کد خبر: ۱۸۱۵۸
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۹
تجارت چهارماه نخست سال در آينه آمار
تراز بازرگاني ايران براي چهارمين ماه پي در پي مثبت بود. با اين حال بررسي گزارش‌هاي منتشر شده از سوي گمرك جمهوري اسلامي و سازمان توسعه تجارت كشور نشان مي‌دهد كه در اين مدت صادرات و واردات كشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته با كاهش مواجه بوده است.
به گزارش روزنامه تجارت، سهم صادرات از نرخ آمار كاهشي تجارت ايران در ماه‌هاي گذشته از سال جاري حدود 15 درصد بود و اين در حالي كه با كاهش 20 درصدي روي داده در ميزان واردات كشور؛ تراز بازرگاني كشور براي چندمين ماه در وضعيت مثبت قرار گرفته است. آمارهای رسمی گمرک نشان می‌دهد که در 4 ماه نخست سال جاری صادرات کشور با 15.2 درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال گذشته مواجه شده است. در این مدت واردات نیز کاهش 20 درصدی را تجربه کرده تا تراز تجاری به مدد کاهش بیشتر در بخش واردات، مثبت شود. براساس گزارش‌هاي آماري منتشر شده از سوي گمرك، در چهارماه ابتدایی امسال مجموعا 14 میلیارد دلار و 15 میلیون دلار کالا، محصولات پتروشیمی و میعانات گازی صادر شده و اين در حالی است که در 4 ماه ابتدایی سال گذشته مجموع صادرات کشور به 16 میلیارد و 528 میلیون دلار رسیده بود.
در تفکیک گروه کالاهای صادراتی و در میان سه گروه میعانات گازی، محصولات پتروشیمی و سایر کالاها، تنها صادرات بخش پتروشمی در این مدت کاهش پیدا نکرده است. در میان این سه گروه بیشترین افت صادرات در بخش میعانات گازی بیشتر بوده است در این مدت صادرات میعانات گازی نسبت به مدت مشابه سال گذشته 39.39 درصد کاهش پیدا کرده است. بر این اساس صادرات 5.2 میلیارد دلاری میعانات گازی در 4 ماهه سال گذشته به 3.2 میلیارد دلار در پایان تیرماه سال جاری رسیده است. سهم این گروه از مجموع صادرات نسبت به مدت مشابه سال گذشته 10 درصد کاهش یافته است. در چهارماهه سال گذشته سهم میعانات گازی از صادرات 32 درصد بود اما در سال جاری این سهم به 22 درصد تنزل پیدا کرده است.
همچنين طبق آمار گمرک، محصولات پتروشمی موفق به حفظ میزان صادرات در سال جاری شده است. بر این اساس طی 4 ماهه سال جاری 4 میلیارد و 696 میلیون دلار محصولات پتروشمی صادر شده و در سال جاری افزایش 0.16 درصدی در صادرات این محصولات رقم خورده است. با توجه به کاهش صادرات سایر کالاها و میعانات گازی، سهم محصولات پتروشمی از 28 درصد در 4 ماهه سال گذشته به 33 درصد در سال جاری رسیده است. طبق آمار گمرک، در بخش سایر کالاها ﺷﺎﻣﻞ ﻛﺎﻻﻫﺎی ﺻﻨﻌﺘﻲ، ﻛﺸـﺎورزی، ﻣﻌـﺪﻧﻲ، ﻓـﺮش و ﺻﻨﺎﻳﻊ دﺳﺘﻲ، کاهش 6.6 درصدی صادرات رقم خورده است. طی 4 ماه نخست امسال 6 میلیارد و 109 میلیون دلار از کالاهای صرفا غیرنفتی صادر شده؛ با این وجود سهم این کالاها از مجموع صادرات با افزایش مواجه شده بطوری که نسبت به مدت مشابه سال کذشته از 39 درصد به 43 درصد افزایش یافته است.
همچنين براساس آمار گمرک در شش ماهه نخست سال 2015 میلادی تراز بازرگانی کشورمان بدون احتساب صادرات نفت خام و میعانات گازی کسری پنج میلیارد و 945 میلیون دلاری را تجربه کرده که این رقم در سال گذشته 11 میلیارد و 929 میلیون دلار بود. در اين مدت همينطور 38 میلیون و 244 هزار تن کالا به ارزش 17 میلیارد و 592 میلیون دلار از ایران صادر و 19 میلیون و 419 هزار تن کالا به ارزش 23 میلیارد و 537 میلیون دلار به ایران وارد شد. این گزارش نشان مي‌دهد از میان 161 کشور طرف معامله در مدت یاد شده تراز بازرگانی با 83 کشور مثبت و با 78 کشور دیگر به نفع طرف مقابل بوده است. عراق و افغانستان و ترکمنستان و پاکستان و مصر پنج کشور با بیشترین تراز تجاری مثبت در شش ماهه سال 2015 میلادی هستند و مبادلات بازرگانی با کشور عراق با اختصاص 46.72 درصد از سهم تراز مثبت بازرگانی بیشترین سود رابرای کشورمان به همراه داشته  است. همچنین امارات متحده عربی ،جمهوری کره و چین و سوئیس و آلمان کشورهای طرف معامله با بیشترین تراز تجاری منفی در مدت یاد شده است که امارات متحده عربی با اختصاص 22.4 درصد از سهم تراز منفی بازرگانی بیشترین سود را از تجارت با کشورمان به دست آورده است.
از سوي ديگر برخي گزارش‌ها نشان مي‌دهد كه مبادلات تجاری ایران و اتحادیه اروپا در ۵ ماه نخست سال جاری میلادی ۶ درصد افزایش یافت و به حدود ۳میلیارد یورو رسید. به گزارش پایگاه خبری کمیسیون اروپا (یورواستات) کل مبادلات تجاری ایران و 28 عضو اتحادیه اروپا را در 5 ماه نخست سال جاری میلادی 2.976 میلیارد یورو اعلام کرد. مبادلات تجاری ایران و اتحادیه اروپا در 5 ماه نخست امسال با رشد 6درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن مواجه شده است. ارزش تجارت دو طرف در 5 ماه نخست سال 2014 بالغ بر 2.81 میلیارد یورو اعلام شده بود. رشد 6 درصدی مبادلات ایران و اروپا در پنج ماه نخست سال جاری میلادی در حالی است که در 12ماهه سال 2014 نیز مبادلات دو طرف 20 درصد رشد را تجربه کرد. مبادلات ایران و کشورهای اروپایی در سال 2013 با افت 47درصدی مواجه شده بود.
براساس این گزارش رشد واردات اتحادیه اروپا از ایران در پنج ماهه نخست سال جاری میلادی حدود سه برابر رشد صادرات به ایران در این مدت بوده است. اتحادیه اروپا در ماه‌های ژانویه تا می امسال 456 میلیون یورو کالا از ایران وارد کرده که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 17درصدی داشته است. واردات اتحادیه اروپا از ایران در ماه‌های ژانویه تا می 2014 بالغ بر 390 میلیون یورو اعلام شده بود. صادرات اتحادیه اروپا به ایران در پنج ماهه نخست امسال نیز رشد 4 درصدی داشته و به 2.52 میلیارد یورو رسیده است. کشورهای اروپایی در مدت مشابه سال پیش از آن 2.42میلیارد یورو کالا به ایران صادر کرده بودند.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار