کد خبر: ۱۸۲۵۷۵
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۱
تعداد رانندگان وسایل نقلیه سنگین در انگلیس طی سال‌های گذشته کاهش یافته و خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و شیوع کرونا هم بحران را تشدید کرده است.

گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم- بریتانیا تنها کشوری نیست که کمبود راننده کامیون دارد، اما عملکرد ضعیف آن در تامین سوخت مورد نیاز خود احتمالا در جهان بی‌نظیر باشد. در روزهای گذشته کمبود سوخت موجب شد بریتانیایی‌ها ساعت‌ها در پمپ‌بنزین‌ها صف بکشند.

زنجیره تامین این کشور که تحت فشار برگزیت و کرونا قرار داشت با وحشت مردم برای خرید و صف‌کشی‌ها تحت فشار مضاعف قرار گرفت و در برخی پمپ‌بنزین‌ها محدودیت‌هایی برای پر کردن باک خودروها درنظر گرفته شد. در برخی از ایستگاه‌ها هم افسران پلیس مجبور شده‌اند حضور یابند و دولت برای کمک به حل مشکل ارتش را نیز به حالت آماده‌باش درآورد.

در تازه‌ترین به‌روزرسانی، اسکای‌نیوز روز جمعه گزارش داده جنوب شرقی انگلستان با بیشترین مشکل روبرو است و ذخایر سوخت در این کشور به دلیل کمبود راننده کامیون زیر 20 درصد قرار دارد. ذخایر ایستگاه‌های سوخت در لندن و انگلستان شرقی اندکی بالاتر از 20 درصد است. 

در بقیه نقاط انگلستان، تمامی ولز، اسکاتلند و ایرلند شمالی وضعیت به حالت نرمال بازگشته و ذخایر سوخت بالای 40 درصد قرار دارند. روز دوشنبه راننده‌های ارتش برای تحویل سوخت و آزاد کردن ظرفیت راننده‌های غیرنظامی دست به کار شدند. با وجود این، «انجمن خرده‌فروشان» دولت را به اولویت‌گذاری اشتباه متهم کرده و هشدار داده که سوخت در حال ارسال به بخش‌های غلطی از کشور است. 

قیمت بنزین در بحبوحه بحران سوخت به بیشترین سطح در 8 سال گذشته صعود کرد. میانگین قیمت یک لیتر بنزین در بریتانیا از 135.87 پنی (معادل 1.3587 پوند) در جمعه گذشته به 136.59 پنی در یکشنبه گذشته افزایش یافت که بالاترین سطح از سپتامبر 2013 است.

مذاکرات برگزیت , کشور انگلیس ,

دولت تقصیر را گردن یک انجمن انداخت

وزیر حمل و نقل بریتانیا، این بحران را یک مشکل «ساختگی» دانست. او یک انجمن صنفی را مسئول افشای جزئیات مربوط به کمبود رانندگان در شرکت‌های سوخت‌رسانی دانست. وزیر انگلیسی گفت BP در یک جلسه خصوصی به دولت گفته بود که تنها دو سوم جایگاه‌های موردنیاز در شرایط عادی سوخت دارند و همین موجب شد به خاطر هراس مردم و هجوم به پمپ‌بنزین‌ها آن‌ها بیشتر تحت فشار قرار گرفته‌ بگیرند و موضوعی که می‌توانست در حد یک مشکل ساده باشد، به بحران تبدیل شد.

کمبود راننده؛ عامل کمبود سوخت

با وجود این، علت بحران، کمبود سوخت نیست؛ بلکه کمبود راننده برای حمل آن است. تعداد رانندگان وسایل نقلیه سنگین در بریتانیا در سال گذشته 70 هزار نفر معادل 30 درصد (از 305 به 235 هزار نفر) کاهش یافته است. انجمن حمل‌و‌نقل جاده‌ای (RHA) می‌گوید در نقطه بحرانی قرار دارند، زیرا برای پاسخ دادن به تقاضا به 100 هزار راننده دیگر نیاز است.

مذاکرات برگزیت , کشور انگلیس ,

علل کمبود راننده کامیون در انگلیس

ترکیبی از برگزیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) و کرونا این بحران را تشدید کرده است. RHA تابستان امسال در گزارشی گفت که دوره‌های طولانی قرنطینه و محدودیت‌های سفر باعث شد بسیاری از رانندگان خارجی کشور را ترک کنند. برگزار نشدن آزمون‌های رانندگی وسایل نقلیه سنگین در عمده سال 2020 هم منجر به افت بیش از 30 هزار عددی در آزمون‌ها شد. همچنین طبق برآورد RHA ، در جریان روند خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا (که فرآیند آن از اوایل سال میلادی گذشته آغاز شد) 20 هزار راننده کامیون بریتانیا را ترک کردند. اکثر آنها برنگشته‌اند.

بریتانیا سال گذشته وقتی مردم به دلیل وحشت ناشی از کرونا برای خرید مواد ضروری به مغازه‌ها ریخته بودند، به سوپرمارکت‌ها اجازه انجام اقدامات مشابهی را داده بود. اما نهادهای صنعتی می‌گویند این راهکارها پاسخی به ریشه اصلی کمبود راننده نیستند.

دو دهه پیش کمبود راننده کامیون سبب شد بریتانیا از نیروی کار اروپای شرقی استفاده کند و هرچند این نیاز امروز کمتر نشده، بریتانیایی‌ها بعد از برگزیت می‌گویند نمی‌خواهند آدم تحصیل‌نکرده از اروپا وارد کشورشان شود.نیکلای رشکوف، مسئول بخش اروپای اتحادیهٔ ترابری بلغارستان، با اشاره به این موضوع می‌گوید: «اما رانندگی کامیون مدرک دانشگاهی لازم ندارد.» او همچنین شرایط بد کار، احتمال گیرکردن در گمرک دوور و نیز مالیات و عوارض جاده‌ای سنگین در بریتانیا را از دلایل بی‌رغبتی رانندگان برای رفتن به این کشور بر می‌شمرد.

دولت بوریس جانسون بعد از چند تحمل هفته فشار و انتقاد اعلام کرد برای تخفیف مشکل، 5 هزار ویزای موقت برای رانندگان خارجی کامیون صادر می‌کند. اما روبی مک‌گرگور اسمیت، رئیس مجمع صنایع بریتانیا این کار را «پاشیدن کاسه آب روی آتش عظیم» خواند. ادوین آتما از اتحادیه حمل‌ونقل جاده‌ای هلند نیز چنین طرحی را «ناواقع‌بینانه» خواند و افزود: «کدام راننده‌ای کارش را در اروپا رها می‌کند که با یک ویزای سه ماهه به بریتانیا برود؟».

رانندگان کامیون بریتانیا در حال پیر شدن هستند: میانگین سن آنها 55 سال است. کمتر از یک درصدشان زیر 25 سال دارند. در پنج سال آینده، یک سوم آنها ممکن است بازنشسته شوند. زندگی در جاده مثل گذشته جذاب نیست و دولت اخیرا روزنه‌ای را بسته که به برخی از رانندگان مستقل اجازه راه‌اندازی شرکت با مسئولیت محدود را می‌داد. در نتیجه این اصلاحات، هزاران راننده انگلیسی و اروپایی با کاهش دستمزد مواجه شدند.

اما طبق گزارش یورونیوز این تنها بریتانیا نیست که با مشکل کمبود راننده کامیون دست‌وپنجه نرم می‌کند. به‌نوشته وبسایت ترانسپرت اینتلجنتس اروپا هم‌اکنون 400 هزار راننده کامیون کم دارد و خود بریتانیا اعلام کرده دست‌کم به 100 هزار راننده کامیون نیاز دارد. آلمان و لهستان هم با کمبود شدید رانندهٔ تریلی روبه‌رو هستند.

دست‌اندرکاران بخش حمل‌ونقل جاده‌ای می‌گویند شرایط بد کار، اجبار پیمودن مسافت‌های طولانی، و سپری کردن زمان زیاد دور از خانه از جمله دلایلی است که سبب شده بسیاری از رانندگان شغل عوض کنند.

مشکل کمبود رانندگان کامیون از یک دهه قبل پیش‌بینی شده بود. برخی شرکت‌های حمل‌ونقل کامیونی هم دفترشان را به کشور‌هایی نظیر لهستان یا ترکیه منتقل کرده‌اند تا از هزینه‌ها کم کنند. اما قوانین کار اروپا در این زمینه هم دست‌وپاگیر است.
اتحادیه رانندگان کامیون اروپا اعلام کرده که برای بهبود شرایط فعلی، کشور‌های عضو اتحادیه باید قوانین و شرایط کاری بخش حمل‌ونقل جاده‌ای را اصلاح کنند و بهبود ببخشند.

انتهای پیام/ 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار