کد خبر: ۱۷۹۳۲۴
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۱
جهش تأمین واکسن از آغاز روی‌کار آمدن دولت جدید، امیدها را برای مهار کرونا در آینده نزدیک احیا کرده است

سلامت نیوز: امیدها به مراکز واکسیناسیون برگشته است. برخلاف ماه پیش که ذخیره واکسن کشور صفر شده بود، ‌وزیر بهداشت و درمان تازه‌نفس دولت سیزدهم می‌گوید در حالی ۲۱ میلیون دوز واکسن ذخیره وزارت بهداشت است که در هفته پیش رو ۱۸ میلیون دوز دیگر واکسن وارد کشور می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم، این شاید چکیده اتفاقی است که طی بازه یک‌ماهه گذشته افتاده است. عددهای دیگری هم وجود دارد که باعث دلگرمی بیشتر مردم شده است، همین چند روز پیش دولت خبر داد که تا پایان آذر ۱۰۰ میلیون دوز واکسن دیگر وارد می‌شود. این را غلامحسین اسماعیلی اعلام کرد‌ و علیرضا رئیسی گفت که تنها در مهرماه ۳۰ میلیون واکسن وارد خواهد شد.

واردات واکسن تنها نکته‌ای نیست که در شرایط کنونی دل شهروندان را گرم کرده، چراکه لازمه کارایی واردات میلیونی واکسن به توان واکسیناسیون عمومی وابسته است و آمار کشور در این رابطه هم بسیار دلگرم‌کننده است. در حال حاضر ۱۰۰۸ مرکز واکسیناسیون در کشور فعال است که از قرار، نیمی از آنها به همت بسیج کشور راه‌اندازی شده و حالا معاون وزیر بهداشت وعده داده «براساس هدف‌گذاری باید تا پایان مهرماه توان واکسیناسیون در کشور را دو برابر کنیم.»

رئیسی گفته این مراکز تا پایان مهرماه به ۲۰۰۰ مرکز خواهد رسید تا روند واکسیناسیون عمومی سرعت بیشتری بگیرد. همین اتفاق را می‌توان در موارد دیگری به چشم دید، رکوردشکنی تعداد تزریق روزانه واکسن که متعلق به ۱۷شهریور با تزریق یک میلیون و ۱۱۲ هزار و ۴۴۰ دوز است، یکی از این موارد آشکار است. دولت سیزدهم در حالی در نیمه مردادماه آغاز به کار کرد که ایران در کوران موج کرونای دلتا قرار داشت و تعداد مبتلایان و قربانیان روزانه در حال افزایش بود. از سوی دیگر آن‌طور که به نظر می‌رسید، با توجه به روزهای پایانی دولت دوازدهم، توجه چندانی به این وضعیت نمی‌شد. آنقدر که بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت و درمان دولت سیزدهم حالا می‌گوید در هنگامه تحویل دولت، ذخیره واکسن کشور صفر بوده و فاطمه محمدبیگی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم معتقد است دولت دوازدهم هیچ تحرکی برای تهیه واکسن از خود نشان نمی‌داده است.

بسیاری هم از نبود شفافیت دولت قبلی در رابطه با تهیه و خرید واکسن گلایه دارند و معتقدند پنهانکاری دولت وقت در خرید احتمالی واکسن، باعث شده وضعیت کرونا به‌ویژه در موج پنجم به جایی برسد که تعداد قربانیان روزانه ایران تا ۷۰۰ نفر هم برسد. همه اینها باعث شده بود سامان دادن به این وضعیت از جمله وعده‌های اصلی دولت سیزدهم باشد. ابراهیم رئیسی در اولین جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا در نیمه مردادماه از لزوم «اقدام جهادی و جهشی» در رابطه با مقابله با این بیماری گفته بود و از تعیین «ضرب‌الاجل یک هفته‌ای» برای تغییر مدیریت در رابطه با مهار کرونا خبر داده بود. او یک ماه بعد یعنی ۱۴ شهریور در اولین گفت‌وگوی تلویزیونی‌اش با مردم همچنان بر وعده خود با مردم ماند و این بار خبر داد که تا پایان شهریور خرید ۴۰ میلیون دوز واکسن قطعی شده است. در این میان نباید به‌راحتی از هم‌افزایی بین‌دستگاهی و مسوولان گذشت، از حضور موثر بسیج و سپاه گرفته تا نهادهایی همچون سازمان هلال‌احمر، شهرداری تهران و البته وزارت خارجه. پاشنه آشیل دولت پیشین که حالا با مدیریت صحیح و به جای این حوزه، در دولت کنونی به نقطه قوت در مهار این بیماری بدل گشته شده است.

۱۶ مرداد | اولین جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا به ریاست ابراهیم رئیسی برگزار شد. تعیین ضرب‌الاجل برای تهیه «طرح جامع تحول در نحوه مقابله با ویروس کرونا» مهم‌ترین خروجی این جلسه بود که حالا می‌توان تاثیرات آن را در مدیریت مهار کرونا به چشم دید.

۱۷ مرداد | ابراهیم رئیسی، با حضور در یک مرکز درمانی، اولین دوز واکسن ایرانی کرونا (کووبرکت) را دریافت کرد.


۲۱ مرداد | بازدید رئیسی از داروخانه ۲۹ فروردین و ماموریت دولت به هلال‌احمر، وزارت بهداشت و وزارت امورخارجه برای خرید فوری واکسن.


۲۲ مرداد | ابراهیم رئیسی: برای اختصاص ارز به واردات واکسن کرونا هیچ مشکلی وجود ندارد و واردات واکسن، همزمان با تولید واکسن داخلی سرعت گرفته است. این جزو اولویت‌های دولت است که معاون اول رئیس جمهور با جدیت پیگیری می‌کند.



۲۵ مرداد | آغاز تعطیلی سراسری تا ۳۰مرداد و منع تردد تا ۵ شهریور

۲۶ مرداد | افزایش تعداد داروخانه‌های عرضه‌کننده داروهای کرونا

۳۰ مرداد | آغاز ثبت‌نام واکسیناسیون کرونا برای متولدین ۱۳۵۰



۴ شهریور | نخستین نشست مشترک وزارتخانه‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و امورخارجه درباره واکسن کرونا با حضور بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت و حسین امیرعبداللهیان، وزیر امورخارجه، عین‌اللهی در این روز گفت:‌ «برنامه ما این است که تا دهه فجر واکسیناسیون را به پایان برسانیم.»


۵ شهریور| تشکیل ستاد ویژه تسریع در تامین واکسن کرونا در وزارت خارجه


۸ شهریور | بررسی شرایط واردات واکسن ویژه کودکان


۹ شهریور | خبر ورود هفتگی پنج میلیون دوز واکسن به صورت مستمر


۱۴ شهریور | اعلام جزئیات تفکیک‌شده واردات ۲/۴۰ میلیون دوز واکسن کرونا توسط گمرک


۱۵ شهریور | آغاز ثبت‌نام واکسیناسیون کرونا برای متولدین ۱۳۵۵


۱۶ شهریور | تشکیل قرارگاه شدت‌بخشی واکسیناسیون در تهران و دوشیفته شدن مراکز واکسیناسیون


۱۷ شهریور | اعلام آمادگی وزارت بهداشت برای واکسیناسیون تمامی دانشجویان و خانواده‌های آنها



۱۷ شهریور | رکوردشکنی تعداد تزریق روزانه واکسن با یک میلیون و ۱۱۲ هزار و ۴۴۰ دوز تزریق در یک روز



۲۰ شهریور | وارد شدن پنجاهمین محموله واکسن به کشور



ذخیره صفر واکسن میراث دولت دوازدهم

کمی بیش از ۱۹ میلیون دوز واکسن از بهمن سال پیش تا میانه‌های مرداد، یعنی در حدود ۱۸۰ روز پایانی دولت دوازدهم به ایران وارد شده است، در حالی که فقط طی یک‌ماه آغاز دولت سیزدهم، نزدیک به ۳۰ میلیون دوز واکسن وارد کشور شده است. وزیر بهداشت و درمان می‌گوید منتظر باران واکسن بوده و حالا با سیل واکسن مواجه است. دولت پیشین اعلام کرده بود که تامین واکسن کرونا را از سه طریق واردات، تولید داخل و تولید مشترک به شرط انتقال دانش فنی، پیگیری می‌کند و بر همین اساس هم سند ملی واکسیناسیون کرونا در کشور و اولویت‌های تزریق گام به گام را تدوین و تصویب کرد. اما وعده‌های مسؤولان دولت قبل از رئیس‌جمهور گرفته تا وزیر بهداشت و سایرین، برای تامین واکسن و اعداد و ارقام اعلامی از پیش‌خرید و خرید قطعی واکسن در موعد مقرر محقق نشد. تفاوت انبار خالی وزارت بهداشت دولت دوازدهم و ذخیره قابل‌توجه انبار وزارت بهداشت دولت کنونی، آنقدر هست که حالا بشود این سوال مهم را مطرح کرد که چرا در دولت قبل در رابطه با خرید واکسن تعلل شده بود؟ مؤید علویان، رئیس سازمان نظام پزشکی تهران معتقد است چرایی وارد نشدن واکسن باید «پیگیری» شود. او می‌گوید «کسانی که در حاکمیت هستند، ابتدا خودشان آستین بالا زده و مراکز نظارتی مانند بازرسی کل کشور باید ببیند که آیا مسوولان حوزه سلامت و حتی دولت به تکالیف خودشان برای حفظ جان مردم عمل کرده‌اند یا خیر؟» نظرات صریح‌تر از او را باید در بهارستان جست‌وجو کرد، تعداد نماینده‌هایی که حالا معتقدند کم‌کاری دولت قبلی در خرید واکسن آشکار است، کم نیست. همین چند روز پیش علیرضا سلیمی، عضو هیات‌رئیسه مجلس با بیان این ادعا که دولت دوازدهم در زمان خرید واکسن مرتکب ترک فعل شده است، از رئیس مجلس خواست تا به کمیسیون اصل ۹۰ دستور دهد تا ماجرا را پیگیری کنند. او معتقد است «نه‌تنها دولت قبلی به وظیفه خود عمل نکرده، بلکه اطلاعات غلط هم به مردم داده‌اند.»

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار