کد خبر: ۱۷۴۳۵
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۲
سرمایه‌گذاراي افراد جامعه در بورس، می‌تواند نقش بسیار زیادی در رونق اقتصادی داشته باشد، چون با این کار، منابع مالی مورد نیاز بنگاه‌های اقتصادی برای توسعه فعالیت‌ها تامین شده و در نتیجه، رونق کسب و کار، اشتغال‌زایی و رشد و شکوفایی اقتصاد کشور را به دنبال خواهد داشت. اما حتما این سوال برای شما ایجاد شده است که سرمایه‌گذاری در بورس و خرید سهام شرکت‌ها، برای سرمایه‌گذاران چه نفعی دارد؟ در این گفتار قصد داریم مهم‌ترین مزایای بورس برای سرمایه‌گذاران را تشریح کنیم.
1- کسب درآمد
یکی از اهداف اصلی هر فرد در سرمایه‌گذاری کسب سود و درآمد است. سرمایه‌گذاری در بورس، اگر به صورت صحیح و آگاهانه باشد، از دو طریق این هدف را تامین می‌کند: یکی دریافت سود نقدی و دیگری افزایش قیمت سهام.شرکتی به شما سهام آن را خریداری می‌کنید، در صورتی که عملکرد موفق و سودآوری داشته باشد، سالانه مقدار قابل توجهی سود به دست می‌آورد. براساس قانون، سود شرکت متعلق به سهامداران آن شرکت است. بنابراین افرادی که سهام یک شرکت را در اختیار دارند، به میزان سهم خود، در سود شرکت نیز سهیم هستند. البته شرکت‌ها لزوما همه سود سالانه خود را بین سهام‌دارانشان تقسیم نمی‌کنند، چون ممکن است برای توسعه فعالیت‌هایشان نیاز به پول داشته باشند. بنابراین ترجیح می‌دهند بخشی از سود سالانه را بین سهام‌داران توزیع کنند و بخش دیگری از سود را هم در فعالیت‌های توسعه‌ای شرکت صرف کنند. به سودی که سالانه، بین سهام‌داران توزیع می‌شود، سود نقدی یا اصطلاحا DPS گفته می‌شود. دریافت سود نقدی، اولین روش کسب درآمد توسط سهام‌داران است. برای مثال، شرکتی را فرض کنید که ارزش سهامش در بورس 150 تومان است. اگر این شرکت در پایان سال 15 تومان سود بین سهام‌دارانش تقسیم کند، در واقع به میزان 10 درصد سود نقدی به سهام‌دارانش داده است.اما درآمد سهام‌داران فقط به سود نقدی محدود نمی‌شود. وقتی یک شرکت عملکرد خوب و موفقیت‌آمیزی داشته باشد، تمایل سرمایه‌گذاران برای خرید سهام آن شرکت در بورس افزایش می‌یابد، بنابراین سرمایه‌گذاران حاضر خواهند بود تا مبلغ بیشتری را برای خرید سهام آن شرکت بپردازند، در نتیجه قیمت سهام شرکت در بورس افزایش می‌یابد. افزایش قیمت سهام شرکت در بورس نیز باعث افزایش درآمد و دارایی سهام‌داران آن شرکت می‌شود.
در مثال قبل، فرض کنید قیمت سهام شرکت مورد نظر که در سال گذشته 150 تومان بوده، در پایان سال، به علت عملکرد موفق شرکت به 195 تومان برسد، یعنی 30 درصد افزایش پیدا کند. بنابراین، سهام‌داران شرکت، علاوه بر آنکه 10 درصد سود نقدی دریافت کرده‌اند، 30 درصد هم از محل افزایش قیمت سهام شرکت سود به دست می‌آورند. یعنی در مجموع در طول یک‌سال 40 درصد سود به دست آورده‌اند.در عین حال باید توجه داشت که اگرچه شرکت‌هایی که سهام‌شان در بورس خرید و فروش می‌شود، همگی جزء شرکت‌های بزرگ، معتبر و موفق کشور هستند،‌ اما هر شرکتی عملکرد و سودآوری خاص خود را دارد و سرمایه‌گذاران باید موقع خرید سهام شرکت، اطلاعات شرکت مورد نظر خود را به طور دقیق بررسی کنند تا بتوانند درآمد قابل قبولی داشته باشند.نکته دیگری که باید مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار گیرد این است که شرکت‌ها، سیاست‌های متفاوتی در توزیع سود نقدی دارند، به این معنا که برخی شرکت‌ها ترجیح می‌دهند که سود نقدی کمتری توزیع کنند و بیشتر سود سالانه خود را برای شرکت توسعه به کار بگیرند. اما برخی دیگر از شرکت‌ها، معمولا بیشتر سود سالیانه خود را بین سهام‌داران توزیع می‌کنند. شما در هنگام خرید سهام شرکت، باید به این موضوع توجه کنید که آیا دریافت سود نقدی سالیانه برایتان اهمیت دارد یا اینکه دید بلند مدت‌تری دارید و بیشتر، تمایل دارید ارزش سهامتان افزایش یابد. برای مثال، بازنشستگانی که ترجیح می‌دهند سود سالانه و مستمر را برای تامین مخارج خود دریافت کنند، بهتر است سهام شرکت‌هایی را انتخاب کنند که سیاست توزیع سود نقدی بیشتری دارند، اما جوانی که دوست دارد ارزش سهامش در چند سال آینده،‌ افزایش قابل توجهی داشته باشد، سهام شرکتی را ترجیح می‌دهد که سیاست توسعه‌ای در پیش گرفته و بخش قابل توجهی از سود سالانه را به این امر اختصاص می‌دهد. شما می‌توانید با بررسی سیاست‌های گذشته شرکت مورد نظر خود تشخیص دهید که آیا شرکت مذکور به توزیع سود بیشتر بین سهامداران گرایش دارد یا به توزیع سود کمتر و تخصیص سود برای امور توسعه‌ای شرکت.

نام:
ایمیل:
* نظر: