کد خبر: ۱۷۵۲۳۷
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۳:۵۰
رئیس خانه مداحان در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:
طاهری به شیطنت‌های رسانه‌ای برای ایجاد تقابل بین دین و علم اشاره کرد و گفت: در هیئات تاکید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی است و تلاش‌های هیئات بر برگزاری مراسم در فضا‌های باز است.

«مرتضی طاهری» رئیس خانه مداحان در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه همکاری خانه مداحان و سازمان تبلیغات اسلامی برای برگزاری روزانه ۲۰۰ جلسه هیئت در محل امامزادگان سراسر کشور، اظهار داشت: هدف از امضای تفاهم‌نامه همکاری بین خانه مداحان و سازمان تبلیغات اسلامی در جهت دغدغه برگزاری برنامه‌های هیئات با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و برخورداری آحاد مردم استان‌ها و شهرستان‌ها از جلسات خوب، فاخر و باارزش بود که امسال با احیای سنت حسنه چارپایه خوانی در فضای باز امامزادگان با حضور مداحان خوب و توانمند صورت خواهد گرفت.

وی از ثبت بیش از ۳۳ هزار مداح در خانه مداحان خبر داد و گفت: در جلسات چارپایه‌خوانی که امسال در سطح امامزادگان سراسر کشور خواهیم داشت مداحان عضو خانه مداحان اعزام خواهند شد که همگی دارای کد شناسایی و سابقه فعالیت هستند. در تهران حدود سه هزار مداح عضو خانه مداحان هستند و در شهرستان‌ها و سراسر کشور این رقم به حدود ۳۰ هزار مداح می‎‌رسد که از ظرفیت این عزیزان برای جلسات چارپایه‌خوانی استفاده خواهیم کرد.

رئیس خانه مداحان چارپایه‌خوانی را یکی از سنت‌های قدیمی عزاداری در ایران معرفی کرد و افزود: چارپایه‌خوانی مربوط به دورانی است که بلندگو و سیستم‌های ضبط و پخش کنونی وجود نداشت؛ در آن ایام مداحان روی چارپایه می‌ایستادند و مداح و نوحه‌خوان‌ها شاخص بودند و ضمن اینکه همه سینه‌زن‌ها مداح را می‌دیدند؛ صدا مداح نیز به همگی می‌رسید و هدایت جمعیت سینه‌زن به خوبی صورت می‌گرفت. سال گذشته حاج محمود کریمی یکی از افرادی بودند که این سنت را اجرا کردند که مورد عنایت رهبر معظم انقلاب اسلامی قرار گرفت.

طاهری در پاسخ به سوالی درخصوص تفاوت چارپاره‌خوانی با چارپایه‌خوانی اظهار داشت: چارپاره‌خوانی مربوط به سبک اشعار است؛ این موضوع به بحث چارپایه‌خوانی ارتباط خاصی ندارد چراکه دو مقوله جداگانه هستند.

این مداح معروف به شیطنت‌های رسانه‌ای برخی از گروه‌های معاند و ضد دین گفت: متاسفانه شاهدیم برخی‌ها شیطنت‌های رسانه‌ای را دنبال می‌کنند و به دنبال این هستند دین را مخالف علم جلوه دهند و همچنین علم را در برابر دین قرار دهند و تقابل ایجاد کنند درحالی که چنین چیزی واقعیت ندارد. دین ما به علم توصیه کرده است و علم نیز به دینداری توصیه و تاکید داشته است و این دو لازم و ملزوم یکدیگراند.

وی مبنای برنامه‌های خانه مداحان در ایام محرم و صفر را توصیه و تاکید بر فاصله گذاری اجتماعی و رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی دانست و افزود: در جهت اهتمام به بحث رعایت پروتکل‌های بهداشتی در هیئات سراسر کشور در خانه مداحان قرارگاه سلامت عاشورایان برای نظارت بر نکات بهداشتی در جلسات هیات را تاسیس کردیم.

رئیس خانه مداحان فضای مجازی را ظرفیتی بسیار خوب برای هیئت معرفی کرد و ادامه داد: ظرفیت فضای مجازی را سال گذشته در ایام کرونا شناسایی کردیم؛ برگزاری جلسات هیئت در این فضا چند برابر جلسات حضوری مخاطب دارد. البته نباید از جلسات حضوری غفلت کرد، ولی فضای مجازی در کنار جلسات حضوری می‌تواند مکمل باشد و ما در این حوزه تمام جلسات خانه مداحان را به صورت مجازی برگزار می‌کنیم.

انتهای پیام/ 121

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار