کد خبر: ۱۷۷۹۷۱
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۴:۳۲
دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛
شاخص عدالت‌محوری موضوع حائز اهمیتی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی در نخستین دیدار با اعضای هیئت دولت سیزدهم بر آن تأکید داشتند و توجه به آن می‌تواند به تقویت سرمایه‌ اجتماعی دولت کمک شایانی کند.

عدالت‌محوری دولتمردان از الزامات تقویت سرمایه اجتماعی استبه گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، سخنان رئیس‌جمهور منتخب در مناظره‌ها و سخنرانی‌های مختلف و همچنین توصیه‌های پی در پی رهبری به ایشان نشان می‌دهد که برجسته‌ترین و پر تکرار‌ترین ادبیات مفهومی و گفتاریش در رقابت‌های انتخاباتی «عدالت» بوده است.

در دولت‌های گذشته شاید مولفه‌های دیگری بر مؤلفه عدالت مقدم بود و یا برای تحقق عدالت از مولفه‌ی دیگری نظیر توسعه و آزادی استفاده می‌شد، ولی در دولت یازدهم و دوازدهم عملا عدالت مهجور ماند و حتی در بخش اقتصاد نیز بیش از عدالت به مولفه رفاه پرداخته شد.

در واقع مطابق برآورد‌های مرکز پژوهش‌های مجلس در اردیبهشت‌ که سال‌گذشته (سال ۹۸) اعلام شد در سال ۹۶، در حدود ۱۶ درصد از جمعیت کشور در زیر خط فقر مطلق قرار داشتند، اما تا پایان سال ۹۷ این میزان به حدود ۲۳ تا ۴۰ درصد افزایش پیدا می‌کرد. فارغ از خط فقر، تورم و افسارگسیختگی بازار در بخش‌های مختلف که بررسی جزء به جزء آن مجالی دیگر می‌طلبد، رکوردشکنی شاخص ضریب جینی (که عددی است بین صفر و یک و درواقع میزان شکاف و فاصله طبقاتی در میان جامعه را به‌وضوح به تصویر می‌کشد) در سال‌های سکانداری روحانی در دولت خود گویای شرایط عدالت در این سال‌هاست. شاخصی که براساس آخرین داده‌های مرکز آمار در سال ۹۷ به ۴۰۹۳/۰ رسیده که این میزان طی ۱۶ سال اخیر بی‌سابقه است.

عدالت محوری شعار اهل بیت

شعار عدالت محوری در منظر پیروان اهل بیت علیه السلام به ویژه ما ایرانیان در وهله اول نوید نزدیک شدن به سعادت بشری و ظهور منجی است که جان و روح مشتاقان را به نشاط دیدارش خرسند سازد و از طرف دیگر، وظیفه‌ای است که منتظران واقعی بر دوش می‌کشند، لذا از یک جهت می‌توان رأی مردم به حجت‌الاسلام رئیسی را، رأی به گفتمان عدالت ارزیابی کرد.

از سوی دیگر باید گفت که لازمه اجرای عدالت، شناسایی مصادیق بی‌عدالتی است، چراکه تا مسئله شناخته نشود، امکان حل آن نیز امری تقریباً غیر ممکن است؛ لذا از مفهوم مخالف گفتمان عدالت حجت الاسلام رئیسی که اتفاقاً پیش از این مسئولیت دستگاه قضا را که وظیفه ذاتی آن احقاق حق و اجرای عدالت است، بر عهده داشت، می‌توان فهمید که جامعه ما و به ویژه جامعه جهانی در شرایط فعلی از بی‌عدالتی در رنج و سختی است.

رهبر معظم انقلاب نیز در دیدار رئیس‌جمهور و هیئت دولت سیزدهم درباره عدالت فرموده‌اند: «اساس حکومت اسلامی و جمهوری اسلامی بر اقامه‌ی عدل است. کما اینکه اساس همه‌ی ادیان بر اقامه‌ی عدل است. خدای متعال میفرماید که ما پیغمبران را فرستادیم، کتاب‌های آسمانی را فرستادیم «لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ» اصلاً برای اینکه مردم قیام به قسط کنند، جامعه، جامعه‌ی عدالت‌آمیز باشد. خب در این زمینه‌ها ما خیلی باید کار کنیم. عقبیم. خیلی باید تلاش کنیم. به نظر من هر مصوبه‌ای که شما تصویب می‌کنید، هر لایحه‌ای که در دولت تنظیم می‌کنید، هر بخشنامه‌ای که خود شما در دستگاه خودتان صادر می‌کنید، یک پیوست عدالت باید داشته باشد. باید مراقب باشید این روش، این کار، این دستور ضربه‌ِی به عدالت نزند. طبقات مظلوم را پایمال نکند.»

مساله عدالت‌محوری، ناظر به جدیت مضاعف دولت سیزدهم در مسیر تحقق عدالت و مقابله با مظاهر تبعیض و فساد در کشور و همچنین اهتمام در جهت کاهش فاصله طبقاتی و فقر در جامعه است که خوشبختانه در ایام انتخابات همه کاندیدا‌ها به نوعی این مساله را کم و بیش مورد توجه قرار می‌دادند و انتظار است که منتخب ملت در عمل چنین باشد، به این خاطر که یکی از الزامات تقویت سرمایه اجتماعی در میهن عزیزمان همین روحیه مقابله با فساد و تبعیض و عدالت محوری در همه جای کشور است و این که در مسیر خدمت به خلق، بهانه‌ها جای خود را به جدیت مضاعف در سایه کار جهادی و انقلابی بدهد.

عدالت و عدالت‌خواهی

عدالت و عدالتخواهی به عنوان اصل بنیادین نظام جمهوری اسلامی ایران در نگرش سیاسی قانون اساسی و رهبری به مثابه دو ستون نظام، که یکی نمایندگی آرای عمومی و دیگری منصوب به حکم معصوم و از طرف خداوند است، نشانگر توجه به اصل محوری شریعت اسلام و مذهب شیعه در نظام جمهوری اسلامی دارد؛ چرا که جدای از محوریت عدالت در مذهب تشیع، دانشجویان استکبارستیز ۱۶ آذر ۱۳۴۲ و انقلابیون بهمن ۱۳۵۷ نیز با شعار عدالت خواهی و مبارزه با ظلم و استکبارستیزی در مقابل نیکسون و نظام ستم شاهی برخاستند.

گزارش از امیر قشقایی

انتهای پیام/ ۳۵۱

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار