کد خبر: ۱۸۲۴۱۷
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۴۰۰ - ۰۱:۱۵
پاکستان همزمان با میزبانی از هیات دیپلماتیک آمریکایی به ریاست معاون وزیرخارجه این کشور که هدف از این سفر رسیدگی به شکاف فزاینده در روابط دو کشور عنوان شده، اعلام کرد: اسلام‌آباد در تعامل با افغانستان و نقش آفرینی برای کمک به این کشور تحت فشار جهان نخواهد گرفت.

به گزارش برنا، از منابع رسمی پاکستان، سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور تایید کرد که  «وندی شرمن» نفر دوم وزارت امور خارجه ایالات متحده در راس یک هیات ۷ نفره پنجشنبه شب وارد اسلام‌آباد شد.

این بازدید درحالی صورت می‌گیرد که اختلافات پاکستان و آمریکا درباره افغانستان افزایش یافته تا جایی که اسلام‌آباد به داشتن اختلاف در رویکرد با واشنگتن اعتراف کرده و وزیر امور خارجه آمریکا نیز ماه گذشته از تصمیم دولت بایدن برای ارزیابی روابط با پاکستان خبر داد.

وزیر کشور پاکستان همزمان با سفر مقامات دیپلماتیک آمریکایی به اسلام‌آباد با اشاره تلویحی به اختلافات اسلام‌آباد با واشنگتن، اعلام کرد که اسلام‌آباد به کمک و تعامل با افغانستان ادامه می‌دهد و زیر فشار جهان نخواهد رفت.

رسانه‌های پاکستانی به نقل از منابع دیپلماتیک در واشنگتن گفتند: دولت بایدن در مذاکرات خود با پاکستان بر چهار نکته اصلی شامل به رسمیت شناختن دولت موقت طالبان، تحریم های بین المللی علیه افغانستان، دسترسی آمریکا به افغانستان و همکاری ضد تروریسم میان دو کشور تمرکز خواهد کرد.

پایگاه خبری "داون" پاکستان به نقل از این منابع گزارش داد: ایالات متحده نمی خواهد پاکستان دولت موقت طالبان را قبل از بقیه اعضای جامعه بین المللی به رسمیت بشناسد. در عوض، از پاکستان می خواهد به تلاش های خود برای نرم کردن موضع طالبان در موضوعات بحث برانگیز مانند تشکیل دولت فراگیر،   حقوق بشر، تحصیل دختران و اجازه کار به زنان ادامه دهد.

گفتنی است، وندی شرمن معاون وزیر امور خارجه آمریکا قرار است فردا در اسلام‌آباد با برخی از مقامات سیاسی و امنیتی پاکستان دیدار کند.

سفر فعلی وندی شرمن به اسلام‌آباد از زمان آغاز کار دولت جوبایدن در آمریکا و تسلط طالبان بر افغانستان اولین بازدید یک مقام بلندپایه دیپلماتیک ایالات متحده به پاکستان است.

عدم تمایل جوبایدن رئیس جمهوری آمریکا برای رایزنی با نخست وزیر پاکستان، اظهارات آنتونی بلینکن مبنی بر ارزیابی واشنگتن در روابط با اسلام‌آباد و لایحه جمهوری‌خواهان در سنای آمریکا  با ذکر نام پاکستان برای تحریم طالبان و دولت‌های خارجی که از این گروه حمایت می کنند، تازه‌ترین تنش‌ها در روابط شکننده دو کشور به شمار می‌رود.

 

برچسب ها: پاکستان
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار