کد خبر: ۱۸۲۶۳۴
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۱
کارشناس اقتصادی گفت: روسیه یکی از کشور‌های موفق در مهار تورم است که با سیاست شناوری نرخ ارز و افزایش نرخ بهره توانست تورم بالای خود را کنترل کند.

بابک اسماعیلی کارشناس اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در پاسخ به تجربه‌ کشورهای جهان در کنترل تورم‌های بالا اظهار کرد: بعد از شروع همه گیری کرونا در جهان، بسیاری از اقتصاد‌های دنیا مجبور به حرکت به سمت سیاست‌های انبساطی شدند و عملا بانک‌های مرکزی سیاست‌های پولی و مالی متناسب با شرایط جدید را در دستور کار خود قرار دادند.

او افزود: یعنی زمینه فروش اوراق قرضه دولتی و افزایش کوتاه مدت بودجه‌های دولتی را فراهم کردند. بعد از اینکه واکسیناسیون در دنیا آغاز شد، بسیاری از فعالیت‌ها و کسب و کار‌ها به شرایط عادی بازگشتند. اتفاقی که افتاد این بود؛ فشار‌های تورمی که قبلا در شرایط رکودی امکان ظهور نداشتند، حکم فرما و بیشتر کشور‌ها با موج‌های تورمی جدید رو به رو شدند.

اولین اقدام بانک مرکزی روسیه، شناوری نرخ ارز بود

او با اشاره به کشور روسیه به عنوان یکی از تجربه‌های موفق در مهار تورم، بیان کرد: روسیه از جمله کشور‌های در حال توسعه است که در مقاطعی با افزایش تورم شدید رو به رو بود. بانک مرکزی روسیه با سیاست هدفگذاری تورمی از جمله افزایش نرخ بهره 1، انتظارت تورمی را کنترل کرد.

او ادامه داد: مهار تورم در روسیه به نام خانم الویرا نبیولینا (Elvira Nabiullina) ثبت شد. او از سال ۲۰۱۳ رئیس کل بانک مرکزی روسیه شد. اولین هدف او در بانک مرکزی، کنترل تورم و اولین اقدام او نیز، شناوری نرخ ارز بود. بعد از آن، اصلاح مبانی سیاست‌های پولی روسیه، استفاده به موقع او از نرخ بهره و تعامل با آحاد اقتصادی مردم برای کنترل انتظارت تورمی را پیش گرفت. تعامل او با آحاد اقتصادی برای کنترل انتظارت تورمی، یک شفافیت در اطلاع رسانی در پی داشت و به دنبال آن تمام سناریو‌هایی که قصد اجرای آن را داشتند، برای مردم شرح دادند.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به چالش‌های روسیه در آن زمان تصریح کرد: روسیه در پنج سال اولی که این برنامه اجرا شد، با چالش‌های مختلفی مواجه بود؛ سقوط بهای نفت، تضعیف ارزش پول ملی، کاهش بسیار شدید حجم ذخایر ارزی، تحریم‌های اقتصادی اتحادیه اروپا و آمریکا و اُفت شدید نرخ رشد تولید نا خالص داخلی.

او در ادامه اظهار کرد: بانک مرکزی روسیه در مرحله اول با تزریق ارز در بازار به نوسانات ارزی که وجود داشت، واکنش نشان داد. این نوسانات ارزی با تورم همراه بود و از طرف دیگر تحریم‌های اقتصادی، و اُفت قیمت نفت و ترکیب رایج بحران‌های اخیر، روسیه را در وضعیت نامناسبی قرار داد. در حالی که سیستم بانکی روسیه آن کفایت لازم برای خروج از التهابات را نداشت.

تزریق ارز و رشد نرخ بهره در گذشته، برای مهار تورم موثر نبود

اسماعیلی تاکید کرد: تا قبل از این، بانک مرکزی روسیه فقط از تزریق ارز و رشد نرخ بهره استفاده می‌کرد که تاثیری نداشت. خانم الویرا نبیولینا، با شناور سازی نرخ ارز اولین گام را برداشت و با افزایش نرخ بهره بانکی این موضوع را پیش برد. بعد از این اقدامات، روبل روسیه که بسیار تضعیف شده بود، با رشد نرخ بهره تا ۱۷ درصد توانست یک ثبات نسبی را تجربه کند.

او افزود: این اصلاحات بنیادی که نظام بانکی روسیه از سال ۲۰۱۳ دنبال کرد، بلند مدت و ادامه دار شد و الگوی تکراری و رایجی که کشور‌ها معمولا برای مقابله با تضعیف پول ملی خود یعنی "تزریق ارز مدیریت شده به بازار" به کار می‌گیرند را به کار گرفت و در کنار راهکار‌های دیگر برای کنترل عرضه و تقاضا، عملا یک وضعیت سختی را برای روسیه به وجود آورد.

او ادامه داد: بعد از اینکه روسیه به این نتیجه رسید که در تزریق ارز نا موفق بوده، ظرف زمان کوتاهی نرخ بهره را دو برابر کرد، اما کافی نبود. نرخ رشد اقتصادی که بعد از سال ۲۰۱۴، حدود دو سال در محدوده منفی بود، با سیاست‌هایی که برای کنترل شرایط از جمله نرخ شناور ارز دنبال شد، کم کم وارد کرانه‌های مثبت شد و رشد اقتصادی روسیه هرچند خیلی کند، اما رشد مثبت آن آغاز شد.

او در پایان اشاره کرد: در حالی که با وقوع تحریم ها، قیمت روبل به یکباره حدود ۱۰۰ درصد کاهش پیدا کرد، توانستند با همان سیاست‌های دقیق در کنترل نرخ ارز، اثرات تحریم را کمتر و سبب کاهش نرخ بیکاری و قرارگیری تورم در کمترین میزان سال‌های اخیر شوند.


1- منظور از نرخ بهره در این خبر، نرخ بهره بین بانکی و سود سپرده هاست.

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار