کد خبر: ۱۷۹۰۲۵
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۳:۴۸
دبیر اجرایی انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس در گفت‌وگوی تفصیلی با دفاع‌پرس مطرح کرد؛
کریمی‌پور از گردآوری آثار ۲۷۰ ناشر برای معرفی بهترین کتاب سال دفاع مقدس خبر داد و گفت: جشنواره‌های فرهنگی ریل‌گذاری می‎کنند چراکه از طریق انتخاب آثار برای مخاطب ذائقه‌سازی صورت می‎گیرد لذا هرجشنواره‌ای کارکرد‌هایی در حوزه ریل‎گذاری دارد.

گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، نوزدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب سال دفاع مقدس امسال در حالی برگزار می‌شود که شیوع ویروس کرونا و پیک پنجم همه‌گیری آن مشکلات متعددی را برای فعالیت‌های فرهنگی و هنری به‌وجود آورده است. به بهانه تشریح فعالیت‌های صورت گرفته در دبیرخانه این رویداد مهم ادبی به سراغ «محمدحسین کریمی‌پور» دبیر اجرایی این رویداد ادبی رفتیم.

دفاع‌پرس: فعالیت‎های دبیرخانه انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس در چه مرحله‌ای قرار دارد و فعالیت‌ها تا کجا پیش رفته است؟

با انتخاب دبیران علمی و اجرایی و طبق احکامی که از سوی رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ابلاغ شد، عملاً حرکت عملیاتی، اجرایی و برنامه‌ریزی دبیرخانه انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس به عنوان یک رویداد فرهنگی در ابعاد مختلف برنامه‌ریزی شد.

در ابتدا لازم بود فعالیت‌ شناسایی آثار ناشران و مباحث مربوط به ناشران در سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸صورت گیرد. در کنار این؛ برنامه‌ریزی و تامل درخصوص انتخاب شعار مربوط به نوزدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس صورت گرفت.

یک حرکت دیگر به‌صورت موازی در ستاد یا دبیرخانه این رویداد رخ داد و آن برقراری ارتباط و تعامل با سازمان‌های همسو رویداد انتخاب کتاب دفاع مقدس بود. تا به امروز تقسیم‌بندی گروه‌های داوری و سرداور‌ها صورت انجام شده است و فعالیت داوری با تمدیدی که در مهلت زمان برای ارسال آثار صورت گرفت؛ در مهرماه آغاز خواهد شد.

دفاع‌پرس: شیوه شناسایی آثار برای داوری به چه صورتی انجام شده است؟‌
باتوجه به اینکه می‌دانستیم در مجموعه‌هایی که دارای اطلاعات لازم در حوزه نشر هستند، جامع‌نگری وجود ندارد و اطلاعات موجود همراه با نقص است. لذا تدبیر شد تا از کلیه مراکزی که نسبت به ثبت آثار دفاع مقدس به‌صورت تخصصی و عمومی فعالیت می‌کنند، لیست آثار را دریافت کنیم.

گردآوری آثار ۲۷۰ ناشر برای معرفی بهترین کتاب سال دفاع مقدس/ ریل‌گذاری ادبیات دفاع مقدس صورت خواهد گرفت

در اولین گام لیست آثار منتشر شده سال‌های ۹۸-۱۳۹۷ را از موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران دریافت کردیم. به موازت این اقدام؛ لیستی دیگری را از کتابخانه ملی، کتابخانه تخصصی جنگ حوزه هنری، کتابخانه ایثار و شهادت و کتابخانه موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس دریافت کردیم؛ لذا کتاب‌های جمع‎‌آوری شده در دبیرخانه نوزدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس از پنج مرجع که فعالیت تخصصی دارند، تهیه شده است.

آشفتگی در ثبت اطلاعات کتاب‌های دفاع مقدس
در هیچ مرکزی درخصوص ثبت اطلاعات کتاب‌های دفاع مقدس یک روش واحدی مورد استفاده قرار نگرفته است. یعنی فعالیت ثبت اطلاعات آثار استانداردسازی نشده است که یک کتاب باید چه مدخل و اطلاعاتی از آن را ثبت کنیم تا نیازمندی پژوهشگران و مراجعه‌کنندگان را مرتفع کند لذا هرمجموعه از منظر خود اطلاعات کتاب‌ها را استخراج و ثبت کرده بود که موجب آشفتگی در ثبت اطلاعات کتاب‌ها شده بود. همسان‌سازی اطلاعات زمان و فعالیت زیادی را می‌طلبید. طبق لیست‌های ابتدایی دریافت شده حدود شش هزار و ۸۰۰ کتاب در حوزه دفاع مقدس طی دوسال منتشر شده بود؛ این حجم کتاب‌ منتشر شده آمار عجیبی بود. پس از پالایشی که صورت گرفت، و با اعمال همسان‌سازی اطلاعات ثبت شده درخصوص کتاب‌ها آمار ابتدایی به سه هزار ۴۶۰ عنوان کتاب رسید.

ناشران در سال ۹۸-۱۳۹۷ از یک عنوان تا ۳۶۸ عنوان کتاب دفاع مقدس منتشر کرده بودند؛ این آمار و ارقام برای ما جالب بود که شامل ۶۹۲ ناشر می‎شد. ۲۷۰ ناشر در این بازه زمانی بیش از سه عنوان کتاب دفاع مقدس منتشر کرده بودند.

در شرایط کرونایی ارتباط مستقیم با این حجم از ناشران مقدور نبود بخاطر همین در فضای مجازی ارتباط‌گیری صورت گرفت لذا اطلاعات ناشران دریافت و ثبت شد و با همه آن‌‎ها ارتباط برقرار شد.

امروز می‌توانیم بگویم ۲۷۰ ناشر در سراسر کشور که از سه‌عنوان بیشتر در سال‌های مورد نظر کتاب با موضوع دفاع مقدس منتشر کرده‌اند ارتباط برقرار کرده‌ایم و اطلاعات صحیح آن‌‎‌ها ثبت شده است و برای همه این ناشران در فضای مجازی دعوت‌نامه رسمی برای شرکت در رویداد انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس ارسال شده است. ما در این رویداد دو فراخوان منتشر کرده‌ایم؛ یک فراخوان، فراخوان عمومی از طریق پوستر و انتشار در رسانه‌ها بوده است. فراخوان اختصاصی دیگری به صورت دعوت رسمی از ناشران بوده است.

طبق فعالیتی که امسال در دبیرخانه صورت گرفت، بانک اطلاعات دقیقی از ناشران دفاع مقدس ثبت تهیه شد. بعد از مرحله اطلاعات ناشران؛ فعالیت دریافت آثار آغاز شد. تا به امروز و با مشارکت و همراهی قابل تقدیر ناشران خصوصی و دولتی دفاع مقدس؛ و با وجود مشکلات اقتصادی موجود، اهتمام خاص و ویژه‌ای با این رخداد فرهنگی صورت گرفته است.

گردآوری آثار ۲۷۰ ناشر برای معرفی بهترین کتاب سال دفاع مقدس/ ریل‌گذاری ادبیات دفاع مقدس صورت خواهد گرفت

همزمان با دریافت آثار از ناشران، اطلاعات کتاب‌های دریافتی به لیست مادر اضافه شد و آثار ناموجود از طریق‌های مختلف و با پیگیری مستمر و چندین‌باره تهیه شد. تا به امروز از میان آثار منتشر شده؛ حدود ۲ هزار و ۲۰۰ اثر دریافت شده است؛ و بالغ بر ۶۰۰ کتاب نیز در حال دریافت است که پیش‌بینی می‌کنیم بالغ بر ۲۸۰۰ عنوان کتاب توسط دبیرخانه دریافت شود.

اهتمام دبیرخانه انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس برای داوری اکثریت آثار منتشر شده
به دلیل محدودیت زمان هشت ماهه‌ی که از ابتدا تا انتهای انتخاب بهترین کتاب سال دفاع مقدس درنظر گرفته شده است؛ تدبیری برای آثاری که به دبیرخانه ارسال نشده پیش‌بینی شده است. با این تدبیر کتاب‌هایی که ۲ نسخه موجود در کتابخانه دفاع مقدس داشته باشند و به دبیرخانه ارسال نشده باشند را با هماهنگی صورت گرفته مورد بررسی قرار دهیم. در این بخش با ثبت اطلاعات از کتاب‌ها بهره‌برداری خواهیم کرد. اهتمام دبیرخانه برای داوری و بررسی حداقل سه هزار نسخه کتاب دفاع مقدس در این دوره خواهد بود. معتقدیم مقبولیت جایزه انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس درصورتی صورت خواهد گرفت که ما توانسته باشیم بیشترین حجم کتاب‌های منتشره را مورد بررسی و داوری قرار داده باشیم.

دفاع پرس: فعالیت شناسایی و دریافت آثار همواره از بخش‌های مهم و حساس انتخاب بهترین کتاب سال دفاع مقدس بوده است؛ امسال این بخش چقدر بود؟
گردآوری آثار در شرایط کنونی کار بسیار سختی بود؛ یک دوره برای دریافت آثار تمدید شد و جای امیدواری است که بتوانیم با تلاش همکاران در دبیرخانه و ارتباط با ناشران حجم مورد نظر آثار گردآوری شود.

همزمان با دریافت آثار؛ ثبت در نرم‌افزار مادر و تقسیم‌بندی و تفکیک موضوعی آثار انجام شده است و تمام آثار دریافتی تفکیک موضوعی شده است. بلافاصله پس از دریافت حدنصاب آثار، داوری آثار شروع خواهد شد.

دفاع‌پرس: امسال در این رویداد چه بخش‌های اجرایی در نظر گرفته شده و گروه‌های داوری چگونه خواهند بود؟
کمیته‌های تخصصی ستاد شامل کمیته پشتیبانی، روابط عمومی بخاطر اهتمام به موضوع رسانه و چند کمیته دیگر راه‌اندازی شده است. کتاب‌های رسیده تا این مرحله تقسیم‌بندی گروهی شده است و ۲۰ گروه برای داوری مشخص شده است.

جایزه ویژه به کتاب‌هایی با موضوع شهید سلیمانی
گروه‌های تاریخ شفاهی، داستان و رمان، خاطره، کودک و نوجوان، مستند شامل (دلنوشته و ...)، زندگی‌نامه (داستانی و مستند)، پژوهش سیاسی ـ حقوقی، پژوهش فرهنگی ـ ادبی ـ اجتماعی، شعر و نثر ادبی، مقاومت بین‌الملل، مدافعان حرم که به صورت خاص و ویژه مورد توجه خواهد گرفت، گروه توطئه‌های داخلی شامل اتفاقات منافقین، گروه آثار مرجع، ترجمه (از و به)، هنر‌های تجسمی، هنر‌های نمایشی و پژوهش‌های هنری از جمله گروه‌هایی خواهند بود که به محتوای کتاب‌ها می‌پردازند.

سه گروه نیز به فرم و مهندسی کتاب می‌پردازد که شامل گروه‌های مدیریت هنری کتاب، فعالان حوزه کتاب شامل (منتقدین کتاب، تبلیغ کتاب، ارزیاب‌های کتاب و...) و گروه نشر شامل (کتابخانه، ناشر و خدمات نشر) می‌پردازد. امسال آن دسته از کتاب‌هایی که در زمان حیات شهید حاج قاسم سلیمانی منتشر شده است را داوری خواهیم کرد. این گروه که به شعار ما نیز گره خورده است دستمایه‌ای خواهد بود برای دوره بعد انتخاب بهترین کتاب سال دفاع مقدس که جایزه خاصی را به کتاب‌هایی خواهیم داد که به شخصیت و ابعاد وجودی و رفتاری شهید سلیمانی پرداخته باشد.

دفاع‌پرس: امسال برنامه جنبی و آموزشی برای جایزه در نظر گرفته شده است؟
بله؛ سلسله نشست‌هایی طراحی شده است. با توجه به شناختی که از سازمان‌های مرتبط با پژوهش و فعالیت‌های حوزه ادبیات داشتیم با سازمان‌های مختلف وارد گفت‌وگو شدیم و این منجر به عقد تفاهم‌نامه‌هایی شد. در این تفاهم‌نامه‌ها که سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس به بهانه شروع این جایزه صورت داده است، با پژوهشکده علوم انسانی جهاد دانشگاهی، موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، بسیج هنرمندان استان تهران، مجمع ناشران انقلاب اسلامی، مجمع ناشران دفاع مقدس، بنیاد فرهنگی روایت فتح تفاهم‌نامه صورت گرفت.

گردآوری آثار ۲۷۰ ناشر برای معرفی بهترین کتاب سال دفاع مقدس/ ریل‌گذاری ادبیات دفاع مقدس صورت خواهد گرفت

در گام اول طراحی این فعالیت‌ها برای همکاری مشترک با صدا و سیما و موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و سایر دستگاه‌ها نیز گفت‌وگوهایی خواهیم داشت. در ادامه برای تبیین شعار امسال سال که «حفظ هویت ملی با رویکرد تولید آثار فاخر» است که کاملاً برگرفته از بیانات مقام معظم رهبری صورت گرفته است، فعالیت‌‎ها و نشست‌هایی طراحی شده است.

سلسله نشست‌های تخصصی با بهره‌گیری از ظرفیت سازمان‌های مربوطه در نظر گرفته شده است که در این راستا ۱۶ نشست تخصصی با موسسه خانه کتاب و ادبیات ایرانیان با موضوع‌بندی مشخص نهایی شده است. تفاهم‌نامه‌ای با اندیشکده پایداری حوزه هنری صورت انجام شده است که بر مبنای آن تاکنون دو نشست برگزار شده است. در این نشست‌ها اندیشمندانی در حوزه هویت ملی حضور پیدا خواهند کرد و قرار است ۱۴ نشست با همکاری این مجموعه در طول سال برگزار شود.

دفاع‌پرس: نتیجه نهایی نشست‌های طراحی شده به چه شکلی مورد استفاده قرار خواهد گرفت؟

غایت نهایی نشست‌های برگزار شده تنها برای انعکاس در رسانه نیست بلکه مطالب بیان شده پیاده‌سازی و سپس در مجلداتی در قالب کتاب منتشر خواهد شد. انتظار داریم مطالب ارائه شده دستمایه‌ای برای مورد توجه قرار گرفتن از سوی ناشران و مولفین قرار گیرد چراکه نشست‌های مورد نظر در راستای تبیین مبانی و شاخصه‌ها خواهد بود.

محور نشست‌های ما «هویت ملی» است تا ابعاد تعریفی این هویت مورد توجه قرار گیرد و مفهوم هویت ملی به‌صورت روشن تعریف شود. به عنوان مثال یک نشست با عنوان «مفهوم هویت ملی در بیان امامین انقلاب» خواهیم داشت. در این نشست‌ به بیانات حضرت امام (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی به عنوان کامل‌ترین نگاه در حوزه هویت ملی خواهیم پرداخت. کارکرد، کاربرد و راه‌کار‌های حفظ و ترویج این هویت در ادبیات دفاع مقدس در این نشست‌ها تشریح خواهد شد. بحثی که ما در این نشست‌ها دنبال خواهیم کرد چگونگی بروز و ظهور دادن هویت ملی در ادبیات دفاع مقدس است؛ و راه‎کار‌های ظهور و بروز آن مورد توجه و بررسی قرار خواهد گرفت.

این نشست‌ها برای ریل‌گذاری برای آینده است؛ به این معنا که نویسندگان و ناشران در آینده با این رویکرد با روش‌های علمی و تخصصی هویت ملی را در حوزه‌های مختلف ادبیات دفاع مقدس مورد توجه قرار دهند.

دفاع‌پرس: آیا نشست‌ها به موضوع آثار فاخر خواهند پرداخت؟
در نشست‌های برنامه‌ریزی شده درخصوص آثار فاخر برنامه‌های ویژه‌ای خواهیم داشت چراکه مقام معظم رهبری طی دو سال گذشته تاکید زیادی بر آثار فاخر داشته‌اند. ما خصوصیت آثار فاخر در نگاه متخصصان ادبیات دفاع مقدس را بررسی خواهیم کرد و ابعاد آن در فرم و محتوا و در حوزه‌های تخصصی همانند پژوهش نظامی را تشریح خواهیم کرد.

نشست‌های امسال به‌طور سلسله نشست خواهد بود و حداقل در این راستا ۳۵ برنامه در این برگزار خواهد شد که ۱۶ برنامه آن در مرکز اسناد خواهد بود. برخی از این نشست‌ها به نقد آثار برجسته گذشته می‌پردازد و موضوعات الزاماً هویت ملی و آثار فاخر نیست بلکه نقد آثار شاخص و برجسته گذشته نیز مورد توجه قرار خواهد گرفت. البته جلسات نقد معطوف بر محتوا نخواهد بود بلکه نقد عالمانه در راستای تبیین حرکت کتاب در مسیر هویت‌سازی کشور خواهد بود و نقد متوجه شعار رویداد خواهد است.

در این برنامه‌ها از منتقدین مطالبه خواهیم کرد که درخصوص موفقیت کتاب در بعد هویت ملی نقد داشته باشند و کمتر به نقد محتوایی خواهیم پرداخت بلکه به آثار وزن‌دهی خواهیم کرد و این کار باعث خواهد شد ما معیار عینی شاخص‌های کتاب فاخر را به ناشران معرفی کنیم.

در انتخاب آثار برای نقد توجه صورت گرفته تا کتاب‌های خوبی انتخاب شوند تا در آینده بتوانیم مسیری را برای مخاطبین و دست‌اندرکاران ادبیات دفاع مقدس روشن کنیم. آثار در این بخش از همه ناشران انتخاب شده است و توجه داشته‌ایم در حوزه‌های مختلف همانند کودک و نوجوان این تنوع را حفظ کنیم. در این بخش مشخصاً آثار کمک کننده به هویت ملی را معرفی می‎کنیم چراکه هنوز مفهوم هویت ملی برای بسیاری روشن نیست. بااینکه هویت ملی در گذشته در ادبیات دفاع مقدس بازنمایی داشته است اما این موضوع امسال مورد توجه خاص است.

سال گذشته دل‌نوشته‌های داوران انتخاب بهترین کتاب سال دفاع مقدس به‌طور ویژه مورد توجه و استقبال مخاطبان قرار گرفت. امسال نیز سعی خواهیم کرد نشست‌های تخصصی در این راستا تولید نظریه، علم و اطلاعات باشند تا بتواند مورد رجوع علاقه‌مندان قرار گیرند.

جوایز ادبی یکی از شاخصه‌های ارزیابی فرهنگی کشور است

در جوایز ادبی همه فکر می‌‎کنند تنها باید تعدادی کتاب داوری و به برگزیدگان جوایزی اهدا شود درحالی که جایزه ادبی در نگاه تخصصی این نیست؛بلکه یک ضلع از اضلاع کار انتخاب کتاب و جایزه دادن به آثار است. جوایز ادبی یکی از شاخصه‌های ارزیابی فرهنگی کشور است که اگر مورد غفلت قرار گیرد، آسیب‌زا خواهد بود؛ لذا بررسی آثار منتشر شده و تجلیل از برترین‌ها از اولین کارکرد‌های جوایز خواهد بود که منجر به اشتیاق ناشران و مولفین خواهد بود.

جشنواره‌ها موجب ذائقه‌سازی می‌شوند
ما معتقدیم جشنواره‌های فرهنگی ریل‌گذاری می‎کنند چراکه از طریق انتخاب آثار برای مخاطب ذائقه‌سازی صورت می‎گیرد لذا هرجشنواره‌ای کارکرد‌هایی در حوزه ریل‎گذاری دارد. بسیاری از آدم‌های پشت پرده فرهنگ برای استیلای فرهنگ کشورشان بر سایر فرهنگ‌ها از این روش به‌عنوان یک ابزار در جهت القاء نقطه‌نظر و رویکردشان در مسائل جهانی استفاده می‌کنند. چنین کارکردی در انواع رشته‌های هنری وجود دارد و ما مبداً آن نیستیم اما باید اهتمام به آن داشت.

در سه دوره اخیر انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس سعی شده در بعُد محتوا و تبیین ابعاد مختلف فعالیت در آینده کوشا باشیم. امسال در همین راستا نشست‌های تخصصی برگزار می‌کنیم و اهتمام ویژه داریم. در این دوره حرکتی را سعی می‌‎کنیم شروع کنیم که منجر به تولید مباحث نظری در حوزه ادبیات با رویکرد انقلاب باشد. لذا؛ بعُد تولید محتوا و علم کاربردی در ادبیات دفاع مقدس مورد اهتمام ویژه است.

دفاع‌پرس: معمولا فرایندهای ساختاری کتاب در جوایز دیده نمی‌شود؛ چقدر امسال توجه به فرایند تولید کتاب داشته‌اید؟
در جوایز ادبی معمولاً به ابعاد و فرایند مختلف تولید کتاب توجه نمی‌شود درحالی که بخش مهم کتاب مربوط به کتاب‌آرایی است. جوایز به کتاب به‌عنوان یک محصول نهایی نگاه می‌کنند که اشتباه است. ما امسال و در دوره گذشته جایزه انتخاب بهترین کتاب سال دفاع مقدس به عواملی که در فرایند تولید کتاب دخیل بوده‌‎اند، پرداختیم. لذا در این دوره کتاب را به‌‎عنوان یک رویداد فرایندی درنظر گرفته‌ایم که از یک نقطه شروع و به محصول کتاب تبدیل می‌شود و سپس مراحل بعدی شامل عرضه کتاب، نقد کتاب و بررسی و مراحل دیگر آن است.

معتقدیم بعد از تولید کتاب برنامه‌هایی همچون نقد، رونمایی و تبلیغ و مسائل دیگر وجود دارند که هرکدام یک گام در مسیر فرایند کتاب است که باید دیده شود. در روند داوری جایزه ما بعد از انتشار کتاب، فرایند‌های دیگر را نیز مورد بررسی قرار خواهیم داد. ویراستار، ناشر، منتقد، مروج کتاب، کتابدار، فضای کتابخانه و ... دراین رویداد دیده شده است و تمام فرایند‌های آن مورد داوری قرار خواهد گرفت.

گردآوری آثار ۲۷۰ ناشر برای معرفی بهترین کتاب سال دفاع مقدس/ ریل‌گذاری ادبیات دفاع مقدس صورت خواهد گرفت

امسال در نوزدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس سه گروه نشر، فعالان حوزه نشر و مدیریت فرهنگی را خواهیم داشت. اهتمام به تمام ابعاد کتاب است؛ رویکرد همه‎جانبه‌نگری باعث ریل‌گذاری برای ناشر خواهد شد. توجه به فرایند کامل تولید کتاب یکی از ویژگی‌های این جایزه ادبی خواهد بود.

دفاع‌پرس: انتخاب داوران همواره یکی از چالش‎های رویداد‌های ادبی و جشنواره‌ها بوده است؛ در این مسیر چگونه عمل کرده‌اید؟

در انتخاب داوری سعی کردیم از همه طیف‌ها استفاده کنیم. از داوران جوان که از شرایط روز مطلع هستند تا اهالی دانشگاه و نویسندگان و پیشکسوت در داوری استفاده کرده‌ایم. ترکیب گروه‌های داوری به‌گونه‌ای است که حتی از داوران زن نیز استفاده کرده‌ایم تا داوری‌ها دارای جامعیت باشد.

دفاع‌پرس: درباره مقوله هویت ملی و جایزه انتخاب بهترین کتاب سال دفاع مقدس ابهاماتی وجود دارد؛ اینکه آیا این شعار در آثار داوری شده امسال مورد ارزیابی خواهد بود یا نه؟

ما امسال در آثار به‌دنبال موضوع هویت ملی نیستیم؛ هرچند این موضوع، موضوع جدیدی نیست و در بسیاری از کتب منتشر شده نمایان بوده است. مقام معظم رهبری درخصوص شاخصه‌های هویت ملی می‌فرمایند «هویت ملی ریشه در تاریخ دارد»، «ریشه در انقلاب اسلامی دارد»؛ لذا این مساله در آثار تجلی دارد اما ما قصد نداریم شعار «هویت ملی» را در آثار منتشر شده گذشته جست‌وجوی کنیم.

مثلا در بخش مربوط به شهید سلیمانی ما قصد داریم یک نگاه را گسترش دهیم تا برای دوره‌های بعدی جایزه کتب منتشر شده با مولفه‌های هویت ملی درخصوص ایشان را ویژه نگاه کنیم. هدف از گره‌زدن «هویت ملی» در این دوره چنین است که می‌خواهیم بگوییم این مساله چه ابعادی دارد تا مورد توجه ناشران و مولفین در تولید آثار دوره‌های بعدی باشد؛ لذا درحال سرمایه‌‎گذاری برای تولیدات سال‌‎های بعدی هستیم.

دفاع‌پرس: در جایزه امسال علاوه بر محتوا به فرم هم خواهید پرداخت؟
بله؛ فرم و محتوا دو بال این اتفاق است که هردو باید دیده شوند. فرم مهندسی کتاب است که شامل چاپ، صفحه‌آرایی و جلد می‌شود. سه گروه در انتخاب بهترین کتاب سال دفاع مقدس به این موضوع خواهند پرداخت چراکه ذائقه مخاطب به زیبایی است و فقط محتوای خوب کافی نیست بلکه نیازمند ارتقاء همه ابعاد کتاب هستیم.

دفاع‌پرس: چرا طی دوره‎های گذشته در رسانه‎‌ای کردن و مطرح کردن آثار برگزیده اتفاق خاصی رخ نداده و امسال تدبیری برای جبران این نقص صورت گرفته است؟
امسال به خواست خدا صحبت‌های اولیه‎ای با تلویزیون صورت گرفته است تا آثار برگزیده در رسانه ملی معرفی شوند و یک برنامه‌ریزی تهیه شده است. به دلیل ادامه‌دار بودن دبیرخانه انتخاب بهترین کتاب سال دفاع مقدس طی سال‌جاری، پیگیری این موضوع برای بهره‌گیری از رسانه‌های دیداری و شنیداری در معرفی آثار انجام خواهد شد تا آثار برگزیده در تبلیغات رسانه‌ای مورد توجه قرار گیرند.

موضوع بعدی ما رایزنی برای انتخاب کتاب‌های برگزیده در لیست شورای خرید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نهاد عمومی کتابخانه‌های کشور است. امسال خرید از کتاب‌های برگزیده صورت خواهد گرفت، اما میزان و تعداد خرید‌های هنوز مشخص نشده است. همچنین در برنامه‌های طول سال ظرفیت‌هایی برای جلسات نقد در جهت معرفی آثار را برگزار خواهیم کرد.

ترجمه برخی از آثار برگزیده شده توسط مراکزی همانند کشور‌های عربی به عنوان یک ایده درنظر گرفته شده است؛ لذا امسال تصمیم تیم علمی و اجرایی برگزار کننده نوزدهیم جایزه انتخاب بهترین کتاب سال دفاع مقدس مبنی بر ادامه‌دار بودن فعالیت‎‌ها بعد از معرفی آثار برگزیده است. در نتیجه تلاش خواهیم کرد ظرفیت‌های مختلف را برای مطرح کردن کتاب‌های برگزیده همراه کنیم و تنها به اهدا لوح و جوایز نقدی بسنده نخواهیم کرد.

در این بخش به دلیل اینکه سال اول برای فعالیت ترویجی کتاب‌ها خواهد بود شاید امکان محقق کردن تمام موارد مورد نظر را نداشته باشیم اما با آماده‌سازی تفاهم‌نامه‌هایی که با مجموعه‌های مختلف خواهیم داشت به‌دنبال راه‎کار‌های قانونی در این جهت هستیم. در سال اول در این بخش انتظار ویژه نداریم، اما به‎دنبال یک فعالیت فرایندمحور خواهیم بود.

انتهای پیام/ ۱۲۱

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار