کد خبر: ۱۷۸۹۶۳
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۶
مسعودی گفت: طاعون نشخوارکنندگان کوچک در میان دام‌ها و در استان‌های اصفهان، یزد، خراسان رضوی، چهارمحال بختیاری و فارس شناسایی شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، سیامک مسعودی رئیس گروه بیماری‌های حیات وحش سازمان محیط زیست درباره بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک گفت: این یک بیماری ویروسی و واگیر دار است که بین دام‌های اهلی وعلف‌خواران وحشی مشترک است و برای انسان خطر ندارد.

رئیس گروه بیماری‌های حیات وحش سازمان محیط زیست با  بیان اینکه  براساس دستورالعمل‌ها هر سال مناطق را رصد می‌کنیم گفت: موضوع افزایش پایش‌ها در کلیه مناطق حتی مناطق آزاد در دستور کار است و امسال بر اساس پایش‌هایی که انجام شد هر گونه تلفات و موردهای مشکوک را به دامپزشکی و ادارات کل حفاظت محیط زیست گزارش کردیم.

مسعودی ادامه داد: بر اساس همین گزارش‌ها در تعدادی از استان‌ها موارد مشکوک به بیماری داشتیم که خوشبختانه بسیاری از آن‌ها بیماری نبود بلکه موارد دیگری بود که شامل بیماری نمی‌شدند البته در بعضی از استان‌ها مانند اصفهان، چهارمهال بختیاری، یزد، خراسان رضوی و فارس این بیماری در حیاط وحش شناسایی شد.

وی با بیان اینکه اقدامات لازم درباره بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک از همان ابتدا انجام شد اظهار کرد: این اقدامات شامل افزایش پایش‌ها و رصد وضعیت گونه‌های جانوری، رصد علف‌خواران وحشی در مناطق، ضد عفونی کردن آبشخورها و تا حد امکان جداسازی آبشخورهای دام‌های اهلی از حیات وحش و اطلاع رسانی به موقع به دامپزشکی جهت نمونه برداری‌ها و پیگیری واکسیناسیون دام‌های اهلی  بود.

رئیس گروه بیماری‌های حیات وحش سازمان محیط زیست با اشاره به اینکه واکسیناسیون برای پیشگیری از بیماری دامی حیاتی است تصریح کرد: مناطقی که جزو زیستگاه‌های حساس است را به همکارانمان در سازمان دامپزشکی اعلام کردیم و خوشبختانه واکسیناسیون در این مناطق انجام می‌شود و مواردی هم که ادارات کل اعلام کنند و در مکانی باشد که تحت پوشش قرار نگرفته بلافاصله اکیپ‌های دامپزشکی آنها را  تحت پوشش قرار می‌دهند.

مسعودی درباره روند این بیماری نسبت به سال قبل اظهار کرد: خوشبختانه در ۶ ماه اول امسال نسبت به سال قبل تعداد تلفات بسیار کم تر بوده در سال قبل تقریبا در ۵ استان این بیماری  شناسایی شده بود امسال خوشبختانه در ۴ استان بوده و  تعداد تلفات هم به مراتب کم‌تر بود. 

وی افزود: تقریبا امسال  حدود ۱۳۰ راس شناسایی و جمع‌آوری شد البته از آنجایی که  بعضی از این حیوانات در مناطق صعب‌العبور قرار می‌گیرند و پایش‌ها بسیار سخت است شاید تعداد بیشتری هم به این بیماری مبتلا شده باشند اما تا جای ممکن تمام این مناطق مجدد پایش می‌شوند و این روند همچنان ادامه دارد تا مطمئن شویم هیچ‌گونه تلفاتی گزارش نمی‌شود.


بیشتر بخوانید

لحظه انتقال لاشه یک قلاده خرس قهوه ای+ فیلم 


انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار