کد خبر: ۱۸۱۶۶۵
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۱
زینب چخماقی گزارش می‌دهد
تا حالا گفتیم الحمدلله من از اکسیژن استفاده می‌کنم؟ حالا که کرونا آمده و نفس‌ها گیر کرده، می‌گوییم عجب! یک عمری ما نفس راحت کشیدیم، ولی توجه نداشتیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، تابستان سال گذشته همزمان با اوج گرفتن کرونا، به یکی از بیمارستان‌های شهر اعزام شد. به عنوان جهادگر سلامت و برای کمک به کادر درمان. می‌گوید: ما آدم‌هایی داشتیم که روز اول اصلا غذا نمی‌خوردند یکی از دلایلش هم آینده مبهمی بود که برای خودشان متصور بودند.
کشاورز ادامه می‌دهد: هر کدام از این بیمار‌ها از نظر معنوی یک شروع و یک پایانی داشتند؛ شروعشان خیلی تلخ بود، ناامیدی بود، ولی زمانی که آمدند وارد فضای معنوی شدند دیدند که چقدر پایان شیرینی می‌توانند داشته باشد.


مهدی کشاورز دبیر درس دین و زندگی است.
و یک طلبه جهادگر که از روز‌های یاری اش با بیماران کرونایی تجربه‌های جالبی دارد.‌
می‌گوید: یک جانباز شیمیایی بود که خیلی حالش بد بود، ما با یک تماس تصویری که با خانواده‌اش، دختر و پسرش گرفتیم نمی‌دانید این بنده خدا چه انرژی گرفت؛ چرا؟ چون با تماس ارتباط برقرار کرد؛ که گفتیم آقا بالاترین و بهترین ارتباط، ارتباط با خود خداست.

برای هر بیماری که حال جسمی خوبی نداشت و امیدش را از دست داده بود، این جوان داوطلب خدمت دریچه‌ای به دنیایی جدید باز می‌کرد. توضیح می‌دهد برایمان که: یک زمان بهانه امام رضا علیه السلام بود یک زمان بهانه حضرت صاحب الزمان علیه السلام بود؛ خلاصه هر جور که که می‌توانستیم از نظر روحی این‌ها را به یک ذات مطلق وصل کنیم که کیف کنند یعنی به این آرامش واقعی که می‌خواهند برسند، این کار را انجام می‌دادیم.

در دل بیماری و خطر، داروخانه روحی بیماران را نشانشان می‌داد. مفاتیح الجنان که به گفته آیت الله بهجت داروخانه است؛ و امید به گشایش و رحمت الهی را به وجودشان برمی گرداند. می‌گوید: جوانی داشتیم که می‌گفت حاج آقا من حال ندارم بروم وضو بگیرم چکار کنم؟ گفتم حالا اینجا تیمم کن، بعد از چند روز ۱۰ دقیقه مانده بود به اذان، وضو گرفته آماده اذان می‌ماند و می‌گفت حاجی من این یک هفته رو تنبلی کردم، به خودم تلقین کردم که نمی‌تونم.
تاثیر توسل و دعا در تقویت روحیه و تجدید قوای بیماران را مهدی کشاورز بار‌ها دید.
از دعای هفتم صحیفه سجادیه می‌گوید که چاپ شده آن را بین بیماران توزیع کرده بود و ادامه می‌دهد: جوانی بود که در نهایت استرس و ناامیدی به سر می‌برد، اما به سه روز نکشید گفت حاج آقا من حالم خیلی خوبه و واقعا اثر این دعا رو به عینه دیدیم در بیمارستان. کشاورز درباره محتوا و اثر این دعا توضیح می‌دهد: به نظر من این دعا فرد را در موقعیتی قرار می‌دهد که اینجا زمان تسلیم شدن نیست؛ اینجا بن بست و آخر کارت نیست.

دعا؛ داروخانه روح

می‌پرسد: تا حالا گفتیم الحمدلله من از اکسیژن استفاده می‌کنم؟ حالا که کرونا آمده و نفس‌ها گیر کرده می‌گوییم عجب! یک عمری ما نفس راحت کشیدیم، ولی توجه نداشتیم.

نشستن سر کلاس درس‌های قرآنی در این روز‌های پرآشوب کرونایی صفایی دارد برای خودش. حجت الاسلام محسن قرائتی در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، فرازی از گلستان سعدی را به یادمان می‌آورد و می‌خواند: در هر نفسی دو نعمت موجود است؛ چون فرو می‌رود ممد حیات است و، چون برمی آید مفرح ذات و ادامه می‌دهد: سعدی هم مرد دانشمند و حکیمی بود. اما امام صادق (ع) چیز دیگری می‌گوید؛ ایشان می‌فرماید در هر نفسی آلاف نعمت است یعنی چند هزار نعمت است یعنی اگر این برگ درخت نباشد، نهنگ دریا نباشد، نور خورشید نباشد، اکسیژن هم نیست.

ما این روز‌ها بیشتر از هر زمانی به این حکمت‌ها و یادآوری‌های ناب نیازمندیم. حجت الاسلام محسن قرائتی ادامه می‌دهد: یاد نعمت‌های خدا عامل شکر است؛ تا حالا گفتید الحمدلله من از اکسیژن استفاده می‌کنم؟ حالا که کرونا آمده و نفس‌ها گیر کرده می‌گوییم عجب! یک عمری ما نفس راحت کشیدیم، ولی توجه نداشتیم.

در روز‌هایی که کرونا نفس‌ها را تنگ و دل‌های زیادی را مضطرب کرده، یک نشانی سرراست ما را می‌رساند به مرهم آشوب‌های درونمان.
استاد درس‌های از قرآن به یادمان می‌آورد جمله‌ای از رهبری را که: فرمودند انسان همیشه به دعا محتاج است و در شرایط سخت‌تر محتاج تر.

در شرایط سختی که امروز به آن دچاریم، در روز‌هایی که حتی اگر سالم هم باشیم، با وجود ماسک از نعمت تنفس طبیعی محرومیم! گوشه امنی که بتوانیم در آن به آرامش برسیم و حالمان را خوب کنیم همین جاست.

حاج آقا قرائتی می‌گوید: این‌ها که سکنجبین درست می‌کنند پای دیگ می‌چشند؛ ترشیش زیاد باشد شکرش را زیاد می‌کنند؛ ما هم هر چه ترشی کرونا بیشتر شود باید بیشتر به خدا متوسل شویم؛ کسی را نداریم، مثلا دعا نکنیم میخواهیم به کی بگوییم؟

استاد درس‌هایی از قرآن ادامه می‌دهد: یک مناجاتی داریم که میگه خدایا تو عالمی و من جاهل، به جاهل کی رحم کنه جز عالم؟ تو مولایی من عبد، به عبد کی رحم کند غیر از مولا؟ من فقیرم تو غنی، به فقیر چه کسی رحم کند جز غنی؟ ما مثلاً در کرونا چه می‌خواهیم بکنیم غیر از رعایت دستورالعمل‌ها و خواندن این دعاها؟

ما این روز‌ها محتاج تریم به مرور درس‌های قرآنی. این را استاد قرائتی به یادمان می‌آورد و اضافه می‌کند: ممکن است بگویید من دعا می‌کنم مستجاب نمی‌شود؛ آیه داریم در قرآن که می‌گوید خدا مستجاب می‌کند به این شرط که خدا هم یک چیزی گفت تو گوش بدهی.

نیایش‌های دلنشین ادعیه، بی شک سهل‌ترین و کم هزینه‌ترین راه برای درمان خستگی‌های این روزهایمان است؛ برای ملاقات با طبیب روحمان نیاز به وقت قبلی نداریم؛ در این درمانگاه همیشه باز است. دعا مجوز ملاقات است با طبیب روح و راه رسیدن به آرامش و بهجت درونی.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار