واتساپ، اینستاگرام و فیسبوک از عصر دوشنبه، دچار اختلال شد و عملکرد آنها بهطور کامل متوقف شدند.
به گزارش ایسنا به نقل از ایندیپندنت، سه برنامه واتساپ، اینستاگرام و فیسبوک که همه متعلق به فیسبوک هستند و از زیرساختهای مشترکی استفاده میکنند، در ساعات گذشته پس از ساعت ۱۷ ، دچار اختلال شده و بهطور کامل متوقف شده بودنذ. سایر برنامههایی که زیرمجموعهای از فیسبوک هستند مانند Facebook Workplace هم کارکرد خود را متوقف کردند.
بازدیدکنندگان وبسایت فیسبوک با این خطا مواجه شدند که مرورگرشان نمیتواند اتصال برقرار کند. واتساپ و اینستاگرام هم باز میشدند اما هیچ محتوای جدیدی را نمایش نمیدهند و کاربران نمیتوانند پیام جدیدی ارسال کرده و یا دریافت کنند. اختلال در فیسبوک، تقریبا بهندرت اتفاق میافتد، اما تأثیر این اختلالات بسیار زیاد است، زیرا منجربه اختلال در سه اپلیکیشن بزرگ جهانی میشود.
طبق اعلام دیلیمیل، فیسبوک، اینستاگرام، واتساپ و فیسبوک مسنجر برای کاربران در سراسر جهان دچار اختلال شدهاند. طبق اطلاعات داوندتکتور که موارد قطعی و اختلال وبسایتها و سرویسها را از منابع مختلف شامل گزارشهای خطایی که توسط کاربران در این پلتفرم ارسال میشود، ردیابی میکند، هزاران کاربر این اختلال را گزارش کردهاند.
تنها اپلیکیشنهای اصلی فیسبوک نیستند که دچار اختلال شدند، سایر سرویسهای این شرکت از جمله فیسبوک ورکپلیس و آکیولس هم دچار مشکل هستند. در آمریکا، ارائهدهندگان اینترنتی تلفنهای همراه ورایزون، تیموبایل و AT&T هم دچار اختلال هستند. در انگلیس هم خدمات اینترنتی برای کاربران در شرکت موبایلی EE تحت تاثیر این مشکل قرار گرفتند.
نتبلاکس که قطعی اینترنت و تاثیرات آن را بررسی میکند، تخمین زده که این اختلال تا کنون، ۱۶۰ میلیون دلار ضرر اقتصادی به جهان وارد کرده و سهام فیسبوک را تا پنج درصد کاهش داده است. علت اصلی این اختلال همچنان مشخص نیست، برخی از احتمال حمله سایبری به این شرکت خبر میدهند و برخی هم مشکل تکنیکی را علت این اختلال عنوان کردهاند.
هجوم کاربران به تلگرام، منجر به کندی این اپلیکیشن هم شده است. تلگرام در صفحه توییتر خود نوشته که افراد زیادی در حال ثبتنام در این شبکه اجتماعی هستند و به همین دلیل، اگرچه این اپلیکیشن برای اکثر کاربران جهانی بهخوبی کار میکند، اما بعضی از کاربران هم تحت تاثیر این کندی قرار گرفتند.
فیس بوک اغلب در مورد علل هرگونه مشکل، اظهار نظر نمیکند و حتی پس از برطرف شدن مشکل هم تمایلی به توضیح نشان نمیدهد. برای مثال، فیسبوک در سال ۲۰۱۹، بزرگترین خاموشی خود در چند سال گذشته را تجربه کرد و پس از آن فقط گفت که «با مشکلی در حین عملیات معمول تعمیر و نگهداری» مواجه بوده است.