به گزارش پدال نیوز، مجید باقری در نشست خبری خود با خبرنگاران از به صفر رسیدن تعهدات این شرکت خبر داد و گفت: این شرکت ۵۲۰ هزار تعهد در قالب های مختلف داشت که معادل ۱۵ ماه تولید این شرکت بود اما با اقدامات انجام شده ۳۰۰ هزار تعهد که معوق شده بود، انجام شد.
وی افزود: در حال حاضر این شرکت ۱۷۰ هزار تعهد داشته که هیچ یک از این تعهدات معوق نخواهد بود که به صفر رسیدن این تعهدات در تحریم ها دستاورد بزرگی در صنعت خودرو است.
باقری از رشد ۳۰ درصدی فاکتور خودرو در سایپا نسبت به سال گذشته خبر داد و افزود: بخشی از تعهدات این شرکت در قالب طرح اتوخدمت بود که قرار نبود همه تعهدات تبدیل به خودرو شود اما در نهایت ۱۲۰ هزار تعهد از محل اتوخدمت ایجاد شد که در نهایت صفر شد و تنها ۲۵۰۰ تعهد باقی مانده که این تعداد درخواست تحویل خودرو ندارند که دستاورد بزرگی به شمار می رود.
باقری ادامه داد: بخشی از تعهدات این شرکت متعلق به شریک تجاری است که یک شبه ایران را ترک کرد و کسانی که تعداد زیادی استپ وی و ساندرو پیش خرید کزده بودند که با ترک ایران از سوی رنو ناگزیر به اجرای طرح های تبدیل شدیم که در نهایت آورده سرمایه گذارانی که در سال ۹۶ بخشی از خرید خودرو را پرداخت کرده بودند ۱۸ برابر و یا مشمول ۱۷۰۰ درصد سود شد.
وی تصریح کرد: با این حال جمعیت زیادی بالغ بر ۱۰ هزار نفر هنوز مایل به استفاده از طرح های جایگزین نیستند و اصرار به دریافت خودرو دارند در حالی که این خودرو دیگر توان پاس کردن استانداردهای ۸۵ گانه را ندارد بنابراین تاکید می شود که این افراد هرچه سریع تر از طرح جذاب سایپا استفاده کنند تا این تعداد تعیین تکلیف شوند.
قائم مقام مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در امور فروش و خدمات پس از فروش در ادامه بخش دیگری از تعهدات این شرکت را فروش سبدهای سرمایه گذاری به بخشی از نماینده ها عنوان و اظهار کرد: در حال حاضر در سایپا دیزل ۱۲۰۰ دستگاه ولوو تعهد معوق دارد که با سرمایه گذاری انجام شده محصول جدیدی تحت عنوان دانگ فنگ به زودی عرضه خواهد شد.
وی یادآور شد: خودروی کوییک آر و شاهین نیز جزو خودروهایی بودند که با تاخیر فاکتور می شدند که تا دو روز گذشته همه خودروها فاکتور شدند و این روند نشان می دهد ضربان تولید به خوبی در جریان است.
باقری از زمستان طلایی این شرکت در سال جاری خبر داد و اظهار کرد: در دی ماه امسال تولید آزمایشی شاهین با گیربکس اتومات، در بهمن ماه تولید آزمایشی آریا تولید و در اسفندماه تولید آزمایشی اطلس آغاز خواهد شد که به دلیل مصوبه شورای رقابت پیش فروش این محصولات امکانپذیر نیست.
وی در ادامه با بیان این که در فضایی که همه عوامل محدود کننده به بنگاههای خودروسازی فشار وارد میکنند بهتر است که نهادهای داخلی با خودرو سازان همکاری داشته باشند،اظهار کرد: مصوبه جدید شورای رقابت با روح قانون حمایت از حقوق مصرف کننده تضاد دارد و به ضرر سهامداران خودرویی است براین اساس فعلا پیش فروش در سایپا توسط هیأت مدیره متوقف شده و مکاتباتی با امضای مدیران عامل ایران خودرو و سایپا انجام شده که امیدواریم با ورود نهادهای متولی این مشکل حل شود.
قائم مقام مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در امور فروش و خدمات پس از فروش تاکید کرد: در صورتی که مصوبه شورای رقابت تغییری نکند تمرکز سایپا در سال ۱۴۰۰ بر فروش فوقالعادهخواهد بود و در این راستا در مهر ماه دومرحله فروش فوقالعاده خواهیم داشت.
وی در ادامه در خصوص واردات خودرو گفت: واردات خودرو هیچ چالشی برای سبد محصولات ما ایجاد نمی کند و خودروسازان هیچ زمانی مخالف واردات خودرو نبودند.
باقری موفقیت در حوزه تعهدات معوق را اهتمام مدیریت سایپا در خودروهای کف و ناقص دانست و تصریح کرد: اگر روند قبلی خودروهای ناقص ادامه می یافت شاهد ۱۰۰ هزار خودروی ناقص بودیم اما هم اکنون حدود یک ماه خودروی ناقص در پارکینگ ها موجود است که دلیل آن به بحران میکروچیت ها بازمی گردد.
وی تولید این قطعه را همراه با سرمایه گذاری بالایی عن ان و اظهار کرد: تولید این قطعه در اختیار چند کشور است و با شروع کرونا سازندگان این قطعه به سایر لوازم الکتریکی روی آوردند از همین رو میزان تولید سایت های خارجی در همه دنیا به دلیل کاهش تولید چیپ ها با کاهش روبرو شد که در یک بازه زمانی، سایپا به طور مستقیم اقدام به تامین ۴۵ هزار میکروچیپ کرد و با برنامه ریزی انجام شده متناسب با این تامین، ۳۰ درصد خودرو بیشتر فاکتور کردیم.
باقری در خصوص بازگشت احتمالی رنو به ایران نیز گفت: شرکای خارجی بدعهدی کردند و تعهدات خود را ایفا نکردند و به طور قطع این موضوع در بازگشت این شرکت ها به ایران مدنظر سیاست گذاران قرار خواهد گرفت و خودروسازان نیز تابع سباست گذاری های نظام خواهند بود.