کد خبر: ۱۸۲۸۱۷
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۲
در یکی از پرتکرارترین و حساس‌ترین دیدارهای فوتبال آسیا، تیم ملی کره جنوبی بیستم مهر در ورزشگاه آزادی به مصاف تیم ملی ایران می‌رود و به دنبال شکستن طلسم شکست‌های سال‌های اخیر در ورزشگاه آزادی است.

نقشه تیم ملی کره جنوبی برای شکست ایران در ورزشگاه آزادی

در یکی از پرتکرارترین و حساس‌ترین دیدارهای فوتبال آسیا، تیم ملی کره جنوبی بیستم مهر در ورزشگاه آزادی به مصاف تیم ملی ایران می‌رود و به دنبال شکستن طلسم شکست‌های سال‌های اخیر در ورزشگاه آزادی است.

به گزارش ایسنا، تیم ملی کره جنوبی، چهارمین رقیب تتیم ملی ایران در مسیر صعود به جام جهانی قطر است. این دو تیم روز بیستم مهر در ورزشگاه آزادی تهران مقابل هم صف‌آرایی می‌کنند و برای کسب سه امتیاز حساس این دیدار به میدان می‌روند.

ایران و کره تیم‌های اول و دوم گروه A انتخابی جام جهانی در قاره آسیا هستند و به ترتیب با اختلاف هفت و پنج امتیاز با تیم سوم جدول، بخت‌های نخست صعود به جام جهانی قطر به شمار می‌روند و ظاهرا در این دوره هم مانند انتخابی جام‌های جهانی ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸ این دو تیم دو سهمیه آسیا از این گروه را کسب خواهند کرد.

شاگردان پائولو بنتو در تیم ملی کره جنوبی از سه دیدار ابتدایی خود در این مسابقات که همگی در خانه خودی برگزار شده است، ۷ امتیاز کسب کرده‌اند. آن‌ها بعد از تساوی بدون گل مقابل عراق در هفته نخست، به ترتیب لبنان و سوریه را با اختلاف یک گل شکست دادند تا با وجود برتری شکننده، از نظر امتیازی، وضعیت خوبی در جدول این گروه داشته باشند اما آن‌ها برای جبران فاصله دو امتیازی با ایران و جلوگیری از افزایش اختلاف، نیازمند کشیدن ترمز تیم اسکوچیچ هستند. در حال حاضر ایرانی‌ها بعد از انجام ۱۰ بازی و گذراندن همه تیم‌ها از لبه تیغ، برای مغلوب کردن رقیب دیرینه در خانه آماده شده‌اند.

در ادامه این گزارش نگاهی خواهیم انداخت به تیم ملی کره جنوبی که پرافتخارترین تیم آسیا در جام جهانی محسوب می‌شود و به دنبال یازدهمین حضور در جام جهانی فوتبال است اما شاید در این دوره هم برتری از آن ایرانی‌ها باشد.

آشنایی با لژیونرهای فوتبال کره‌جنوبی

بدون هیچ توضیحی، سون هیونگ مین به عنوان بهترین لژیونر فوتبال آسیا و ستاره تاتنهام برای هر کسی شناخته شده است. بازیکنی که در این سال‌ها با درخشش در فوتبال جزیره (انگلیس) توجهات را به خود جلب کرده است اما به جز این، لژیونرهای دیگری در تیم ملی کره حضور دارند.

کیم سئونگ جیو در کاشیوا ریسول ژاپن، کیم مین جائه در فنرباغچه ترکیه، کیم یونگ جوون در گامبا اوزاکا، جونگ وویونگ در السد قطر، وانگ این بوم در روبین کازان روسیه، لی جائه سونگ در ماینز آلمان، وانگ هی چان در وولورهمپتون انگلیس، جئونگ وو یونگ در فرایبورگ آلمان، وانگ یی جو در بوردو فرانسه و بالاخره سون هیونگ مین در تاتنهام انگلیس بازی می کنند و تیم ملی کره جنوبی را در سفر به تهران همراهی کرده‌اند.

عملکرد متزلزل کره در انتخابی جام جهانی

کره جنوبی درآخرین بازی خود در در انتخابی جام جهانی به سختی به پیورزی رسید. آن‌ها به لطف گل دقیقه ۸۸ سون مقابل سوریه در کشورشان به پیروزی رسیدند. قبل از این بازی لبنان را به زحمت و با یک گل در خانه شکست داده بودند و باز هم در خانه مقابل عراق متوقف شدند.

این نتایج ضعیف و شکننده، با برخی نگرانی‌ها در فوتبال کره همراه شده است. مطبوعات کره‌ای نگران وضعیت این تیم برای دیدار با ایران، بهترین تیم آسیا در جدول رده‌بندی فیفا هستند که راه پیروزی بر کره‌جنوبی را در سال‌های گذشته پیدا کرده است.

عملکرد کره جنوبی در ۱۵ بازی اخیر

۳ شکست، ۳ مساوی و ۹ پیروزی حاصل کار کره جنوبی در ۱۵ بازی اخیر خود بوده که عمدتا برای تیم‌های درجه سه آسیا به پیروزی رسیده و جلوی تیم‌های بزرگ‌تر از خود شکست را تجربه کرده است.

برزیل، ژاپن و مکزیک سه تیمی هستند که کره را شکست داده‌اند. از طرفی آن ها برابر عراق، لبنان و کره شمالی به تساوی رضایت داده‌اند و در دیدار با هنگ کنگ، چین، ژاپن، قطر، ترکمنستان، سریلانکا، لبنان (دو بار) و سوریه طعم شیرین پیروزی را تجربه کرده‌اند.

سرمربی سابق پرتغال و رونالدو روی نیمکت کره

پائولو بنتو در سال ۲۰۱۸ و بعد از جام جهانی هدایت کره جنوبی را برعهده گرفت. او با این تیم به جام ملت‌های آسیا آمد و در مرحله یک چهارم نهایی ناباورانه جلوی قطر شکست خورد و از دور مسابقات کنار رفت. قرارداد بنتو در انتهای جام جهانی ۲۰۲۲ به پایان می‌رسد و احتمالا ماموریتش بستگی به نتایج کره در قطر تمدید می‌شود یا خیر.

سرمربی سابق پرتغال در جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل نتوانست همراه با کریستیانو رونالدو و دیگر ستاره‌های این کشور از گروهش صعود کند و در همان مرحله گروهی به کار خود پایان داد.

بنتو تاکنون در ۳۳ دیدار رسمی و دوستانه از جمله در جام ملت‌های آسیا و انتخابی جام جهانی هدایت کره‌جنوبی را بر عهده داشته که حاصل آن ۲۰ پیروزی، ۹ مساوی و ۴ شکست برای کره بوده است. تنها شکست‌های کره‌جنوبی جلوی تیم‌های برزیل، مکزیک، ژاپن و قطر رقم خورده است. شاید وجود نام قطر در این مسیر عجیب باشد اما این شکست مربوط به جام ملت‌های آسیا می شود که قطری ها از کوچک تا بزرگ را قربانی کردند و به قهرمانی آسیا دست یافتند.

تیم تحت هدایت بنتو تاکنون ۵۵ بار موفق به گلزنی شده و ۲۱ بار هم دروازه خود را بازشده دیده و متوسط ۲.۰۹ امتیاز را از خود به جای گذاشته است. قطر، استرالیا، کلمبیا، ژاپن، اروگوئه و کاستاریکا از جمله تیم‌هایی هستند که در این مدت زمان مقابل تیم بنتو شکست را متحمل شده اند که نشان از آمادگی نسبتا خوب این سرمربی پرتغالی دارد.

سرمربی پرتغالی در سال ۹۷ در دیداری دوستانه هم به مصاف تیم ملی ایران رفت که تیم او در برابر شاگردان مارک ویلموتس بلژیکی موفق به پیروزی و پایان طلسم نشد تا همچنان کره‌ای ها از ۶ دیدار گذشته خود مقابل ایران متحمل ۴ شکست و دو تساوی شده باشند.

افت فوتبال کره جنوبی به نسبت گذشته

شاید تا چند سال قبل، فوتبال کره جنوبی مملو از لژیونرهایی بود که در اقصی نقاط جهان حضور داشتند و حاصل این اتفاق، صعود کره جنوبی از مرحله گروهی جام جهانی ۲۰۱۰ بود اما در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸، موفقیت چندانی به دست نیامده است.

البته باید به پیروزی ارزشمند کره جنوبی در آخرین دیدار مرحله گروهی جام جهانی ۲۰۱۸ مقابل آلمان، مدافع عنوان قهرمانی اشاره کرد که همه را در شوک فرو برد و حکم حذف آلمان را در دستان این تیم گذاشت.

باتجربه ترین بازیکنان و بهترین گلزنان کره‌جنوبی

ترکیب کنونی امارات فاقد بازیکنان بالای ۱۰۰ بازی ملی است. باتجربه ترین بازیکن این تیم ستاره تاتنهام با ۹۳ بازی ملی است که با ۲۸ گل ملی، بهترین گلزن فوتبال این کشور در مقطع کنونی محسوب می‌شود.

اکثر لژیونرهای این کشور جزو باتجربه ترین بازیکنان کره جنوبی محسوب می‌شود و خطوط تهاجمی هم بازی می کنند که می‌توان فرصت و تهدیدی برای تیم ملی ایران محسوب شود چرا که ضمن برتری در خط حمله، در خط دفاعی، بازیکن قابل اعتنایی وجود ندارد.

برتری ایران مقابل کره جنوبی در مصاف‌های رو در رو

دیدار ایران و کره جنوبی پرتکرارترین مصاف تاریخ فوتبال این دو کشور محسوب می‌شود. دو تیم تاکنون ۳۵ بار مقابل هم قرار گرفته‌اند که حاصل آن ۱۵ پیروزی به نفع ایران، ۱۲ پیروزی به نفع کره و ۸ تساوی است. البته تا چند سال قبل آمار برعکس بود و کره جنوبی دست بالا را در مصاف‌های دو کشور داشت ولی از زمان حضور کارلوس کی‌روش روی نیمکت ایران، ورق برگشت که حاصل آن ۴ پیروزی تیم ملی در دیدارهای رسمی و دوستانه اخیر بوده است.

از سال ۲۰۰۰ میلادی به این سمت و در عصر جدید نیز،  دو تیم ۱۸ بار در دیدارهای رسمی و دوستانه مقابل هم قرار گرفتند که حاصل آن ۹ پیروزی برای ایران، ۴ پیروزی برای کره جنوبی و در نهایت ۵ تساوی بوده است که نشان از برتری کامل ایران بر یکی از قدرت‌های آسیا دارد.

جالب‌تر اینکه در ۶ دیدار گذشته، برتری یوزهای ایران پررنگ‌تر هم بوده و تیم‌ملی ۴ پیروزی و فقط دو تساوی را مقابل این تیم به جای گذاشته است.

قصه عجیب ایران و کره در انتخابی جام جهانی جهانی

برای چهارمین بار متوالی است که این دو تیم در انتخابی جام جهانی در مسیر هم قرار گرفته‌اند. ایران و کره در انتخابی جام‌های جهانی ۲۰۱۰، ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸ و ۲۰۲۲ در یک گروه قرار گرفته‌اند که تلخ‌ترین اتفاق مربوط به انتخابی جام جهانی آفریقای جنوبی می‌شود که تیم ملی ایران از صعود به آن رقابت‌ها بازماند و مساوی در زمین کره تاثیر مستقیمی در ناکامی ایران داشت.

دو تیمی که روی هم رفته پنج بار قهرمان قاره کهن شده‌اند، در قرن بیست و یکم هم دیدارهای حساس و پرتعدادی را برگزار کرده‌اند که چند دیدار با خاطرات شیرینی برای ایران همراه بود از جمله برتری ۴ بر ۳ ایران مقابل کره جنوبی در جام ملت‌های ۲۰۰۴ آسیا با هدایت برانکو ایوانکوویچ و جادوی علی کریمی و همینطور برتری یک بر صفر ایران در زمین کره جنوبی در آخرین دیدار از انتخابی حام جهانی ۲۰۱۴ برزیل که رضا قوچان‌نژاد منجی ایران شد و تصاویر مربوط به مشت‌های گره کرده کارلوس کی‌روش رو به روی مربی کره به ثبت رسید.

به گزارش ایسنا، با این اوضاع احوال، دیدار ایران و کره جنوبی در انتخابی جام جهانی می‌تواند ماجراهای جالبی داشته باشد؛ از تقابل ستاره‌های دو تیم تا رویارویی دو ابر قدرت فوتبال آسیا می‌تواند توجهات فوتبال آسیا را به این سمت جلب کند.

برچسب ها: فوتبال ، کره جنوبی ، ایران
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار