کد خبر: ۱۷۴۶۸
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۲
اگر به شما بگویند با سرمایه‌گذاری در کاری، می‌توانید سرمایه خود را در یک‌سال چند برابر کنید، ولی شما از جزئیات و کیفیت این سرمایه‌گذاری مطلع نباشید، مثلا ندانید قرار است پول خود را در چه کاری سرمایه‌گذاری کنید؟ آیا این کار شرعی و قانونی است یا نه؟ آیا اصلا فردی که ادعای چند برابر کردن پول شما را مطرح کرده، فرد مطمئن و مورد اعتمادی است یا نه؟  آیا سرمایه شما باز خواهد گشت یا امکان کلاهبرداری در آن وجود دارد؟ و هزاران اما و اگر دیگر، در یک چنین شرایطی، آیا حاضر به سرمایه‌گذاری خواهید شد؟ طبیعتا پاسخ اغلب شما منفی است.
یکی از مهم‌ترین مزایای سرمایه‌گذاری در بورس، امنیت در سرمایه‌گذاری و برخورداری از حمایت قانون و مقررات است. در مطالب گذشته، جایگاه حیاتی بورس در اقتصاد را بیان کردیم و گفتیم که به دلیل همین اهمیت بالا، قوانین و مقررات متعددی درباره بورس و حمایت از سرمایه‌گذاران در این بازار تصویب شده است که این امر، امنیت بورس را برای سرمایه‌گذاری تضمین می‌کند.
برای مثال، اگر فردی سهام شرکتی را در بورس خریداری کند و شرکت مذکور، در پایان سال، با وجود تصویب سود نقدی، از پرداخت سود در مهلت مقرر خودداری کند، سهام‌دار می‌تواند از شرکت مذکور شکایت کرده و سود خود را دریافت نماید. یا مثلا شرکت هایی که سهام‌شان در بورس خرید و فروش می‌شود، موظف هستند اطلاعات مالی و عملکردی خود را به صورت مستمر، منتشر نمایند تا سرمایه‌گذاران،‌ با اطلاع و شناخت کافی نسبت به وضعیت یک شرکت، درباره خرید یا فروش سهام آن شرکت تصمیم‌گیری کنند. در صورتی که شرکتی برخلاف قوانین و مقررات، اطلاعات خود را منتشر نکند، اعضای هیات مدیره شرکت مسئول خواهند بود و به خاطر این اقدام،‌ باید به مراجع قانونی پاسخگو باشند.
بنابراین، اگرچه شرکت‌های پذیرفته شده در بورس، شرکت‌های بزرگ و معتبری هستند و اغلب دچار چنین مشکلاتی نمی‌شوند، اما در عین حال قانون‌گذار با در نظر گرفتن این تمهیدات، اطمینان لازم را برای سهام‌داران فراهم می‌کند که نهایت تلاش برای جهت حفظ و استیفای حقوق آنان به عمل آمده است.
همچنین همان‌طور که گفته شد، براساس قوانین و مقررات، شرکت‌هایی که سهام‌شان در بورس خرید و فروش می‌شود موظف‌اند کلیه اطلاعات حائز اهمیت خود اعم از اطلاعات مالی،‌ برنامه‌ها و... را به بورس اعلام کنند. بورس نیز پس از بررسی اطلاعات ارسالی از سوی شرکت‌ها، این اطلاعات را در شرایط یکسان،‌ برای اطلاعات ارسالی از سوی شرکت‌ها، این اطلاعات را در شرایط یکسان،‌ برای اطلاع سهام‌داران منتشر می‌کند. به علاوه بورس به صورت لحظه‌ای، کلیه اطلاعات مربوط به آخرین وضعیت معاملات انجام شده در بورس، قیمت سهام، میزان عرضه و تقاضای موجود برای هر یک از سهام‌ها، میزان خرید و فروش صورت گرفته بر روی سهام و... را از طریق اینترنت منتشر می‌کند و سرمایه‌‌گذاران می‌توانند با بررسی و تحلیل این اطلاعات، نسبت به خرید سهام جدید و یا فروش سهامی که در اختیار دارند، تصمیم‌گیری کنند. این موضوع، - که از آن، به شفافیت در بورس یاد می‌شود – باعث می‌شود تا سرمایه‌گذاران در شرایط یکسان و عادلانه از نظر میزان دسترسی به اطلاعات، تصمیم‌گیری نمایند. بنابراین، می‌توان سرمایه‌گذاری در بورس را یک سرمایه‌گذاری کاملا شفاف و عادلانه دانست.
3- حفظ سرمایه در مقابل تورم
به طور معمول، ارزش پول در طول زمان، خود به خود کاهش می‌یابد و با توجه به تورم موجود در جامعه، در صورتی که افراد پس‌اندازهای خود را در جای مناسبی سرمایه‌گذاری نکنند، ارزش آن کاسته خواهد شد.  


نام:
ایمیل:
* نظر: