به گزارش همشهری آنلاین به نقل از روزنامه همشهری، دولت انگلیس، در پی چهارمین روز متوالی ایجاد صفهای طولانی در پمپ بنزینها، به ارتش این کشور دستور آمادهباش داد تا در توزیع بنزین در این کشور مشارکت کند.
بهگزارش بیبیسی، در همین راستا، تا ۱۵۰ راننده تانکر ارتش برای توزیع سوخت در پمپبنزینها به خدمت گرفته خواهند شد. بحران، بعد از آن پیش آمد که مردم برای ذخیره بنزین به پمپبنزینها هجوم آوردند و بسیاری علاوه بر باک خودروها، بطریهای آب و دبههای خالی را هم از بنزین پر کردند.
مسئله در انگلیس، نه تولید بنزین که توزیع آن است. کمبود راننده تانکر در این کشور به حالت بحرانی رسیده و با وجود تولید انبوه بنزین در پالایشگاهها، نبود راننده برای انتقال آن، وضعیت این کشور را بحرانی کرده است.
وزیر راه انگلیس گفته است که بحران بهزودی برطرف خواهد شد و اگر مردم عادت خرید قدیمی خود را در پیش بگیرند، این اتفاق زودتر خواهد افتاد.
با این حال همه، این قدر به حل سریع بحران خوشبین نیستند و بوریس جانسون، نخستوزیر انگلیس با همین دیدگاه از ارتش خواسته است در حالت آمادهباش باشد. او میخواست ارتش وارد معرکه شود. با این حال برخی وزرا با این پیشنهادش مخالفت کردند و فعلا ارتش در حالت آمادهباش است.
تخمین زده میشود که انگلیس، حدود ۱۰۰ هزار راننده کامیون کم دارد و همین مسئله به صنایع متنوعی ازجمله تامینکنندگان غذا و سوپرمارکتها لطمه وارد کرده است.
دولت گفته است که هجوم بیدلیل مردم به پمپ بنزینها برای خرید بنزین، باعث شده تا صفهای طویل ایجاد شود و در پمپبنزینهای زیادی، بنزین تمام شود.
در این شرایط، کارکنان بخشهای ضروری، مانند کارمندان بخش بهداشت و درمان درخواست کردهاند که برای دسترسی به بنزین در اولویت باشند چون گزارش شده است که در موارد زیادی، کارکنان این بخشها بهخاطر نبود بنزین موفق به حضور در محل کار خود نشدهاند.
دانیال احسان، پزشک بیمارستان لندن گفته است که دوشنبه به ۱۷ پمپ بنزین مراجعه کرده تا سوخت پیدا کند و سر کار برود و بهشدت نگران است که کمبود بنزین در روند درمان بیمارانش اختلال ایجاد کند.
دکتر جان تاونسون، مدیر اجرایی انجمن خانههای سالمندان انگلیس، هشدار داده است که افرادی که به مددکاران برای دریافت داروهای خاصی وابسته هستند، ممکن است بهخاطر این بحران جانشان را از دست بدهند.
رئیس اتحادیه پمپ بنزینداران شرق لندن گفته است که پمپبنزینهای این منطقه چند ساعت از روز را به کارکنان بخشهای ضروری اختصاص خواهند داد.
وزیر بازرگانی انگلیس گفته است که استفاده از ارتش، اقدامی احتیاطی است، اما حزب مخالف، از این تصمیم دولت بهشدت انتقاد کرده و آن را نشانه ناکارآمدی دولت خوانده است.
رانندگان تانکرهای ارتش، نمیتوانند بدون آموزش وارد سیستم توزیع سوخت در این کشور شوند و به دستکم ۵ روز آموزش نیاز دارند تا مجوزهای لازم را بهدست بیاورند.
دولت در تلاش دیگری برای رسیدگی به این بحران، اعتبار گواهینامههای ویژه را که رانندگان ماشینهای سنگین میتوانند با آنها کالاهایی مانند سوخت را هم جابهجا کنند، تمدید کرده است.
هفته گذشته، شرکت نفتی بیپی در بیانیهای اعلام کرد که چند پمپ بنزین خود را بهخاطر کمبود راننده تعطیل خواهد کرد. بلافاصله بعد از آن صفهای طولانی شکل گرفت.
یکشنبه، انجمن پمپبنزینداران گفت که دوسوم پمپهای بنزین برونشهری، دیگر سوخت ندارند. پمپهای شهری هم وضعیت بهتری نداشتند.
مشکل اصلی نه تولید بنزین که توزیع آن است. بیپی هم در بیانیه خود به این مسئله اشاره کرده و گفته بود مشکل کمبود راننده است.
کمبود شدید راننده در انگلیس چند عامل دارد که یکی از آنها که سیاسیترینشان هم هست، مستقیما ناشی از برگزیت است.
بعد از جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا، بسیاری از رانندگان اروپایی از انگلیس به کشورهای خود بازگشتند و یا تصمیم گرفتند در کشور دیگری در داخل اتحادیه کار کنند چون کار کردن در انگلیس شامل بوروکراسی بیشتری در مرزهای این کشور میشد و بر درآمد رانندگان اثر میگذاشت.
حتی اولاف شولتز، جانشین احتمالی آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان هم به این مسئله واکنش نشان داده است. به گزارش گاردین، او گفته است که تصمیم برای از بین بردن تردد آزاد با اروپا باعث بحران سوخت در انگلیس شده است.
نامزد حزب سوسیال دمکرات که برنده انتخابات یکشنبه در آلمان شده، گفته امیدوار است که بوریس جانسون با پیامدهای خروج انگلیس از اتحادیه اروپا کنار بیاید؛ «تردد آزاد نیروی کار بخشی از قوانین اتحادیه اروپاست و ما به سختی تلاش کردیم تا انگلیس را متقاعد کنیم که از اتحادیه جدا نشود. آنها اما تصمیم دیگری گرفتند و من امیدوارم که بتوانند مشکلات ناشی از این تصمیم را مدیریت کنند، چون فکر میکنم، یعنی همه اینطور فکر می کنیم که باید روابط خوبی بین اتحادیه اروپا و انگلیس باشد. اما این مشکل هم باید حل شود.»
مشکل کمبود راننده سنگین در اروپا هم شایع است و خود آلمان ۴۵ تا ۶۵ هزار راننده کم دارد. اما در اتحادیه اروپا، برخلاف انگلیس، شرکتها میتوانند برای پر کردن شکاف، از رانندگان دیگر کشورهای اتحادیه اروپا استفاده کنند و با همین شیوه جلوی مشکل کمبود بنزین در پمپها و خالی شدن قفسه سوپرماکتها در اروپا گرفته شده است.
شولتز همچنین گفته است که بخشی از مشکل کمبود راننده ماشینهای سنگین، درآمد کم این صنعت است.
در کنار این مسئله، همهگیری کرونا هم پیش آمد و وضعیت را بدتر هم کرد. بسیاری از رانندگان که میخواستند برای کار به انگیس بیایند، بهخاطر سختگیریهای جدید کرونایی، موفق به این کار نشدند.
مشکل عمده دیگر این است که رانندگان مسن زیادی بازنشسته شدهاند، اما جایشان پر نشده است. دلیل آن هم این است که بهخاطر همهگیری کرونا، آزمون رانندگی کامیونها که آزمون سختی هم هست منظم برگزار نمیشود. رانندگان تانکرهای سوخت باید آموزشهای بیشتری هم ببینند.
ترنسپورت اینتلیجنس، یک شرکت فعال در زمینه صنایع لجستیک، در گزارشی درباره این بحران نوشته است: «انگلیس در حال وارد شدن به مثلث برمودای برگزیت، همهگیری و اصلاحات مالیاتی است و همه اینها در نهایت به کاهش راننده منجر میشود.»
با وجود تأکید دولت و تولیدکنندگان بنزین درباره اینکه تولید سوخت در این کشور کم نشده و مشکلی برای تولید بنزین وجود ندارد، قیمت بنزین بالا رفته است.
بهصورت میانگین، قیمت هر لیتر تا ۱.۸۶ دلار بالا رفته است که بالاترین قیمت بنزین در ۸ سال گذشته در انگلیس به شمار میرود.
انجمن پمپبنزین داران گفته است که برخی عرضهکنندگان بنزین هم از فرصت استفاده کرده و قیمتها را بالا بردهاند.