کد خبر: ۱۷۹۰۲۳
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۳:۴۸
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:
حیدری گفت: با توجه به چندملیتی، چندقومی و چند مذهبی بودن افغانستان دولت جدید در این کشور حتماً باید به همه قومیت‌ها و مذاهب توجه کرده و یک دولت فراگیر و فراجریانی را تشکیل دهد تا صلح و ثبات در این کشور ایجاد شود.

صلح و ثبات در افغانستان در سایه یک دولت فراگیر و فراجریانی ایجاد می‌شودشهریار حیدری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، در ارتباط با تعامل ایران با افغانستان با توجه به تحولات اخیر، اظهار داشت: افغانستان همسایه جمهوری اسلامی ایران و بخشی از تاریخ ناگسستنی کشورمان است و هر قدر هم تحولات در آن ایجاد شود ملت و کشور افغانستان برای ما دارای اهمیت است.

وی با اشاره به این‌که پیوستگی‌های جغرافیایی، تاریخی، فرهنگی و اجتماعی میان ملت ایران و افغانستان همواره باعث تقویت روابط دو ملت می‌شود، عنوان کرد: دولت‌ها همواره تغییر می‌کنند، ولی ملت‌ها ماندگارند. امروز هم طالبان جزئی از واقعیت این کشور است، چون مردم خواستند به آن قدرت دهند و هر آنچه که انتخاب مردم افغانستان باشد برای ما قابل احترام است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: جمهوری اسلامی در تشکیل قدرت‌ها در هیچ کشوری دخالت ندارد، اما همواره مدافع ملت‌های مظلوم بوده و هستیم. ما همواره به‌دنبال صلح و ثبات در کشور افغانستان هستیم، ضمن این‌که بخش قابل توجهی از جمعیت کشور افغانستان سال‌ها است که به‌دلیل ناامنی در کشورشان در ایران حضور دارند و در صورتی‌که ثبات در آنجا برقرار شود زمینه بازگشت آن‌ها به کشورشان هم فراهم خواهد شد و این برای ما مهم است.

حیدری ادامه داد: ما خواستار این هستیم که دولتی که تحت هر عنوانی در افغانستان تشکیل می‌شود چه کرزای، غنی و یا طالبان زمینه‌ای برای ایجاد صلح و ثبات را در این کشور فراهم کنند. این کشور با توجه به چندملیتی، چندقومی و چند مذهبی بودن حتماً باید به همه ابعاد قومیت‌ها و مذاهب توجه کرده و یک دولت فراگیر و فراجریانی را تشکیل دهد تا صلح و ثبات هم ایجاد شود.

نماینده مردم قصرشیرین در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این مطلب که در ۲۰ سال گذشته کشور افغانستان تجربیات مشابهی را در تغییر دولت‌ها داشته و هر گروهی که سر کار آمده دیگران را مورد تعرض قرار داده، خاطرنشان کرد: امروز طالبان تجربه دولت‌های گذشته را دارد و انتظار می‌رود که اگر می‌خواهد یک دولت تشکیل دهد این دولت متشکل از همه جریانات مذهبی، سیاسی و قومی باشد و تسویه حساب‌ها کنار گذاشته شود.

وی با اشاره به این‌که افغانستان متشکل از اهل تشیع و تسنن است و هر کدام دارای تاریخ بوده و با هم افغانستان را تشکیل داده‌اند، گفت: دولت جدید در این کشور می‌بایست به دور از تحت تأثیر قرار گرفتن کشور‌های اروپایی و عربی به امنیت، معیشت و ثبات اقتصادی این کشور بپردازد.

حیدری خاطرنشان کرد: امنیت حرمت دارد و یکی از بیشترین تأکیدات را در اسلام و قرآن دارد و طالبان هم اگر دارای نگاهی اسلامی است باید امنیت را مورد توجه قرار دهد و یا در صورتی‌که هر نگاه دیگری دارد باید بداند که مبنای توسعه و پیشرفت و تشکیل دولت امنیت است؛ تنها در این صورت است که مردم می‌توانند احساس آرامش داشته باشند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: امیدوارم با هر رویکردی که دولت افغانستان و طالبان دارد به ثبات و امنیت در این کشور توجه کند و جمهوری اسلامی ایران هم به‌دنبال امنیت و ثبات است، زیرا منافع ما هم در این شرایط محقق خواهد شد.

انتهای پیام/ ۳۵۱

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار