماده شده و هم بخش‌هایی که تکمیل نشده است، دارای وضعیت مشخص شده‌ای است که اختلافات را به طور مشخص نشان می‌دهد و این موضوع به تصمیم گیران کمک می‌کند تا متوجه شوند در چه مرحله‌ای از تصمیم گیری قرار دارند.

وی تاکید کرد: مواضع ما از ابتدای مذاکرات هیچ‌گونه تغییری نکرده است و خواهان رفع تحریم‌ها و همین‌طور راستی‌آزمایی آنها و سپس ازسرگیری اجرای تعهدات از سوی کشورمان هستیم. از سوی دیگر آمریکا به عنوان ناقض برجام می‌بایست تضمین های لازم را بدهد. ما در مذاکرات وین، چارچوب منافع ملی، صرفا اهداف مشخص شده از سوی مسئولین عالیه نظام نظام  را دنبال می‌کنیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درخصوص پیش بینی زمان دستیابی به توافق نیز گفت: به طور حتم برای دولت های دوازدهم و سیزدهم آنچه اهمیت دارد دستیابی به منافع عالیه مردم است و زمان در اینجا اهمیت ثانوی دارد. بدیهی است هرچه این مهم، سریعتر به نتیجه برسد آثار رفع تحریم‌ها زودتر در کشور نمایان می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در خصوص برخی اخبار منتشر شده پیرامون ارزیابی دولت بایدن از تغییر سیاست‌های تحریم اقتصادی در قبال ایران نیز اظهار داشت: شکست سیاست فشار حداکثری مدتهاست که بر صاحب نظران روشن شده است. این سیاست به هیچ یک از اهداف خود نرسیده است. ضمن آنکه غیرقانونی بودن توسل و اعمال تحریم های یکجانبه و عدم کارآیی این ابزار در عرصه بین المللی موضوعی اجماعی است. طی چهار دهه گذشته، دولت های مختلف آمریکا، مجموعه تحریم های گسترده ای علیه ایران وضع و اجرا کرده‌اند، اما حقیقت آن است که حتی بنا به اعتراف مقامات آمریکایی، این کشور در دستیابی به اهداف تحریمی خود ناموفق بوده و  تاکنون راه به جایی نبرده است. 

خطیب زاده تصریح کرد که در مجموع، ارزیابی و قضاوت در مورد تغییر سیاست تحریمی آمریکا منوط به مشاهده و راستی آزمایی  عملی این ادعاها خواهد بود. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین با اشاره به اظهارات رابرت مالی درخصوص آزادی زندانیان آمریکایی اظهار داشت: موضوع آزادی زندانیان ایرانی در آمریکا و برخی کشورهای غربی دیگر که به بهانه های واهی عملا به گروگان گرفته شده اند به عنوان موضوعی با اولویت بالا همواره در دستور کار قرار داشته است. وزیر محترم امور خارجه از مدت ها پیش طرح مبادله همه زندانیان ایرانی و امریکایی با یکدیگر را مطرح کردند. دولت بایدن نیز از روزهای ابتدایی روی کار آمدن، این موضوع را مورد توجه قرار داد. مذاکرات در این زمینه در جریان است و  در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات، متعاقبا اطلاع رسانی خواهد شد.

خطیب زاده در پاسخ به پرسشی در مورد اخبار منتشر شده مبنی بر توافق کره‌جنوبی و آمریکا برای همکاری درباره دارایی‌های مسدود شده ایران نیز گفت: کره جنوبی در پی تغییر دولت در آمریکا، نسبت به حل مشکلات موجود در روابط دو جانبه با جمهوری اسلامی ایران و به ویژه رفع محدودیت ها از منابع مالی ایران نزد بانکهای این کشور ابراز علاقه کرده و در این میان شاهد برخی ابتکارات از سوی این کشور و از جمله سفر نخست وزیر کره جنوبی به تهران در ۲۲ و ۲۳ فروردین ماه بوده ایم. در همه این تحرکات و مراودات، کره جنوبی با طرح وعده هائی اعلام آمادگی کرده است که برای حل این مشکلات گامهائی عملی بردارد. اما به رغم مذاکرات و گفتگوهای انجام شده بین مقامات جمهوری اسلامی ایران و کره جنوبی، از جمله در جریان سفر نخست وزیر این کشور به تهران، عملا تاکنون تحول مهمی در جهت حل مشکلات بین دو کشور و خاصه رفع محدودیت از منابع ارزی ایران نزد بانکهای کره ای صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: هر از گاهی اخباری مبنی بر پیگیری های طرف کره ای در خصوص امکان بهره برداری و یا انتقال بخشی از منابع مالی کشورمان در بانک های این کشور منتشر می شود، ولی متأسفانه در عمل ما شاهد اقدامی عملی، حتی برای انتقال بخشی از منابع مالی به کانال سوئیس برای خرید کالاهای بشردوستانه و یا تسهیل خرید اینگونه اقلام از داخل کره و یا کشور ثالث نبوده ایم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: تجربه نشان می‌دهد که اقداماتی از این دست و اکتفای صرف به اظهارات رسانه‌ای، رویه معمول کره جنوبی است که باز هم روی خواهد داد و تا زمانی که جمهوری اسلامی ایران شاهد نتیجه عملی و موثر نباشد، اهمیتی به ژست های رسانه ای نخواهد داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در خصوص برخی اظهارات پیرامون تعلیق پروژه واکسن –کوبایی اظهار داشت:

پروژه تولید مشترک واکسن کرونای کوبایی سوبرانا۲ میان دو کشور ایران وکوبا که با سفر سال گذشته دکتر ظریف به هاوانا کلید خورد به خوبی در جریان است و همکاریهای نزدیک میان انستیتو پاستور ایران و موسسه فینلای کوبا همچنان با قوت ادامه دارد. موضوع انتقال تکنولوژی این واکسن به کشورمان که از جمله بهترین واکسنهای موجود در دنیا ارزیابی گردیده و  نتایج و اثربخشی بسیار بالایی هم در مواجهه با سویه های جدید این ویروس از خود نشان داده است با هم افزایی خوب میان طرفین درجریان است. همچنین بحثهای فشرده علمی هفتگی به طور مجازی بین مدیران و دانشمندان دو موسسه در رابطه با مطالعات بالینی و روند انتقال و بهینه سازی تولید به طور منظم و  پیوسته در سال جاری ادامه داشته است.

خطیب زاده افزود: بیانیه مشترک انستیتو پاستور ایران و انستیتو فینلای کوبا در روز شنبه ۱۹ تیرماه  و سفر احتمالی قریب الوقوع آقای دکتر ویسنته رئیس انستیتو فینلای کوبا به کشورمان هم موید همکاری نزدیک میان طرفین است. ان شاء الله به زودی و با تولید این واکسن در انستیتو پاستور کشورمان، مردم عزیز  ایران می توانند از این واکسن استفاده کنند و همکاری این دو نهاد معتبر ایرانی- کوبایی تاثیر مثبتی بر سلامت جمعیت هر دو کشور خواهد داشت.

سعید خطیب زاده در خصوص واردات واکسن از مبدأ چین نیز اشاره داشت: همکاریهای گسترده ای میان دو کشور در جریان است. تاکنون  بیش از ۶ میلیون دوز واکسن از طریق چین وارد کشور شده که حدود ۸۰۰ هزار دوز آن، واکسن های اهدایی طرف چینی بوده است. آخرین محموله ی وارادتی از چین یک و نیم میلیون دوز بود که هفته جاری (پنجشنبه گذشته و شنبه) وارد کشور شد.

وی افزود: با پیگیری انجام شده امیدواریم طی روزهای آتی واردات واکسن از چین ادامه پیدا کند و در هر مورد، پس از نهایی شدن ارسال واکسن اطلاع رسانی خواهد شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در واکنش به انتشار خبری مبنی بر عدم پذیرش انتخابات فدراسیون دوچرخه سواری کشورمان از سوی اتحادیه جهانی دوچرخه سواری و امکان تعلیق این فدراسیون ایران اظهار داشت: انتخابات فدراسیون فدراسیون دوچرخه سواری کشورمان به صورت کامل وفق اساسنامه فدراسیون جهانی دوچرخه سواری انجام گرفته و مورد تایید نهادهای مرتبط داخلی بوده است. فدراسیون جهانی دوچرخه سواری احیانا تحت تاثیر و به دلیل اطلاعات غلطی که دریافت کرده است، سوالاتی را مطرح کرده که کلیه سوالات توسط فدراسیون دوچرخه سواری کشورمان پاسخ داده شده و مراحل رفع سوء تفاهم از سوی این فدراسیون در دست اقدام است.   

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در خصوص وضعیت تشکیل دولت لبنان اظهار داشت: ما معتقدیم این  یک مسئله  داخلی لبنان است و ما در مسائل داخلی هیچ کشوری، از جمله لبنان دخالت نمی کنیم. همچنین به تصمیماتی که لبنانی ها می گیرند احترام می گذاریم و امیدواریم دولت این کشور هرچه زودتر تشکیل شود.

وی اضافه کرد: معتقدیم دخالت خارجی آمریکا و دیگران، شرایط را در لبنان سخت تر می کند و این دخالتها را ناقض ثبات لبنان می‌دانیم. لبنان دارای حاکمیت مستقل و رئیس جمهور و پارلمان و مردمی است که خودشان توان حل مشکلات را دارند و باید به آنها احترام گذاشت. این مردم لبنان و خود لبنانی ها هستند که ترکیب دولت و نحوه تشکیل آن را مشخص می کنند و هرگونه فشار از خارج یا تحمیل خارجی را قبول نخواهند کرد.

خطیب زاده در پاسخ به سوالی پیرامون تحریمهای جدید وزارت بازرگانی ایالات متحده آمریکا علیه برخی شرکتها به اتهام ارتباط با چین، روسیه و ایران اظهار داشت: اعتیاد واشنگتن به تحریم باعث شده است که این کشور حتی منافع خود را نبیند. در دنیای به هم پیوسته کنونی، کشورهای تحت تحریم آمریکا با مقاومت خود در برابر زیاده خواهی های واشنگتن ثابت کرده اند زندگی بدون سلطه و زورگویی این کشور نیز امکان پذیر است. آمریکا با اقدامات تحریمی یکجانبه، تنها به کشورهای هدف صدمه نمی زند بلکه با ادامه این سیاستها ، موسسات و شرکتهای آمریکایی را نیز از بازارهای جهانی محروم می سازد. 

 خطیب زاده در واکنش به قطعنامه حقوق بشری پارلمان اروپا علیه ایران و تحریم برخی مقامات ایرانی اظهار داشت: ما قطعنامه پارلمان اروپا را به شدت محکوم می کنیم. این قطعنامه فاقد وجاهت و از اساس غیر قابل قبول و مصداق بارز دخالت در امور داخلی ایران است.

وی به این نکته اشاره کرد که متاسفانه پارلمان اروپا که مدعی حقوق بشر مردم ایران است، در مقابل تروریسم اقتصادی آمریکا علیه مردم ایران و کشتار مردم بیگناه در یمن و فلسطین سکوت معنی داری را اتخاذ کرده است.

خطیب زاده تاکید کرد: پارلمان اروپا باید به استفاده ابزاری از مقوله حقوق بشر پایان داده و موضعی متعادل و منطقی را در تعامل با جمهوری اسلامی ایران در پیش گیرد.

نام:
ایمیل:
* نظر: