کد خبر: ۱۷۹۱۰۲
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۴:۱۸
معاون خدمات شهری شهرداری تهران در خصوص اقدامات آتش نشانی، خرید تجهیزات، کرونا،میادین میوه و تره بار، بازگشایی مدارس و ... توضیحاتی ارائه کرد.

گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، باید تجهیزاتی برای سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران خریداری می‌شد تا در هنگام بروز حوادث بتوانند خدمات خوبی ارائه دهند. ارتقای ایمنی بازار، کاهش  زمان رسیدن آتش‌نشانان به محل حادثه و... از جمله برنامه‌هایی بود که باید اجرایی می‌شد.

با توجه به شیوع کرونا، فعالیت های سازمان آتش‌نشانی متوقف نشد و از سوی دیگر در این ایام مراکز میوه و تره‌بار هم تعطیل نشد .

همچنین قرار بود توسعه و بازسازی‌هایی صورت گیرد. در خصوص آخرین وضعیت سازمان آتش‌نشانی، خرید تجهیزات، ایمنی بازار، توسعه میادین میوه و تره‌بار، اقدامات شهرداری در مقابله با ویروس کرونا و... با مجتبی یزدانی معاون خدمات شهری شهرداری تهران به گفت‌وگو نشستیم. 

قرار بود تعدادی ایستگاه آتش‌نشانی در سطح شهر تهران تأسیس شود و برخی از ایستگاه‌ها هم نوسازی و مقاوم‌سازی شود، در خصوص آخرین وضعیت ایستگاه‌های آتش‌نشانی توضیح دهید.

در 4 سال گذشته 15 ایستگاه آتش نشانی ساخته و به بهره‌برداری رسید/ تعداد ایستگاه ها از 122 به 133 ایستگاه رسیده است

از ابتدای سال 96 تاکنون 15 ایستگاه ساخته و به بهره‌برداری رسیده است که از این 11 تعداد، 11 ایستگاه جدیدالاحداث بوده و تعداد ایستگاه‌های آتش‌نشانی شهرداری تهران از 122 به 133 ایستگاه رسیده است.

همچنین در چهار سال گذشته ایستگاه‌های فاقد ابنیه که در فضای کانکس فعالیت داشته‌اند نیز دارای ابنیه مناسب شده و اصطلاحا تخریب و نوسازی شدند. با این اقدامات، 7 ایستگاه در سال 96، 2 ایستگاه در سال 97، 2 ایستگاه در سال 99 و یک  ایستگاه در سال 1400 که محدوده تحت پوشش هر ایستگاه آتش‌نشانی از 5.4 کیلومتر مربع به 4.62 دهم کیلومتر مربع کاهش پیدا کرده است. 

به 136 ایستگاه در سال جاری می رسیم/شناسایی برخی زمین ها برای احداث ایستگاه

در سال 1400 با اتمام سه ایستگاه دیگر تعداد ایستگاه‌های اتش‌نشانی به 136 ایستگاه افزایش خواهد یافت. بگذارید همین جا در خصوص برنامه‌های آتی سازمان آتش‌نشانی هم بگویم در زمینه توسعه ایستگاه‌ها باید به 145 ایستگاه برسیم که برای همین منظور 6 زمین در مناطق شهرداری شناسایی شده است که این زمین‌ها در مناطق 20، 18، 6، 2، 17 و 22 است. 

مشکلاتی در خصوص ناوگان آتش نشانی وجود داشت و قرار بود که مناسب‌سازی در ناوگان انجام شده و تجهیزاتی هم خریداری شود، در این باره توضیح دهید.

با توجه به توسعه شهر و تغییرات کالبدی در تهران، با هدف متناسب‌سازی کمّی و کیفی ناوگان خودرویی و تجهیزات عملیاتی تأئید و به مرحله اجرا گذاشته شده است. 

 21 نردبان و بالابر هیدرولیکی خریداری شد/تکمیل ناوگان خودرویی و تجهیزات عملیاتی با هزینه ای بالغ بر 647 میلیارد تومان

در این مدت 21 نردبان و بالابر هیدرولیکی (32 تا 64 متر) خریداری شده است. همچنین چکمه مقاوم در برابر حریق، کلاه آتش‌نشانی، دستکش مقاوم، خرید پمپ، خرید الکتروپمپ تخلیه سیلاب، ساخت و تجهیز کاربری تهویه خودروهای ایسوز، خرید خودروی سمند، خرید تشتک نجات آسیایی، خرید تجهیزات خودرو، موتورسیکلت، آتش‌کوب، خاموش‌کننده پودر و گاز و... تاکنون تهیه و دراختیار آتش‌نشانی قرار گرفته است. 

همچنین به منظور به روزرسانی و تکمیل ناوگان خودرویی و تجهیزات عملیاتی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی در مجموع بالغ بر 647 میلیارد تومان هزینه شده است که در چهار ماه ابتدایی سال 1400 نیز 99.6 میلیارد تومان جهت خرید تجهیزات، تأمین اعتبار شده است. 

همچنین به منظور دسترسی سریع و آسان به منابع آبی و اطفای حریق، در زمان بروز حادثه آتش‌سوزی با همکاری شرکت آب و فاضلاب استان تهران، پروژه شیرهای هیدرانت در سطح شهر اجرا شد و تعداد این شیرها طی سالهای اخیر از 6 هزار و 982 دستگاه به 8753 دستگاه افزایش یافت و در سال جاری 2 هزار دستگاه جدید هم در سطح شهر تهران نصب خواهد شد. 

 چه برنامه‌هایی در حوزه آموزش و همچنین آمادگی جسمانی آتش نشانان سازمان دارید؟ در این زمینه توضیح دهید. آیا نیروهای آتش‌نشانی به طور دائم آموزش‌های لازم را می‌بینند؟

بازنگری شیوه‌های آموزشی/برنامه مهارت‌سنجی آتش‌نشانان

تولید و به روزرسانی مستمر محتوای آموزشی با انجام نیازسنجی دقیق در سطوح عملیاتی، شناسایی نیازهای آموزشی حوزه ستاد سازمان، بازنگری شیوه‌های آموزشی با رویکرد ارتقای روش‌های آموزشی، ارتقای سطح مهارتی در آتش‌نشانان، اجرای برنامه مهارت‌سنجی آتش‌نشانان، راه‌اندای سامانه بانک اطلاعات و... از جمله برنامه‌های ما درحوزه آموزش و تقویت نیروی انسانی در آتش‌نشانی است. 

چه اقداماتی برای ساختمان‌های بلندمرتبه در تهران انجام شده تا در صورت بروز حادثه، کمترین خسارت دیده شود؟

از برنامه‌های جاری سازمان، راه‌اندازی راه‌پله شبیه‌ساز در ساختمان‌های بلندمرتبه است، همچنین راه‌اندازی مجموعه اقامتی مرکز،‌ انعقاد تفاهم‌نامه با سازمان شهرداری و دهیاری‌ها و انعقاد تفاهم‌نامه با شرکت ملی نفت را داشته‌ایم. بگذارید همین جا در خصوص برگزاری دوره مهارت آموزشی، دوره فرماندهی، دوره آموزش امداد در کوهستان هم بگویم ما در این زمینه و همچنین آموزش‌های دیگر برنامه‌های منسجمی داریم.

در سازمان آتش‌نشانی چه اقداماتی جهت پیشگیری انجام شده است.

راه‌اندازی اجرای دستورالعمل‌های ایمنی و آتش‌نشانی در ساختمان‌های زیر شش طبقه

در سازمان آتش‌نشانی اجرای طرح نظام بازرسی به منظور شناسایی و پایش ساختمان‌های ناایمن شهر تهران، راه‌اندازی اجرای دستورالعمل‌های ایمنی و آتش‌نشانی در ساختمان‌های زیر شش طبقه از اردیبهشت 99، تشکیل کمیته ایمنی مناطق شهرداری جهت بررسی و تصمیم‌گیری در خصوص ساختمان‌های ناایمن به ریاست شهرداران مناطق از جمله اقدامات در حوزه پیشگیری بوده است. 

البته ارائه طرح کنترل هوشمند سیستم‌های اعلام حریق ساختمان‌های مهم، آموزش فنی و کارشناسی در موضوعات ایمنی و آتش‌نشانی برای دفاتر خدمات الکترونیک، مکانیزه نمودن تمام فرایند بررسی،‌کنترل نقشه و بازدیدها در مراحل عدم خلاف از دیگر اقدامات پیشگیرانه بوده است. 

زمان‌ بازدیدهای فنی و کارشناسی را کاهش داده‌ایم

ما همچنین کنترل مداوم پایداری تمهیدات ایمنی و آتش‌نشانی در ساختمان‌ها بعد از تأئیدیه ایمن در پروژه‌هایی که پایان کار دریافت می‌کنند و اخذ تعهد تعمیر و نگهداری مالک و شرکت مجری به مدت دو سال را داریم. 

ما زمان‌های بازدیدهای فنی و کارشناسی را هم کاهش داده‌ایم و آئین‌نامه تخلفات شرکت مجری ایمنی و آتش‌نشانی را تدوین کرده‌ایم. 

بازار تهران یکی از مکان‌هایی است  که ایمنی لازم را به دلیل شرایط موجود ندارد. بافت فرسوده، معابر تنگ و باریک از جمله مشکلات است. قرار بود که ایمنی بازار ارتقا پیدا کند، در این زمینه چه اقداماتی صورت گرفته است؟

مشکلات و ناایمنی 35 مکان (سرا و پاساژ ناایمن) داخل بازار را به دستگاه قضا ارسال کرده‌ایم

ما جلسات کمیته ایمنی بازار را تشکیل داده‌ایم و همچنین تجهیزاتی هم نصب شده است. ما جلسات مشترکی هم با معاون عمرانی استاندار و نماینده‌های دستگاه‌های مسئول و دخیل در ایمنی بازار داشته‌ایم. همچنین مشکلات و ناایمنی 35 مکان (سرا و پاساژ ناایمن) داخل بازار را به مبادی مسئول و دستگاه قضا ارسال کرده‌ایم.

تهیه خودروهای کوچک مقیاس برای بازار تهران/شناسایی اماکن و سراهای ناایمن/ مشکلات و ناایمنی‌ها را به صورت مداوم رصد می‌کنیم

همچنین خودروهای کوچک‌مقیاسی را با قابلیت مانور بالا تهیه کرده‌ایم که بتوانند در معابر به راحتی تردد کنند. اماکن و سراهای ناایمن شناسایی و در طرح حوزه‌بندی حریق و دود و طرح جداسازی جداره‌های قابل تفکیک انجام شده است. از همه مهمتر، محتوای آموزشی جهت آموزش شهروندی و مشارکت حداکثری تهیه کرده‌ایم و باز هم تأکید می‌کنم که مشکلات و ناایمنی‌ها را به صورت مداوم رصد می‌کنیم.

تکمیل شناسنامه ایمنی انجام شده است

اما برای ارتقای ایمنی ساختمان‌ها و کاهش نرخ وقوع حوادث حریق در بافت شهری، مصوبه 2619 شورای شهر تهران با عنوان الزام شهرداری به ایجاد سامانه برخط را اجرا کرده‌ایم. پایش ایمنی ساختمان‌های موجود در برابر خطر آتش‌سوزی انجام و همچنین بازدیدها از ساختمان‌ها در طرح نظام بازرسی و تکمیل شناسنامه ایمنی انجام شده است. 

البته همین جا بگذارید در خصوص طرح آسیب‌شناسی ایمنی ساختمان‌های بلندمرتبه هم بگویم که این طرح با تأکید بر اجرای تمهیدات مباحث 3، 21 و 22 مقررات ملی ساختمان انجام شده است. 

در طرح پیشگیری در قالب پلاک ایمن که در مرحله تهیه نرم‌افزار است کارها انجام گرفته است،‌در این خصوص مکاتباتی هم صورت گرفته است تا بتوانیم اقدامات را به موقع انجام دهیم. 

در آستانه احتمال بازگشایی مدارس هستیم. سازمان آتش‌نشانی در ادوار گذشته برای ایمنی مدارس اقداماتی انجام می داد، چه برنامه‌هایی امسال دارید؟

 ده‌ها تیم آتش‌نشانی به طور شبانه‌روزی عملیات ضدعفونی کردن مدارس را انجام می دهند

بیش از یک ونیم سال است که درگیر ویروس کرونا هستیم. در آستانه بازگشایی مدارس ده‌ها تیم آتش‌نشانی به طور شبانه‌روزی عملیات ضدعفونی کردن، گندزدایی مدارس و مراکز آموزشی در سطح شهر را آغاز کرده‌اند تا محیط مدارس برای حضور دانش‌آموزان آماده و از هرگونه آلودگی به ویژه ویروس کرونا عاری شود. ما همچنین گندزدایی و ضدعفونی کردن اماکن عمومی و مکان های پرتردد از جمله ایستگا‌هی مترو، بی‌آرتی، تاکسی و ترمینال‌های اتوبوس‌ها و... در تمامی مجموعه‌ها انجام داده‌ایم. 

در خصوص توسعه مراکز میوه و تره‌بار در سطح شهر تهران توضیح دهید.

 53 میدان و بازار میوه و تره‌بار احداث شده است

یکی از اقدامات انجام شده برای دسترسی برابر و عادلانه و برقراری امنیت و سلامت غذایی، احداث بازارهای میوه و تره‌بار است و طی سالهای اخیر 53 میدان و بازار میوه و تره‌بار احداث شده است. البته تخریب و نوسازی‌هایی هم داشته‌ایم. یکی دیگر از اقدامات عمرانی مؤثر جهت افزایش ایمنی و رفاه، آرامش و خرید شهروندان، نوسازی مراکز بوده است که بر این اساس کل بازارهایی که ساختار فرسوده دارند تخریب و مجدداً در محل قبلی با ساختار جدید احداث می‌شود که در سالهای اخیر 11 میدان و بازار میوه و تره‌بار تخریب و نوسازی شده است. 

40 میدان و بازار تره‌بار را ایمن‌سازی و بهسازی کرده‌ایم

البته ما برای توسعه، ایمن‌سازی و بهسازی هم اقداماتی انجام داده‌ایم و 40 میدان و بازار تره‌بار را ایمن‌سازی و بهسازی کرده‌ایم. 

احداث 12 بازار جدید در سال جاری

برنامه‌هایی هم برای سال 1400 داریم که احداث 12 بازار جدید، مناسب‌سازی مراکز عرضه جهت تکریم معلولین و جانبازان از جمله برنامه‌هاست. البته همین جا بگذارید در خصوص احداث بازارچه تخصصی آبزیان هم توضیح دهم. این بازارچه در میدان جلال و میدان صادقیه بوده است که هدف از آن، فرهنگسازی استفاده از غذاهای سالم و افزایش رضایت شهروندان و کاهش معضلات طبخ ماهی بوده است که آموزش‌هایی در این زمینه داده شده است.

در برخی از میادین میوه‌ و تره‌بار مناسب‌سازی لازم جهت استفاده افراد معلول انجام نشده است، چه اقداماتی در این زمینه صورت گرفته است؟ 

مناسب سازی بازارها برای تردد افراد معلول

برای شهروندان دارای معلولیت هم اقداماتی انجام دادیم که مراکز قابل استفاده باشد. در همین زمینه تلاش کردیم تا بازارهای موجود به منظور حضور آسان و ایمن همه شهروندان از جمله شهروندان دارای معلولیت مناسب‌سازی شود و در سالهای اخیر 115 مرکز عرضه مناسب‌سازی شده است. 

در خصوص توزیع میوه و مواد پروتئینی توضیح دهید. تفاوت قیمت در میادین میوه و تره‌بار با بازار چقدر است؟

ما تلاش می‌کنیم که کیفیت را بالا نگه داریم و قطعاً صرفه اقتصادی در خرید از میادین است. 

در خصوص هوشمندسازی در میادین چه اقداماتی صورت گرفته است؟ 

تمامی مزایده‌  در میادین الکترونیکی شده است/کنترل ورود و خروج و توزین با بهره‌گیری از دوربین‌های پلاک‌خوان

تمامی مزایده‌های ما الکترونیکی شده است و همچنین طرح و تولید سامانه مدیریت کنترل ورود و خروج و توزین با بهره‌گیری از دوربین‌های پلاک‌خوان انجام شده است. ما تلاش کردیم بسیاری از اقدامات را هوشمندسازی کنیم. در خصوص سامانه جامع مزایده الکترونیک بگویم که با این کار تمامی اقدامات شفاف شده است، کار هم سرعت پیدا کرده است. 

چه اقداماتی در میادین میوه‌ و تره‌بار در ایام کرونا صورت گرفته است، چرا که در میادین میزان تردد بالاست؟

 با توجه به تعطیلی اکثر صنوف در سطح شهر میادین باز بود/ نفر از همکاران ما در میادین میوه و تره‌بار بر اثر کرونا جان باختند

دقیقا میزان تردد در میادین بالاست. در دوران کرونا با توجه به تعطیلی اکثر صنوف در سطح شهر و محدودیت‌های تردد، پرسنل این سازمان در خط مقدم بوده‌اند و به صورت مستمر فعال بودند و 7 نفر از همکاران ما در میادین میوه و تره‌بار بر اثر کرونا جان باختند. ما تلاش کردیم محصولات با کیفیت و با شرایط بهداشتی ارائه شود و همچنین ضدعفونی مستمر کلیه سطوح، اجرای طرح فاصله‌گذاری فیزیکی، نصب اتاقک ایزوله محل استقرار ترازو و... را هم انجام داده‌ایم. 

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار