کد خبر: ۱۷۷۸۰
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۶
گزارش «تجارت» از تسريع روند و توسعه بنادر كشور همزمان با لغو تحريم ها
بنادرونقش انكارناپذير آنها در بالابردن سطح خدمات حمل ونقل دريايي سبب شده است تاامروز بسياري از بازرگانان،تجار،صاحبان كارخانه ها ،نهادهاي اجرايي و دولتي نگاه ويژه به آنها داشته باشند.
روزنامه تجارت- احمدرضا صباغي؛ افزايش سرعت وكاهش هزينه هاي حمل ونقل از مهمترين اهداف بنادر كشور است كه در دوران پس از تحريم تحقق آنها مي تواند گامي موثري در جهت رشد وتوسعه بندرها باشد.
در واقع تحريم ومحدوديت هاي آن براي كشتي هاي داخلي وخارجي مشكلي بزرگ برسرراه صاحبان كالا،خطوط كشتيراني وخدمات جانبي آنها ازتامين تجهيزات گرفته تاتخليه وبارگيري ايجاد كرده بود كه با حصول توافق هسته اي به زودي اين مشكلات مرتفع خواهد شد.
لغوتحريم ها از طرفي مي تواند حضور كشتي هاي ايراني در بنادربزرگ اروپايي وآسيايي را ميسر سازد به طوري كه ديگر از محدوديت هاي حضور كشتي هاي ايراني دراكثر نقاط مختلف دنيا خبري نيست ومشكلات موجود برسرراه نقل وانتقال كالاهاي مختلف برداشته مي شود.
از طرفي ديگربا برداشته شدن تحريم ها حضور كشتي هاي تجاري وباري از ساير نقاط دنيا دربنادر مختلف كشور به شدت افزايش مي يابد كه اين موضوع به نوعي هم در جهت رشد وتوسعه بنادر كشور تاثيرگذار خواهد بود وهم سبب برقراري ارتباط با كشورهاي مختلف دنيا مي شود كه اين امر در معرفي بنادر كشور به عنوان قطب جابجايي كالا در منطقه خاورميانه نقش بسزايي دارد.
البته سرمايه گذاري خارجي از جمله فاينانس در بنادر كشور مي تواند ازديگر مزاياي لغو تحريم ها باشد واين موضوع  مي تواند موجب شود تا بندرهاي شمالي وجنوبي به لحاظ سرمايه گذاري دچار كمبود منابع مالي نشوند.
درواقع لغو تحريم ها واثرگذاري آن مي تواند به لحاظ اقتصادي وايجاد ارتباطات جديد بين كشورمان وديگر كشورهاي جهان موثر باشد واين درحالي است كه ايران پتانسيل تبديل شدن به قطب جابجايي كالا درترانزيت دريايي در منطقه خاورميانه را دارد.
درحقيقت در چندسالي كه كشور با تحريم هاي سنگين روبرو شد يكي از بخش هاي مهم اقتصادي كه از اين نظر ضربه خورد بخش بنادرهاي دريايي بود.
يادمان نمي رود كه تا چندسال پيش بنادر كشور ما حياط خلوت كشتي هاي مختلف چيني بود وآنها به راحتي در بنادر ما پهلو مي گرفتند اما حالا با لغو تحريم ها همين كشتي ها بايد براي پهلو گرفتن در بندرهاي تجاري ايران درصف انتظارباشند.درواقع حضور كشتي هاي مختلف خارجي وبه خصوص كشتي هايي كه كشورهاي قاره سبز را به مقصد ايران ترك مي كنند مي تواند زنگ خطر جدي رابراي بنادر ديگر كشورهاي منطقه و به خصوص شيخ نشين هاي عربي حوزه خليج فارس به صدا در بياورد.
كشورهايي همچون امارات ،كويت  و عربستان در زمان تحريم كشورمان بيشترين سود را از حضور كشتي هاي خارجي در منطقه خليج فارس بردند كه اميد مي رود با برداشته شدن تحريم ها مقصد نهايي بسياري از كشتي هاي خارجي حاضر در آبهاي خليج فارس بنادر ايران باشد.هرچند بندرهاي شمالي كشورهم درزمان تحريم وضع بهتري از بنادر جنوب نداشتند واين بندرها هم در زمان تحريم ازعدم پهلوگرفتن كشتي هاي حاضر در درياي خزر ضربات مهلكي را به لحاظ اقتصادي ديدند كه با لغو تحريم ها رشد وتوسعه همه جانبه در انتظار بنادر شمالي هم خواهد بود.
اما مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه به دلیل جو ناشی از این تحریم ها، محدودیتی فراتر از موارد تحریم برای کشتیرانی منظور کرده بودند که این موارد به تدریج در حال برطرف شدن است از اعلام آمادگی ورود لاینرهایی از کره، سنگاپور، تایلند، فرانسه و سوئیسی برای پهلوگیری در بندر شهید رجایی خبرمي دهد.
محمدحسین داجمر با بیان اینکه خطوط کشتیرانی خارجی تردد خود را به آبهای ایران آغاز کردند، به ايرنامي گويد: هنوز مجوزی به کشتیرانی جمهوری اسلامی برای تردد در مناطقی که در گذشته محدود کرده بودند داده نشده است و سایر خطوط کشتیرانی خارجی به این مناطق ورود می کنند و سهم کشتیرانی ایران را می گیرند که این مسئله ضرر قابل توجهی به ناوگان ملی وارد می کند.
رئیس هیأت مدیره کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه یکسری از محدویت هایی که در دوران تحریم علیه کشترانی وضع شده بود در قطعنامه ها به صراحت درج نشده بود، مي افزايد: به دلیل جو ناشی از این تحریم ها، محدودیتی فراتر از موارد تحریم برای کشتیرانی منظور کرده بودند که این موارد به تدریج در حال برطرف شدن است.وی مي گويد: بعد از توافق هسته ای اخیر لاینر های هانجین و هیوندای از کشور کره، لاینر پیل از سنگاپور، شرکت کشتیرانی وان های از تایلند، هلدینگ کشتیرانی یانگ مینگ، شرکت CMA CGM فرانسه و شرکت کشتیرانی MSC سوئیسی از خطوط کشتیرانی بزرگ دنیا برای پهلوگیری در بندر شهید رجایی اعلام آمادگی کرده اند.درهمين حال معاون بندري سازمان بنادر ودريانوردي كشور با بيان اينكه در سال‌های اخیر به‌طور میانگین سالانه 150 میلیون تن کالا به بنادر شمالی و جنوبی کشور وارد شده است به تسنيم مي گويد: البته ظرفیت واقعی بنادر خیلی بیشتر از این رقم و در حدود 200 میلیون تن در سال است.
 جلیل اسلامی تصريح مي كند: بنادر کشور پاسخگوی ترافیک بالای کشتی‎ها و کالاها پس از لغو تحریم ها هستند وبرای اينكه بتوانیم همراستا با تغییرات حمل‌ونقل دریایی دنیا پیش برویم، طرح‌های توسعه‌ای در اکثر بنادر کشور از جمله بوشهر، ‌امام خمینی، شهید رجایی و ... یا شروع شده یا در حال انجام است.
معاون اموربندری ومناطق ویژه سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید براينكه برای تامین مالی پروژه‌های توسعه‌ای بنادر از روش‌های مختلف بهره‌ می‌بریم،مي گويد: اجرای طرح‌های توسعه‌ای سازمان بنادر ودریانوردی با استفاده از تلفیقی از روش‌های مختلف تامین مالی انجام می‎شود که در این زمینه می‌توان به منابع داخلی این سازمان،فاینانس، همکارهای مشترک بخش خصوصی و عمومی (دولتی)، اوراق مشارکت، منابع بانکی و... اشاره کرد.
وي مي افزايد: در اجرای طرح‌های توسعه‌ای بنادر اولویت با جذب سرمایه‌های خارجی است و به حضور مدیران کشتیرانی‌های بزرگ دنیا در ایران برای ازسرگیری مجدد خطوط کشتیرانی اميدوار هستيم وخوشبختانه اخیرا رویکرد خطوط بزرگ کشتیرانی دنیا با توجه به اتفاقات اخیر و توافق هسته‎ای، به بنادر تغییر کرده به طوری که بیشتر آنها در حال برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی دوباره خطوط خود به بنادر ایران هستند،البته این خطوط قبل از تحریم‌ها به‌صورت گسترده به سمت کشورمان تردد داشتند.اسلامی با اشاره به اينكه شرکت کشتیرانی فرانسوی ششم آگوست 2015 میلادی (15 مرداد) را برای ورود به بنادر ایران اعلام کرده است، خاطرنشان مي كند: اولویت اول این شرکت برای شروع مجدد فعالیت‌ها در ایران راه‌اندازی خطوط لاینر است، پس از این موضوع نیز آنها برای سرمایه‌گذاری در حوزه دریایی و بندری اعلام آمادگی کرده‌اند که در آینده جزئیات آن اعلام خواهد شد.
بنابراين با نگاهي عميق وموشكافانه به وضعيت بنادر كشور قبل از تحريم مي توانيم دريابيم كه توافق هسته اي وبه دنبال آن لغو تحريم ها مي تواند نقطه عطفي در جهت رشد وتوسعه بنادر جنوبي وشمالي كشور باشد كه اين امر درسايه مديريتي واحدو برنامه ريزي شده تحقق پذير خواهد بود.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار