کد خبر: ۱۷۳۸۰۵
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۱
قهرمان این قصه زاده روستای روکی سبزوار است. می‌گوید تمام عمر با معضل آب جیره بندی شده و خشکسالی دست و پنجه نرم کرده است. برای‌مان تعریف می‌کند از فرط دائمی بودن این مشکلات گمان این را داشته که این کمبود برای همه یکسان است و زور آدمی به حل کردن این مشکل نمی‌رسد.

گروه جامعه خبرگزاری فارس - قهرمان این قصه زاده روستای روکی سبزوار است. می‌گوید تمام عمر با معضل آب جیره بندی شده و خشکسالی دست و پنجه نرم کرده است. برای‌مان تعریف می‌کند از فرط دائمی بودن این مشکلات گمان این را داشته که این کمبود برای همه یکسان است و زور آدمی به حل کردن این مشکل نمی‌رسد. اما حالا که تبدیل به یک نیروی جهادی فعال شده است می‌داند که با همدلی و تفکر جهادی می توان به دورافتاده ترین روستاهای سیستان و بلوچستان نیز آب‌رسانی کرد.

***پیاده روی 2 هزار متری برای رسیدن به آب

 «وقتی طعم محرومیتی را چشیده باشید نمی توانید نسبت به آن بی تفاوت باقی بمانید.» حسین اصغر روکی این را می‌گوید و ما را با خود به خاطره های ناخوشایند کودکی‌اش می‌برد: «روستای ما هم سال ها با مشکل بی‌آب مواجه بود. قنات روستا به دلیل خشکسالی‌های پی در پی خشک شده بود. مردم روستا مجبور بودند گاهی تا 2 هزار متر راه بروند تا به  آب دسترسی پیدا کنند.»

حالا چند سالی می شود که همراه با خانواده اش ساکن نیک شهر سیستان و بلوچستان است و در مسجد الزهرا (س) فعالیت می‌کند. این مسجد به عنوان پایگاهی برای فعالیت‌های فرهنگی، مذهبی و قرآنی انتخاب شده است. فعالیت‌های جهادی از جمله آبرسانی به روستاهای فاقد آب آشامیدنی ساخت مسجد، مدرسه، خانه عالم، ساخت منزل برای محرومان، اهدا بسته‌های مواد غذایی، اهداء لوازم التحریر، اهداء لباس برای دانش آموزان، اهدا لوازم خانگی و دیگر خدمات به محرومان و نیازمندان...همه در این مسجد از روی کاغذ به مرحله اجرایی شدن می رسد.

روکی به عنوان نماینده خیرین از طرف امام جمعه و امام محله برای رسیدگی به مشکلات اهالی این منطقه  انتخاب شده است: «وقتی می بینم که کودکان این دیار هنوز هم همان مشکلات و کمبود های دوران کودکی ما را دارند احساس شرم می‌کنم. تمام سعی من در این راستا قرار گرفته که بتوانم حداقل امکانات را با کمک خیران به این روستا ها بیاورم.»

***موکب ها و خیریه های تهرانی حامی  سیستانی ها شدند

بحران بزرگ این منطقه خشکسالی، نبود آب و تلف شدن دام ها به عنوان تنها منبع درآمد خانواده هاست. به همین دلیل است که آب‌رسانی به این مناطق در اولویت کمک رسانی قرار می‌گیرد: «با توجه به نیازمندی های هر روستا از جمله حفر چاه، پمپ آب، ساخت مخزن، مقدار لوله مورد نیاز، فهرستی تهیه و برای جمع بندی برای خیرین به تهران ارسال شد. طبق هماهنگی‌های به عمل آمده، مقرر شد بر اساس اولویت، پروژه آبرسانی به 100 روستا آغاز شود. این طرح با همکاری خیریه حاج اکبر ابراهیمی، موکب شباب الامام الحجه، تیم پایگاه مسجد الزهرا( س) و اداره آب و فاضلاب روستایی از خرداد سال 1399 شروع شد و کارهای مقدماتی آن انجام گرفت. وسایلی که مورد نیاز بود از جمله بیش از 60 هزار متر لوله سایز 50،90و 110 با اتصالات، 50 دستگاه پمپ فشار قوی، 50 عدد تابلو برق و دیگر وسایل خریداری و کار آبرسانی به روستاها را شروع کردیم.

در ابتدا به ۲۰ روستا که نیاز به پمپ فشار قوی و تابلو برق داشتند، پمپ اهدا شد و مشکل اساسی این روستاها با راه‌اندازی پمپ‌ها مرتفع شد. به بیش از 30 روستا هم 60 هزار متر لوله برای لوله‌گذاری اهدا شد. خوشبختانه در 10 روستا به صورت کامل آبرسانی انجام شد و در باقی  روستاها نیز در حال انجام لوله گذاری هستیم.»

 ***آب آشامیدنی سالم آرزوی اهالی اینجا بود 

تنها یک سیستانی ارزش واقعی آب را آن طور که باید می‌داند. روکی از مراحل کار پیشرفت فیزیکی این پروژه با حمایت خیران می‌گوید: «با کمک خیریه سفیر کرامت مقدار 7 هزار متر لوله  برای روستای اسلام آباد با جمعیت بیش از 800 نفر خریداری کردیم  و مرحله لوله گذاری  از چشمه تا روستا  انجام شد، مخزنی با گنجایش 50 هزار لیتر آب در همین روستا ساخته شد و الان آب سالم در دسترس مردم قرار دارد. با کمک حامیان این طرح به روستای هیتان 8 هزار متر لوله توسط خیریه سفیر کرامت و خیریه حاج اکبر ابراهیمی و یک دستگاه پمپ فشار قوی مدل 195/3 توسط خیریه حاج اکبر ابراهیمی اهدا شد. اکنون در این روستا نیز لوله گذاری از چاه تا مخزن و از مخزن تا داخل روستا و سپس منازل اهالی صورت گرفته است. مخزنی با گنجایش 50 هزار لیتر با کمک خیرین و اهالی ساخته شد و الان آبرسانی به صورت کامل انجام شده است. در حال حاضر 120 خانوار با جمعیتی بیش از 1000 نفر از آب آشامیدنی سالم برخوردار هستند. از ابتدای اردیبهشت 1400 آبرسانی به روستای سیف آباد نارویی نیز با جمعیت بیش از 2 هزار نفر شروع شد. برای این روستا نیز 2 هزار متر لوله خریداری و لوله گذاری انجام شد، در حال حاضر مخزنی با گنجایش 50 هزار لیتر ساخته و آبگیری شده است و در هفته های آینده این پروژه نیز افتتاح خواهد شد و آب در دسترس مردم قرار خواهد گرفت.»

***مدرسه ایمن برای 110 دانش آموز نیازمند

پیگیری ساخت یک باب مدرسه شش کلاسه در محله سوچنکان نیکشهر نیز از کارهای خیری است که به عهده روکی گذاشته شده است. این جهادگر فعال می‌گوید در روستاهای سیستان مدارس در فضای باز و در دمای 50 درجه کلاس های شان را تشکیل می‌دهند: «کودکان اینجا نیز حق دارند مانند هر دانش آموز دیگری در فضایی ایمن به تحصیل خود ادامه دهند. بسیاری از روستا های این منطقه فاقد مدرسه مناسب هستند و همین موضوع در دراز مدت ترک تحصیل دانش آموز این نواحی را به دنبال خواهد داشت. خوشبختانه با کمک خیران شروع به احداث یک مدرسه در یکی از محله‌های محروم نیکشهر کردیم. این مدرسه با کمک خیریه مسجد النبی تهران با هزینه بیش از یک میلیارد تومان ساخته شد. تجهیزات این مدرسه را هم از قبیل میز و نیمکت، کامپیوتر، پرینتر، دستگاه کپی، ویدئو پروژکتور، پرده نمایش و تخته .... مجموعا به ارزش بیش از 400 میلیون را از آموزش و پرورش تحویل گرفتیم. خیری پیدا کردیم که برای این بچه‌ها سفارش لباس فرم داده است و به محض اینکه این مدرسه را افتتاح کنیم لباس ها اهدا خواهد شد. ساخت این مدرسه کار مهمی در این منطقه محروم بود. مردم بی اندازه از ساخت آن خوشحال هستند. ان‌شاالله 110 نفر دانش آموز محروم، در این مدرسه تحصیل خواهند کرد.» 

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار