کد خبر: ۱۷۵۸۹۸
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۶
رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شورای اسلامی کار درباره هزینه‌های زندگی توضیحاتی داد.

فرامرز توفیقی رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شورای اسلامی کار در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره سبد معیشت خانوار در سال جدید اظهار کرد: تعیین هزینه‌های خانوار در کانون شورای اسلامی کار توسط کمیته دستمزد از اول سال شروع می‌شود و هیچ زمانی متوقف نمی‌شود به محض آغاز فروردین ماه کار خود را شروع می‌کنیم.

 رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شورای اسلامی کار بیان کرد: ماه به ماه وضعیت اقتصادی را رصد می‌کنیم و بر اساس فاکتور‌ها و المان‌های مورد نظر سبد معیشت را بروزرسانی می‌کنیم.

توفیقی ادامه داد: مبلغ سبد معیشت خانوار طبق آخرین بررسی‌های انجام شده برای تیر ماه سال ۱۴۰۰ مبلغ ۱۰ میلیون و ۳۸۰ هزار تومان برای یک خانواده‌ی ۳ و سه دهم نفری است.

رئیس کمیته دستمزد کانون شورای اسلامی کار درباره زمان تعیین دستمزد جدید تصریح کرد: وزارت کار معمولا صبر می‌کند تا به پاییز و آبان ماه برسیم و بعد قدمی برمی‌دارد حالا که وزیر کار هم می‌خواهد تغییر کند و دولتی با اندیشه‌های جدید و تفکرهای جدید روی کار می‌آید.

توفیقی درباره میزان پوشش هزینه‌های کارگران با دستمزد کنونی گفت: اگر یک کارگر تمام مولفه‌های دستمزدی خود را دریافت کند از قبیل بن خوار و بار ، پایه سنوات ،حق اولاد وحق مسکن همه‌ی این‌ها را بگیرد تنها ۴۶ تا ۴۸ درصد هزینه‌های خانوار را پوشش می‌دهد.

او با بیان این‌که نمی‌توان هزینه مسکن را بالاترین هزینه خانوار در نظر گرفت گفت: آن قدر مولفه‌های تاثیر گذار در هزینه‌های خانوار بهم ریخته است که خانواده‌ها به کوچک‌سازی سفره و کوچک سازی محل زندگی و حاشیه نشینی رو آورده‌اند تا بتوانند کمبود‌ و مشکلات مسکن‌شان را جبران کنند.

رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شورای کار ادامه داد: در حال حاضر موضوع هزینه‌های خانوار یک معمای بسیار پیچیده شده است و نمی‌شود گفت کدام مولفه بر کدام مولفه برتری دارد زیرا الان خانوارهای کارگری فقط نفس می‌کشند و زندگی نمی‌کنند.

توفیقی درباره تغییر مدل تعیین دستمزد اظهار کرد: مدل تعیین دستمزد اصلا اجرا نشده  که بخواهد تغییری کند ادعا می‌شود ماده ۴۱ قانون کار  از اول سال ۱۳۶۹ تا کنون  اجرا شده  اما این اتفاق رخ نداده است و هر فردی که ادعای اجرای آن را دارد بیاید تا صحبت کنیم و متوجه شود که این کار رخ نداده است.

انتهای پیام /

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار