به گزارش برنا؛ برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفتوگو در خصوص چگونگی تغییرت در نحوه اعزام زائران به عتبات با علیرضا رشیدیان رئیس سازمان حج و زیارت به صورت تلفنی گفتگو کرد.
رشیدیان با اشاره به تغییر شرایط و وضعیت کلی فرآیندهای زیارت در یک سال گذشته اعلام کرد: با توجه به این شرایط، یک بازنگری در کل فرآیندهای اجرایی سازمان حج و زیارت داشتیم و در این راستا بیشترین تغییرات در حوزه زیارت عتبات در سوریه انجام شده است.
وی با یادآوری این موضوع که پیش از این اعزام زائر با فراخوانهای متمرکز صورت میگرفت، اظهار کرد: توزیع زائر به وسیله یک شرکت مرکزی به اسم شمسا بین دفاتر زیارتی انجام میشد اما این روال تغییر داده شده است زیرا بیش از دو هزارو 500 دفتر زیارتی داریم که در اقصی نقاط کشور پراکنده هستند و جذب زائر از طریق این دفاتر انجام میشود.
رئیس سازمان حج و زیارت در مصاحبه تلفنی با رادیو گفتوگو با تصریح بر اینکه برای جلوگیری از رقابت و اینکه تشدید قیمت صورت نگیرد موضوعاتی مانند مسکن، حمل و نقل و تغذیه و تدارکات را با گروههای مختلف مورد درخواست پیش قرارداد میبندیم، بیان کرد: این پیش قرارداد در سامانه زیارتی قرار میگیرد.
وی افزود: دفاتر زیارتی میتوانند بر اساس سلایق و خواستههای زائرین این خدمات را ارائه دهند. زائرین میتوانند نوع هتل، تعداد روزها و ستاره هتل، سیستم حمل و نقل و سیستم تعذیه خود را انتخاب کنند و گروههای زیارتی بر اساس این انتخابها شکل میگیرد. مسائلی مانند بیمه و بهداشت و درمان و همچنین مباحث فرهنگی نیز به صورت متمرکز ساماندهی و خدمات دهی میشود.