به گزارش تجارت آنلاين به نقل از مهر، ولیاله افخمیراد در مراسم امضای تفاهمنامه همکاری میان سازمان توسعه تجارت و موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی در خصوص انتخاب برندهای برتر ملی، گفت: باید به جایگاه برند به نحو مطلوبتری در حوزه بازارهای داخلی و خارجی توجه کرد.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه برند اطمینان خاطری است که مصرف کنندگان از کالای مصرفی دارند، افزود: برند نشان کیفیت یک محصول است و جا دارد برای برند سازی در کشور اقدامات مبتنی بر علم و دانش صورت پذیرد.
وی تصریح کرد: سازمان توسعه تجارت طی سال های گذشته به عنوان متولی امر برند در برگزاری انتخاب بهترین برندها در بخش کالایی و خدمات حضور کمتری داشته است و این انتخاب عمدتا توسط بخش خصوصی و شرکت های خاصی صورت می گرفت.
افخمی راد با بیان اینکه انتخاب بهترین برندها طی سالیان گذشته عمدتا از سوی برخی از افراد انجام می گرفت که از سابقه علمی کمی برخودار بودند، گفت: سازمان توسعه تجارت اکنون به این نتیجه رسیده که از طریق سازوکارهای مناسب و توافق با موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی برای این مهم اقدام کند.
وی افزود: سازمانهای دولتی ضرورت دارد تا مسئولیت بررسی و انتخاب برند برتر را برعهده بگیرند تا آحاد جامعه با اطمینان خاطر از برندهای برتر که انتخاب آنها بر مبنای عمل و قانون بوده، بهره بیشتری ببرند.
رئیس سازمان توسعه تجارت با بیان آنکه بحث برند در امر صادرات از اهمیت بالایی برخوردار است، تصریح کرد: حضور مستمر در بازارهای خارجی بدون اقدامات لازم و ثبت برند ملی و بین المللی امکانپذیر نیست.بر این اساس، به منظور رعایت تمام الزامات برای حضور هرچه بیشتر برند در بازار، باید ترتیباتی اتخاذ شود که محصول مناسبی به بازار راه پیدا کند.
همچنین محمدرضا رضوی، رئیس مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی نیز بر اهمیت برندسازی در تجارت مدرن تاکید کرد و گفت: امیدواریم با توسعه برندسازی در کشور ایران بتواند جایگاه خود را در بازارهای جهانی ارتقاء دهد.
وی افزود: برندسازی یکی از ضرورتهای حضور در بازارهای مختلف جهانی است و بازرگانان بدانند که کسب و کار مدرن به صورت فلهای انجام نمیشود. بر این اساس، برند به عنوان اعتبار تولیدکننده، نشاندهنده کیفیت محصول و تضمینکننده خدمات پس از مصرف به مشتریان است و در مجموع برند اطلاعاتی را به مصرفکنندگان میدهد که براساس آن مشتری میتواند به اعتبار و پاسخگویی شرکت تولیدکننده اطمینان کند.
رضوی با بیان اینکه متأسفانه تاکنون اقدام جدی جهت انتخاب برندهای برتر و ساماندهی برندسازی از سوی دولت انجام نشده است، یادآور شد: در رابطه با برندسازی دولت موظف است اطلاعات لازم را به مصرفکنندگان بدهد. برخی شرکتها از سالها یا حتی دههها قبل در تلاش برای معرفی محصولات خود در بازارهای جهانی هستند که در این زمینه دولت میتواند با آگاهیبخشی در مورد برندسازی به آنها کمک کند.
رئیس موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی همچنین با اشاره به تلاش شرکتهای خارجی برای ورود به بازار ایران، تاکید کرد: انتقال تکنولوژی و بهکارگیری شبکه و زنجیره توزیع محصولات از معیارهای انتخاب برندهای برتر خارجی برای فعالیت در ایران هستند.
به گفته رضوی با وجودی که انتخاب برندهای برتر در سال نخست از سوی دولت انجام میگیرد، در سالهای آینده بخش خصوصی نیز میتواند زیر نظر دولت وارد این عرصه شوند. امسال برای نخستین بار انتخاب برندهای برتر ملی براساس چارچوبهای علمی و قانونی و به نحو مطلوب انتخاب خواهد شد.
به گزارش مهر، تفاهم نامه همکاری در خصوص انتخاب برندهای برتر ملی امروز یکشنبه با حضور رییس سازمان توسعه تجارت و رییس موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی به امضای روسای این دو مجموعه رسید.براساس این تفاهم نامه همکاری در ارزیابی، انتخاب برندهای برتر و برگزاری جشنواره و همایش معرفی برندهای منتخب به منظور توسعه و ترویج فرهنگ برند، تقویت برندهای صادراتی و برندسازی در کشور صورت می گیرد.