کد خبر: ۱۸۳۲۱
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۱
برخی تولیدکنندگان صنعتی منتظر مشخص شدن وضعیت قیمت‌ مواد اولیه در صورت لغو تحریم‌ها هستند و به این دلیل تولید خود را متوقف کرده‌اند که مبادا با تولید محصول گران قیمت،موفق به عرضه آن در بازار نشوند. در مورد رکود فعلي موجود در بازار محصولات صنعتی و توقف تولید برخی واحدهای تولید،بايد گفت كه رفع رکود نیازمند خرید کالا توسط مردم است که در حال حاضر تقاضای خرید در بازار پایین است. رکود به‌ وجود آمده در بازار محصولات صنعتی به چند دلیل اتفاق افتاده که یکی از آنها انتظار بازارهایی مانند مسکن، خودرو و یا کالاهای بادوام مثل لوازم خانگی برای رفع تحریم‌ها و تولید با قیمت پایین‌تر است. تولیدکنندگان منتظرند ببینند بعد از نهایی شدن توافق هسته‌ای، وضعیت قیمت مواد اولیه تولید به چه صورت خواهد بود و آیا قیمت مواد اولیه کاهش می‌یابد یا نه.
البته این دسته از تولیدکنندگان منتظرند تا با ورود مواد اولیه ارزان‌تر بتوانند کالای ارزان‌تر و با هزینه سربار پایین‌تر تولید کنند. در اين ميان مشکل نقل و انتقال پول بین شرکت‌های ایرانی و خارجی هنوز برطرف نشده و این امیدواری وجود دارد که با لغو تحریم‌ها و حل مشکل نقل و انتقال پول، هزینه تولید از این محل تعدیل شود. البته برخی تولیدکنندگان محصولات صنعتی با خرید مواد اولیه در شرایط فعلی احساس خطر می‌کنند و به همین دلیل تولید خود را متوقف کرده‌اند تا پس از لغو تحریم‌ها نسبت به خرید مواد اولیه اقدام کنند، زیرا ممکن است در حال حاضر هزینه تولید محصول برای آنها بالا تمام بالا باشد و پس از رفع تحریم‌ها، عده‌ای از تولیدکنندگان، محصول ارزان‌تر تولید و به بازار عرضه کنند. در حال حاضر تأمین‌کنندگان کالا در واردات محصول به کندی عمل می‌کنند. موجودی انبارها به حداقل رسیده و در این شرایط مردم هم خرید نمی‌کنند و تولیدکنندگان نیز برای تولید احتیاط می‌کنند. شرایط فعلی باعث تشدید رکود و ایجاد بازار ایستا برای محصولات صنعتی شده است. بعد از توافق اولیه هسته‌ای، تعداد معاملات در بازارهای اقتصادی نیز کاهش یافته و مردم منتظرند تا قیمت جدید کالاها مشخص شود.
از طرف ديگر در صورت آزاد شدن پول‌های بلوکه‌شده ایران، این پول‌ها وارد چرخه اقتصادی خواهد شد که اگر دولت از آن برای بازپرداخت بدهی پیمانکاران استفاده کند، علاوه بر افزایش قدرت خرید مردم، باعث فعال شدن طرح‌های عمرانی و در نتیجه افزایش تقاضا برای محصولات صنعتی خواهد شد. در اين ميان اگر بخشی از این منابع نیز بابت افزایش توان تولید واحدهای صنعتی اختصاص یابد، به قشر کارگر تزریق خواهد شد و چرخه عمومی مصرف را افزایش می‌دهد. با اين حال قیمت تمام‌شده تولید فعلاً بالا است و تولیدکنندگان منتظرند تا با ایجاد شرایط جدید در پی توافق هسته‌ای، تولید ارزان‌تری را انجام دهند.
نام:
ایمیل:
* نظر: