کد خبر: ۱۷۶۸۲۳
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۱

سلامت نیوز-*دکتر صدیقه اعتماد سعید: ما فرصت‌های زیادی را از دست داده‌ایم. بدعملی دولت سبب شده است که در امر واکسیناسیون توفیقی نداشته باشیم اما در حال حاضر برخی کشورها به سطحی از واکسیناسیون عمومی رسیده‌اند و می‌توانند واکسن‌های تولیدی خود را در اختیار سایر کشورها بگذارند که این هم نیازمند یک همت جدی و دیپلماسی قوی در حوزه سلامت است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه رسالت، وزارت بهداشت در دولت دوازدهم در این عرصه، ضعف بسیار جدی داشت، درحالی‌که باید یکی از مبانی اصلی ما، دیپلماسی سلامت باشد. به هرحال کم و بیش همه کشورها متوجه این مسئله شده‌اند که صرفا با ایمن کردن مردم خود، نمی‌توانند سلامت را به جامعه برگردانند و همه کشورها باید باهم ایمن شوند، بنابراین باید از این فرصت استفاده کرد و باتوجه به سرایت‌پذیری بالاتر ویروس دلتا، طولانی‌تر بودن و بار بالاتر ویروس در مبتلایان و سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر این‌که واکسن داخلی و وارداتی باید به هر شکل ممکن برای مردم تأمین شود، دولت سیزدهم باید به روند واردات و واکسیناسیون سرعت ببخشد و همان‌طور که فرمانده عملیات مدیریت کرونا در تهران گفته، همه کشور اعم از ظرفیت‌های درون‌زا و برون‌زا برای واردات واکسن بسیج شوند. باید برای واردات واکسن کار جمعی و جهادی انجام شود و از همه ظرفیت‌های دیپلماسی و اقتصادی استفاده شود.


البته ناگفته نماند که در رسانه‌ها فراوان به این موضوع پرداخته شده است که مسئله مهم در استفاده از واکسن کرونا این است که تعداد تولیدکنندگان آن محدود و متقاضی آن بسیار زیاد است. به همین علت خرید و تهیه واکسن از منابع معتبر و تأییدشده کار آسانی نیست. کمبود واکسن کرونا در دنیا و مشکلات تولید و تأمین مواد اولیه و جانبی آن از یک‌طرف، تقاضای بالای آن و فشار افکار عمومی مردم کشورها برای دسترسی به واکسن، رقابت سختی را بین دولت‌ها برای خرید و تأمین واکسن به وجود آورده است. از طرفی افکار عمومی مردم کشورهای تولیدکننده از دولت‌هایشان می‌خواهند که جمعیت کشور خودشان را در اولویت تزریق واکسن قرار دهند. به همین علت تولیدکنندگان محدود واکسن کرونا در دنیا ازجمله روسیه، هند و آمریکا، اولویت اول فروش واکسن را برای مردم کشور خودشان قرار داده‌اند و در مواردی ازجمله هند صادرات واکسن را ممنوع کرده‌اند.

در موارد دیگر نیز صادرات واکسن را به صورت محدود انجام می‌دهند. کشورهای محدود تولیدکننده واکسن کرونا عمدتا کشورهایی هستند که توان علمی و دانش فنی تولید آن را به دست آورده‌اند و اغلب کشورهای ثروتمندی هستند که امکانات بالایی دارند. خریداران واکسن این شرکت‌ها نیز عمدتا کشورهایی هستند که توان و امکانات بالایی برای خرید «کیمیای واکسن» در بازار به‌شدت رقابتی آن در اختیار دارند. مناسبات سیاسی و قدرت کشورها نیز در توان لابی‌گری و خرید واکسن بی‌تأثیر نیست. به همین علت واکسن کرونا به شکلی ناعادلانه در دنیا توزیع می‌شود.

* مدیر رادیو سلامت

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار