کد خبر: ۱۸۲۷۸
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۹
نگراني‌ها بار رشد بخش توليد در حوزه يورو پايان يافت
رشد توليد در حوزه پولی یورو در ماه جولاي سال جاری بیشتر از پیش بینی ها بوده است و شركت هاي اروپايي بحران يونان را پشت سرگذاشتند و اقتصاد روبه بهبودي است.
روزنامه تجارت- فاطمه مهتدي؛ به گزارش وال استريت ژورنال پيشتر خطر ورشكستگي يونان به تهديدي عليه حوزه پولي يورو به حساب مي آمد ولي با توافق آتن در اصلاحات اقتصادي پيشنهادي اتحاديه اروپا اين خطر برطرف شد.
با توجه به شرايط اين اصلاحات . موسسه مالی مارکیت شاخص مربوط به PMI به رقم ۵۲.۲ واحد رسیده که نسبت به ماه گذشته تنها یک دهم واحد تنزل داشته است. به گزارش يورونيوز، علیرغم بحران یونان و نگرانی ها در این رابطه فعالیتهای بخش تولیدات و ساخت و ساز بالای رقم ۵۰ موسسه مارکیت است که نشانه گر رونق نسبی فعالیتهای این بخش است.
در این بین کشورهای اسپانیا، هلند و ایتالیا بالاترین رشد را در این بخش داشته اند.این آمار خبر خوبی برای سیاستگذاران بانک مرکزی اروپاست که برای بهبود اوضاع اقتصادی حوزه پولی یورو به اجرای برنامه هایی از جمله بازخرید ماهانه اوراق قرضه دولتی روی آوردند. به گفته رياست موسسه ماركيت اين رشد در اقتصاد حوزه پولي يورو نشانگر آن است كه نگراني ماه گذشته نسبت به يونان برطرف شده است و نتايج نظرسنجي ها نشان مي دهد كه بانك مركزي اروپايي بدون شك چشم انداز بهبود اقتصادي منطقه را مشاهده كرده است درعين حال در هر ماه از سال 2012 تاكنون كاهش توليد و تجارت مشاهده شده است. قابل ذكر است نظرسنجي درباره شاخص توليد در يونان حاكي از سقوط به 30.2 بوده است كه پايين ترين حد در16 سال اخير است. آخرين باري كه يك كشور اروپايي با چنين رويكردي روبرو شد در جريان بحران مالي 2008 بود. در ماه گذشته دولت يونان بانك هاي مركزي خود را تعطيل كرد تا از انتقال گسترده پول به خارج از كشور جلوگيري كند امري كه تهديد خروج يونان از اتحاديه اروپا را بيشتر كرد. نظرسنجي اين موسسه نشان مي دهد اين امر تا حدي باعث فلج در اقتصاد شد و توليدات و تجارت دسترسي خود به كرديت و مواد خام را از دست داد.  به گفته فيل اسميت كارشناس اين موسسه ، در ماه گذشته كارخانه ها با ركود كاهش توليد و تامين مواد از خارج روبروشدند درحاليكه بانك ها به دنبال بازگشت وام هاي خود بودند كه منجر به ضربه زدن به فعاليت هاي اقتصادي شد با اين حال بخش توليد در ايتاليا به سرنوشت يونان دچار نشد و امسال توانست خود را بار ديگر احياء كند كه باعث شگفتي بسياري شد  و رشد 55.3 را داشته باشد. فعاليت هاي اقتصادي در اسپانيا، آلمان و هلند به كندي پيش رفت ولي اين امر در فرانسه با كاهش بيشتري روبرو شد كه ارتباطي با يونان ندارد. نتايج اين نظرسنجي نشان مي دهد اقتصاد حوزه يورو از رابطه اش با يونان تاثير كمي گرفته است. كميسيون اروپا در آخرين گزارش خود كه هفته گذشته منتشر شد از تقويت تجارت و اعتماد در توليد در ماه جولاي سخن گفت.نبود عكس العمل نسبت به يونان در اين منطقه نشانگر  روابط كنوني آتن و كشورهاي عضو يورو است.  شاخص PMI مارکیت برای چین انتظار سقوط جدی‌تری می‌دهد، اما کپیتال اکونومیک درباره اقتصاد چین خوش‌بین است و با امیدواری از افزایش هزینه‌های دولت این کشور خبر می‌دهد.سطح پایین شاخص خدمات موسسه مدیریت عرضه (ISM) و شاخص PMI مارکیت نشان می‌دهد این بخش اقتصادی متاثر از دلار قدرتمند، دچار مشکل شده است.
درهمین حال، تقویت بازار کار نشان می‌دهد بخش‌های خدماتی متمرکز به بازارهای داخلی، عملکرد بهتری خواهند داشت. اقتصاد آمریکا در ادامه سال برمبنای نرخ سالانه، 2.5 تا 3 درصد رشد خواهد کرد.موسسه «کپیتال اکونومیک» امیدوار است با تثبیت رشد اقتصادی چین و شتاب بیشتر اقتصاد آمریکا، در ادامه سال شاهد رشد مطلوب اقتصاد جهان باشیم. 
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار