کد خبر: ۱۷۵۲۱۵
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۳:۲۶
سرگذشت هشت‌ساله نرخ ارز در دولت تدبیر و امید
بانک مرکزی نرخ دلار را طی هشت سال گذشته مورد بررسی قرار داده که بر اساس آن نرخ این نوع ارز در اواخر سال ۱۳۹۲ معادل ۳۰۲۶ تومان بوده که با رشد ۶۷۴ درصدی در پایان خرداد امسال ۲۳ هزار و ۴۳۳ تومان فروخته شده است.

رشد 674 درصدی قیمت دلار روحانی!

بانک مرکزی نرخ دلار را طی هشت سال گذشته مورد بررسی قرار داده که بر اساس آن نرخ این نوع ارز در اواخر سال ۱۳۹۲ معادل ۳۰۲۶ تومان بوده که با رشد ۶۷۴ درصدی در پایان خرداد امسال ۲۳ هزار و ۴۳۳ تومان فروخته شده است.

به گزارش ایسنا، یکی از آمارهایی که بانک مرکزی منتشر می‌کند، گزیده آمارهای اقتصادی است که در آن وضعیت متغیرهای پولی چون پایه پولی، نقدینگی و ...، تعداد و ارقام بدهی‌های خارجی کشور، میزان انتشار  و فروش اوراق، وضعیت بازار سرمایه، آمار تجارت خارجی و ... آمده است. 

میانگین نرخ فروش دلار در بازار بین بانکی و آزاد نیز یکی از آمارهای بانک مرکزی است که در گزیده آمارهای اقتصادی منتشر می‌شود. بررسی تغییرات نرخ دلار که کارشناسان اقتصادی از آن به عنوان یکی از کلیدی‌ترین قیمت‌ها در اقتصاد ایران یاد می‌کنند، شدت تاثیرگذاری آن در این اقتصاد از میانگین کشورهای در حال توسعه به مراتب بیشتر است و برای مشخص شدن اوضاع اقتصادی در سال‌های مختلف اهمیت دارد.

بدین منظور، نگاهی به اعداد ثبت شده از میانگین نرخ دلار در هشت سال گذشته بیانگر این است که دلار در اواخر سال ۱۳۹۲ معادل ۳۰۲۶ تومان در بازار آزاد فروخته شده است.

آنطور که اعداد و ارقام بانک مرکزی نشان می‌دهد، از این سال به بعد تا پایان خرداد امسال نرخ دلار کم کم روند صعودی خود را آغاز کرده است؛ به گونه‌ای نرخ فروش دلار در بازار آزاد در پایان سال‌های ۱۳۹۳، ۱۳۹۴، ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ به ترتیب به میزان ۳۳۹۳، ۳۴۶۶، ۳۷۷۲، ۴۶۴۳ تومان بوده است.

اما نرخ فروش دلار در پایان سال ۱۳۹۷ نسبت به پایان سال ۱۳۹۶ افزایش قابل توجه‌ای داشته است و با افزایش تقریبا ۱۸۵ درصدی به ۱۳ هزار و ۲۴۵ تومان رسیده است که مسئولان منشأ این صعود را تشدید تحریم‌ها و کاهش قابل توجه صادرات نفت اعلام کردند.

با وجود اینکه مسئولان به فکر تامین مالی اقتصاد ایران از راهی به جز فروش نفت چون افزایش درآمدهای مالیاتی و تعریف پایه‌های جدید، فروش اوراق، واگذاری اموال دولت و... افتادند، شواهد گویای کارساز نبودن جایگزین‌های نفت در اقتصاد است و نرخ ارز همچنان به صعودهای خود ادامه داد. به طوریکه آمار نرخ دلار در سه سال اخیر بیانگر این است که نرخ فروش این ارز در سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ معادل ۱۵ هزار و ۲۲۳ تومان و ۲۴ هزار و ۶۶۴ تومان بوده است. همچنین، دلار طبق آخرین آمار بانک مرکزی در پایان خرداد سال جاری نیز به میزان ۲۳ هزار و ۴۳۳ تومان فروخته شده است.

با این تفاسیر، طبق آمار نرخ فروش دلار از اواخر سال ۱۳۹۲ تا پایان خرداد سال جاری با رشدی معادل ۶۷۴ درصد مواجه شده است.

در این میان کارشناسان معتقدند، تحولات این بازار متاثر از مسائل سیاسی است اما نباید از این موضوع غافل شد که فارغ از تاثیرگذاری تحولات سیاسی چون مذاکرات بر سر برجام و بازگشت ارزهای مسدود شده ایران در سایر کشورها بر بازار ارز، ناترازی‌های تجاری، مالی و نبود سیاست‌های ارزی باثبات و بهبود بخش طی سال‌های اخیر نیز در این امر تاثیر قابل ملاحظه‌ای داشته است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار