کد خبر: ۱۷۸۷۱۳
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۵:۰۵
باشگاه خبرنگاران جوان تفاوت اجرای سیاست‌های انبساطی پولی و مالی در کشور را در قالب گزارش مورد بررسی قرار داده است.

به گزارش خبرنگار بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، وقتی که شرایط کشور از لحاظ اقتصاد در وضعیت رکود، بیکاری، کمبود تولید یا تورم دچار نوسات شود، دولت می‌تواند از طریق سیاست‌هایی به طور موقت مشکلات و نوسانات موجود را سامان دهد. از جمله این سیاست‌ها، سیاست مالی و پولی است که به آن سیاست تثبیت اقتصادی نیز گفته می‌شود. در این گزارش می‌خواهیم سیاست انبساطی پولی و مالی را مورد بررسی قرار دهیم.

سیاست انبساطی مالی: دولت برای گذر موقت از رکود و بیکاری به وجود آمده در کشور از بانک مرکزی به منظور حفظ ارزش و حجم پول موجود از بانک مرکزی کمک می‌گیرد. در این قسمت دولت با افزایش کاهش حجم پول موجود در کشور (انبساطی) مثل چاپ پول، برای تولیدکنندگان و جوانان جویای کار انگیزه ایجاد می‌کند. این کار موقتا می‌تواند شرایط کشور را از حالت بحرانی خارج کند.

سیاست انبساطی پولی: دولت برای مدیریت کلان اقتصاد کشور از سیاست‌های پولی استفاده می‌کند. وقتی کشور درگیر کمبود اشتغال، نبود انگیزه برای تولیدکنندگان و رکود می‌شود، دولت با افزایش مخارج کشور و کاهش مالیات، تولید کنندگان را به تولید تشویق و ایجاد اشتغال می‌کند.

در واقع، تفاوت سیاست پولی و مالی در این است که در سیاست مالی از بانک مرکزی کمک گرفته می‌شود اما در سیاست پولی، مخارج و مالیات به نسبت شرایط موجود تغییر می‌کند.

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار