کد خبر: ۱۷۵۰۳
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۲
فقدان نظام مشخص و سكوت مسئولان درحوادث غير مترقبه ادامه دارد
حادثه تلخ روزهاي گذشته مبني بر كشته و مفقود شدن بسياري از هموطنانمان بر اثر جاري شدن سيل در برخي از نقاط شمال غرب تهران و استان البرز پاسخ هاي بي جواب بسياري را در اذهان مخاطبان جاي داده است.
روزنامه تجارت- امير دياني؛ پاسخ هايي كه همواره پس از يك واقعه اي تلخ با تب تند بحث  هاي انتقادي بي فايده به فراموشي سپرده مي شود تا اتفاقي بعد...
اينكه طي اين اتفاق ها هر مسئولي سعي دارد تا كم كاري و قصور در نحوه عملكرد خود را بر گردن ديگري نهد امر تازه اي نيست اما آنچه كه در اين بين همچون حلقه اي مفقوده در هر حوادث غير مترقبه اي بيشتر چشم نوازي مي كند فقدان  نظام مشخصي است كه با يك تقسيم كار دقيق بتواند در بحران ها به كار آيد. آمارهاي متناقض از تعداد كشته شدگان و مفقودين در حادثه سيل اخير حاكي از ناكارآمدي سيستم اطلاع رساني و هماهنگي لازمه بين نهادهاي مختلف است بطوريكه طي دو روز آمارهاي نامشخصي در رسانه ها دست به دست شد. عدم هماهنگي لازم بين نهادهاي مختلف همچون سازمان صداو سيما، ستاد مديريت بحران كشور، پليس و سازمان هواشناسي در حوادث غير مترقبه در حادثه روزهاي گذشته كاملا به چشم مي خورد. اين نهادها در حالي كه بايد قبل از اتفاق هاي اينچنيني با يكديگر به طور هماهنگ و سيستماتيك عمل كنند كاملا بطور مجزا و پراكنده هر كدام ساز خود را مي نوازند!  اين امر سبب مي شود تا علاوه بر عدم  نظم و ترتيب مناسب براي ياري رساني بر حادثه ديدگان حتي چند روز بعد از اين گونه حوادث آمار دقيقي از تعداد كشته شدگان به دست نيايد. در واقع ستاد بحران كه خود را بايد براي مواقع بحراني آماده كنند خود گريبانگير بحراني است كه بدون هماهنگي هاي لازمه با نهادهاي ديگر مشكل آفرينند.
روز گذشته  نيز در جلسه شوراي شهر تهران نيز مواردي مطرح شد مبني بر اينكه  حسب شواهد و قرائن ساخت و سازهای بی رویه و فروش زمین‌های حاشیه رودخانه یکی از علل حوادث اخیر بوده که در محل خود جای بررسی و تامل دارد. به واقع چه نهادي در اين گونه ساخت و سازهاي بي رويه مسئول است كه به يكباره با آمدن چنين سيلي عواقب و آسيب هاي ناشي از آن را به چندين برابر ممكن افزايش دهد.
جداي از عدم هماهنگي لازمه بين نهادهاي مورد اشاره،  رسيدگي به تخلفات نهادي كه موجبات  چنين خسارت و آسيب هايي است نيز جاي تامل  و صد البته جاي برخوردي قاطع دارد. از طرفي طي اين چند روز هيچ مسئولي در جهت پاسخ گويي بر آنچه كه گذشته است بر نيامده و احتمالا چون حادثه اي غير مترقبه به وقع پيوسته براي كالبد شكافي آن نيز لزومي ديده نشده است!به هر تقدير اين دست حوادث براي آخرين بار نيست كه در كشور به وقع مي پيوندد اما بهتر است براي پيشگيري از حوادثي بدتر از اين مسئولان خود را آماده كنند تا اولا تا جاي ممكن از عواملي كه موجب تشديد حوادث غير مترقبه مي گردد پيشگيري كرده و ثانيا وحدت و هماهنگي لازمه در بين نهادها بيشتر گردد تا  بتوانند در ياري رساندن به مردم بطور مثمر ثمرتر عمل نمايند.



نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار