کد خبر: ۱۸۰۸۵
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۳
در حالی که بازار مسکن همچنان در رکود به سر می برد و حجم معاملات صورت گرفته در تیر ماه روند کاهشی داشته است کارشناسان اقتصادی معتقدند روند کنونی بازار مسکن ادامه دار خواهد بود.
به گزارش تجارت آنلاين به نقل از نامه نیوز، در حالی که بازار مسکن در دو سال اخیر در رکود به سر می برد همچنان مردم در انتظار کاهش قیمت ها هستند و همین موضوع باعث شده است معاملات در بازار مسکن کاهش یابد.
 
بر اساس جدیدترین گزارش بانک مرکزی در تیرماه سال ۱۳۹۴متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی شهر تهران ۳۸.۶ میلیون ریال بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۰.۷ و ۳.۱ درصد کاهش نشان می دهد.
 
در ماه مورد گزارش، تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به ۱۱.۷ هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۲۵.۱ و ۱۶.۵ درصد کاهش نشان می دهد.
 
در تیرماه سال ۱۳۹۴ از میان مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران، بیشترین متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای مسکونی معامله شده معادل ۷۹.۵ میلیون ریال به منطقه ۱ و کمترین آن با ۲۱.۰ میلیون ریال به منطقه ۱۷ تعلق داشته است.
 
این در حالی است که در تیر ماه دور پایانی مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 در وین در حال برگزاری بود و این موضوع باعث تشدید فضای انتظاری در بازار مسکن شده بود. اما همزمان با پایان مذاکرات هسته ای و حصول توافق نهایی امیدواری ها به آینده بازار مسکن افزایش یافته است.
 
در این شرایط ایرج رهبر رییس کانون سراسری انبوه سازان تهران اظهار کرد: توافق جامع هسته‌یی تا یک سال آینده اثرات خود را بر بخش مسکن خواهد گذاشت. درست است که بخش مسکن مستقیما به مذاکرات هسته‌ای وابسته نیست ولی با توجه به این‌که بیش از 30 درصد رونق هر بخش از اقتصاد به مسکن مرتبط است، اگر به هر دلیلی اقتصاد کشور به جریان بیفتد، مسکن بیشترین تاثیر را در گردش اقتصاد خواهد گذاشت.
 
وی افزود: بالا بودن هزینه‌های ساخت و پایین بودن توان خرید مردم از مشکلات اصلی بخش مسکن است که باید برطرف شود. می‌توان با پرداخت تسهیلات بانکی ارزان قیمت، قدرت خرید مردم را افزایش داد. الان در کشورهای اروپایی و آمریکایی برای خرید مسکن حدود 90 درصد تسهیلات بانکی به شهروندان می‌دهند اما این رقم در ایران حدود 30 درصد است که باید تقویت شود.
 
رهبر با بیان این‌که تقویت بخش تولید مسکن، ضروری است، گفت: در حال حاضر عرضه کمتر از تقاضاست؛ اگر عرضه را زیاد کنیم صف تقاضا کمتر می‌شود و امکان افزایش قیمت هم پایین می‌آید.
 
رییس کانون سراسری انبوه سازان تهران، افزایش قیمت مسکن در آینده‌ی نزدیک را بعید دانست و گفت: افزایش و کاهش قیمت در بخش مسکن خیلی سریع اتفاق نمی‌افتد بلکه به تدریج رخ می‌دهد و خبر هم می‌کند، به همین دلیل می‌تواند کنترل شود.
 
همچنین حسام عقبایی رئیس اتحادیه مشاوران املاک در این رابطه گفت به طور کلی مناقشات بین‌المللی و سیاسی از عوامل اثرگذار بر اقتصاد مسکن است اما با توجه به ارتباط بخش مسکن با 1200 نوع شغل دیگر، اثراتی که تحولات این بخش‌ها بر اقتصاد مسکن ایجاد می‌کنند بسیار بیشتر از مذاکرات هسته‌یی است.
 
عقبایی تاکید کرد شوک زمانی ایجاد می‌شود که یک سرمایه کلان آماده ورود به بازار مسکن باشد که چنین چیزی در اقتصاد ایران دیده نمی‌شود و غالب سرمایه‌ها در حوزه بانکی قرار دارد.
 
رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران توصیه کرد: دولت فرصت سرمایه‌گذاری در بخش مسکن را مهیا کند. به گفته وی سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بخش مسکن باعث ایجاد اشتغال، رقابت و تولید بیشتر می‌شود که به کاهش قیمت‌ها منجر خواهد شد.
 
عقبایی اظهار کرد: تاثیر مذاکرات بر ایجاد رونق احتمالی در بخش مسکن حداقل 10 ماه زمان می‌برد که در بستر ارتباط بخش مسکن با بخش‌های مرتبط شکل می‌گیرد.
برچسب ها: کارشناس ، بازار ، مسکن
نام:
ایمیل:
* نظر: