کد خبر: ۱۸۳۷۰
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۰
در مراسم تقدیر از کارکنان روزنامه تجارت و موسسه فرهنگی دنیای تغذیه و سلامت مطرح شد:
مراسم گرامیداشت روز خبرنگار، با حضور مدیرمسوول، خبرنگاران و دست اندرکاران روزنامه تجارت و موسسه فرهنگی دنیای تغذیه و سلامت برگزار شد.
به گزارش روزنامه تجارت؛ در این مراسم که در هتل جهانگردی میگون برگزار شد، ابتدا آقای مهندس اصغر نعمتی مدیر مسوول روزنامه تجارت طی سخنانی، با گرامیداشت شهید اهل قلم، شهید محمود صارمی و تبریک روز خبرنگار به خبرنگاران و کارکنان روزنامه، روز خبرنگار را فرصتی برای یادآوری ویژگی‌های یک خبرنگار توصیف کرد و گفت : امانتدار بودن، حق گویی، حق جویی، حق محوری، منصف بودن، امانتداری و راحتی با مردم به عنوان مخاطبان اصلی رسانه، مهمترین ویژگی‌های یک خبرنگار است و رسالت مهم خبرنگاران در جامعه را می توان توجه به منافع مردم و امنیت ملی کشور دانست.
مدیرمسوول روزنامه تجارت با برشمردن ویژگی‌های رسانه‌های سنتی و رسانه‌های جدید، دوره کنونی را دوره گذار رسانه‌های سنتی ارزیابی کرد و گفت : رسانه‌ها لازم است در دوران جدید، خبرنگاران و روزنامه نگاران را با فنون روز آشنا ساخته و زمینه تطبیق آنها را با شرایط تازه ای که بر عرصه رسانه حاکم شده فراهم سازند. در همین راستا، سوق دادن رسانه‌ها به سمت ارائه گزارش‌های تحلیلی و تلاش برای ارتقا سطح آگاهی و قدرت پیش بینی مخاطبان نسبت به رویدادهای جاری، ضرورتی انکارناپذیر محسوب می شود.
مهندس نعمتی، با بیان اینکه امروز مخاطبان در اطلاع از رویدادها از رسانه‌ها جلوتر هستند گفت : با توجه به روند سریع نشر اطلاعات و اخبار در جامعه از طرق مختلف همچون شبکه‌های اجتماعی و موبایلی، اگر روزنامه‌ها تبدیل به ساعت نامه و ثانیه نامه هم شوند، باز هم نمی توانند در فضای رسانه ای جدید در حوزه خبر رقابت کنند و همین امر مصداقی بارز از ضرورت افزایش بار تحلیلی و محتوایی رسانه‌های نوشتاری است.

تبیین دغدغه های فعالان رسانه در مراسم روز خبرنگار

مدیرعامل موسسه فرهنگی دنیای تغذیه و سلامت، در ادامه به تبیین عملکرد معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت تدبیر و امید پرداخت و با بیان کاستی‌های حاکم بر عرصه رسانه پیش از روی کار آمدن دولت جدید گفت : طرح سمان که در دولت قبل طراحی و اجرا شد، موجب شد افرادی فاقد تخصص و توانمندی در عرصه رسانه، در سامانه مربوطه ثبت نام کنند و افرادی معیار قضاوت درباره مجموعه خبرنگاران جامعه رسانه ای کشور شدند که بعضا هیچگاه کار رسانه ای انجام نداده بودند و همین نابسامانی‌ها موجب شد بسیاری از روزنامه نگاران و خبرنگاران باسابقه و باتجربه، از عضویت در سامانه ارشاد خودداری کنند یا از آن انصراف دهند.
مهندس نعمتی، عملکرد معاونت مطبوعاتی در دو سال اخیر را مطلوب ارزیابی کرد و با تقدیر از تلاشهای آقای دکتر حسین انتظامی معاونت مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان یک چهره رسانه ای گفت : برخی از اقدامات معاونت مطبوعاتی در دولت فعلی همچون ایجاد سامانه اشتراک مطبوعات، طرحی بسیار مفید و کارامد در جهت ترغیب مخاطبان به مطالعه و در عین حال بهبود وضعیت اقتصادی رسانه‌های نوشتاری بود که امید است با نظارت و حمایت معاونت مطبوعاتی، همچنان تداوم داشته باشد.
وی، برگزاری نمایشگاه مطبوعات با کمک تشکل‌های صنفی، تدوین ساز و کار روشن برای پرداخت یارانه و اعطای آگهی‌های دولتی به رسانه‌ها، حمایت از رسانه‌ها برای بیمه کردن خبرنگاران در هر رسانه که مانع از وابستگی خبرنگاران به دولت از طریق بیمه دولتی
می شود را از جمله گامهای مثبت معاونت مطبوعاتی ذکر کرد و ابراز امیدواری کرد در سایه حمایتهای معنوی این معاونت، شاهد رشد هر چه بیشتر رسانه‌ها در کشور باشیم.
 مدیرمسوول روزنامه تجارت در همین راستا بر ضرورت برقراری عدالت رسانه ای بین رسانه‌های دولتی و رسانه‌های خصوصی تاکید کرد و با بیان تبعیض‌های فراوان بین این دو گروه رسانه ای گفت : رسانه‌های دولتی و وابسته به نهادهای عمومی، از بودجه کلانی برخوردارند و این امر، مانع از ایجاد رقابت سالم بین رسانه‌های خصوصی که با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می کنند و رسانه‌های دولتی و وابسته به نهادها که از همه گونه پشتوانه برخوردارند می شود، لذا شایسته است همانگونه که وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین معاون محترم مطبوعاتی وزارتخانه بارها اعلام
کرده اند، دولتی‌ها دست از رسانه داری بردارند و فضای فعالیت رسانه ای را به موسسات مطبوعاتی و رسانه ای بخشخصوصی واگذار کنند.
در ادامه این مراسم، حمیدرضا شکوهی سردبیر روزنامه تجارت، طی سخنانی با گرامیداشت یاد شهید صارمی و روز خبرنگار، به چالش‌های مهم رسانه‌ها در شرایط کنونی پرداخت و گفت: متاسفانه مهمترین مشکل رسانه‌ها در شرایط کنونی، حضور افراد غیرحرفه ای، چه در عرصه رسانه داری و چه در عرصه خبرنگاری است بطوریکه حضور افراد غیرمتخصص در این عرصه، نه تنها فضا را برای فعالیت متخصصان این عرصه تنگ کرده، بلکه موحب تنزل سطح حرفه ای عرصه رسانه‌ها شده است. بطوریکه شان و منزلت خبرنگاران توسط افرادی غیرحرفه ای که از روی روابط – و نه ضوابط – وارد عرصه رسانه شده اند با انجام اقداماتی دون شان یک خبرنگار که باید هدایت کننده رکن چهارم دموکراسی باشد، کلیت این حرفه را زیر سوال می برند و در چنین شرایطی چندان عجیب نیست که مدیران روابط عمومی برخی نهادها به خود اجازه می دهند خبرنگاران را برای دریافت کارت هدیه گزینش کنند.
این کارشناس علوم ارتباطات، برگزاری همایش‌های علمی بین المللی در حوزه رسانه را یک ضرورت مهم در جهت ارتقا سطح رسانه‌ها در کشور توصیف کرد و گفت : بهتر است به جای برگزاری همایش‌های تکراری در جهت تجلیل از خبرنگاران و تقدیر از شان و منزلت آنها که البته گاه به بهانه‌های مختلف تضعیف می شود، همایش‌هایی علمی در جهت ارتقا سطح علمی خبرنگاران و روزنامه نگاران برگزار شود. می توان به مناسبت روز خبرنگار، یک همایش علمی با کارگاههای آموزشی و عملی، آن هم با حضور کارشناسان و متخصصان عرصه رسانه از کشورهای دیگر همراه با اعطای گواهینامه‌های علمی برگزار کرد تا حداقل از این منظر شاهد ارتقا سطح علمی و کارشناسی خبرنگاران باشیم چراکه طی سالهای گذشته متاسفانه مسوولان امر نسبت به ارتقا توان حرفه ای و شغلی خبرنگاران و در یک کلام فعالان عرصه رسانه، چندان توجهی نداشته اند.
 شکوهی با تقدیر از عملکرد معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد، دکتر انتظامی را چهره ای رسانه ای و آشنا با چالش‌های عرصه رسانه توضیف کرد وگفت : گامهای بلندی برای رفع مشکلات اهالی رسانه در این دوره برداشته شده اما مشکلات حوزه رسانه به حدی بغرنج است که نیازمند همت همگانی و برداشتن گامهای جسورانه، هم از سوی معاونت مطبوعاتی و هم از سوی پیشکسوتان و دلسوزان حوزه رسانه است تا رکن چهارم دموکراسی، جایگاه شایسته و بایسته خود را دوباره پیدا کند.
سردبیر روزنامه تجارت در پایان از کلیه کارکنان روزنامه که در جهت ارتقا کیفی روزنامه تلاش می کنند قدردانی کرد و ابراز امیدواری کرد با همت کلیه همکاران، شاهد ارتقا سطح این روزنامه تقریبا نوپا در عرصه رسانه باشیم.
در ادامه مراسم محمد نيشابوري از فعالان حوزه رسانه ضمن تبريك‌اين روزبه خبرنگاران روزنامه تجارت و همكاران مطبوعاتي در گروه نشريات موسسه دنياي تغذيه و سلامت، مهم‌ترين رسالت خبرنگاران درجامعه امروز را شفاف‌سازي و حقيقت‌جويي خواند.
وي با تاكيد براين‌كه امروزفضاي رسانه به دليل تعدد رسانه‌هاي ديجيتالي و برخط با انواع شايعات، آمار‌سازي‌ها، موج‌هاي خبري و رسانه‌اي غيرواقعي و حتي دروغ پردازانه مواجه شده است؛ گفت: بر ما فعالان عرصه رسانه‌هاي ديداري، شنيداري، مكتوب و ديجيتالي واجب شده است كه ضمن توجه به موضوع ومحتواي خبربه حقيقت يا وارونگي حقيقت در خبر هم توجه داشته باشيم. گاهي اوقات خبرارسالي، دريافتی يا منتشرشده درفضاي رسانه‌اي داراي تمام معيار‌هاي فني ونگارشي وحرفه‌اي هست اما از حقيقت تهي است. به عبارت ديگر سازندگان و منتشركنندگان با رعايت قوانين و اصول خبر‌نويسي طوري القا مي‌كنند كه خبر داراي ساختار منسجم و واقعي است درعين حال محتواي خبر هم از حقيقت مملو است درحالي‌كه‌اين روش و كاركرد قلب حقيقت است.
محمد نيشابوري افزود: اما‌اين‌كه چگونه مي‌توان سره را از ناسره جدا كرد و حقيقت را از دروغ حقيقت‌نما نمايان ساخت مسلح شدن به دانش رسانه‌اي است. اگرخبرنگار، دبيرسرويس، سردبير و مديرمسوول هر ارگان مطبوعاتي از دانش رسانه‌اي و تحليل محتواي قوي برخوردار باشد و بر مركب دانش وعلم رسانه سوار شود مي‌تواند سره را از ناسره به راحتي تشخيص دهد. به طورمثال شما دو انگشتر‌ساز را در بازار جواهرات مدنظر قرار دهيد يكي بدلي مي‌فروشد و ديگري طلا. هر دو انگشترهم لعابي از زر بر روي آن وجود دارد اما جواهر‌شناس واقعي به راحتي با سنگ محك و فني خود مي‌‌تواند در چند ثانيه طلاي واقعي را از طلاي تقلبي بازشناسد.
‌اين رفتار مانند كارشناسي عتيقه است. اگر با دانش پربار در كارزار رسانه‌اي حضور يابيم مي‌توانيم از‌اين دانش در بهبود فضاي مطبوعات و رسانه استفاده كنيم درغير‌اين صورت ابزار دست متقلبان حقيقت و حقیقت جویی مي‌شويم كه‌اين خود يك خسران بزرگ است.
 وي در ادامه سخنان خود با تشريح تاثير دانش رسانه بر فعاليت‌ رسانه ای افزود: داشتن دانش رسانه‌اي به نشاط رسانه‌اي منجرمي‌شود. شما در صورتي‌ كه صاحب دانش باشيد مي‌توانيد در كار خلاقيت، ابتكار، استمرار و ارتقا داشته باشيد. نشاط ضرورت كار خبرنگاري و فعاليت رسانه‌اي است. شما اگر در برابر اخبار قتل، جنگ، تجاوز، كشتار، زلزله، سيل و تصادفات دچار اندوه مي‌شويد اما دانش رسانه‌اي شما برايتان خلاقيت مي‌آفريند. درحالي‌كه يك چشمتان اشك و اندوه است چشم ديگر شما در پي تحليل‌اين حوادث است. دستانتان در حالي‌كه روي كاغذ مي‌لرزند اما براي رسيدن به حقيقت و نحوه انتشارآن به تكاپو مي‌افتد.‌
اين فعال رسانه در ادامه از تلاش‌هاي معاونت مطبوعاتي براي محدوديت قائل شدن در دادن مجوز‌هاي فله‌اي به برخي مديران مسوول قدرداني كرد و گفت: بايد ساز و كار محكم‌تري براي ارايه مجوز به علاقه‌مندان حوزه مطبوعات انديشيده شود. برخي افراد كه حب سياست و رياست دارند يا سودای كاراقتصادي را درسرمي‌پرورانند با ابزار قراردادن رسانه مي‌خواهند مطامع خود را به نتيجه برسانند در‌اين شرايط وزارت ارشاد و معاونت مطبوعاتي آن نقش بسيارمهمي‌درغربالگري خواهد داشت. ما امروز به كيفيت در رسانه‌ها نيازمنديم نه به كميت وعدد.
وي همچنين در بخش ديگري از سخنان خود با حمايت از طرح جديد وزارت ارشاد در تدوين و پياده‌سازي نوع حمايت ازرسانه‌ها و تبديل حمايت دولت ازمديران رسانه‌ها به حمايت از مخاطبان گفت: طرح بسيارهوشمندانه‌اي است اگربه سرنوشت طرح سايت سمان دچار نشود بسیارنیکو و اثربخش خواهد بود.
 نظارت، استمرار و هدفمند سازي‌اين نوع حمايت از ضروريات آن است كه اميدوارم آقاي دكتر انتظامي‌و مجموعه همكارانشان‌اين 3 مؤلفه‌ مهم را براي هميشه در دستور كار قرار دهند.
 نيشابوري در انتهاي سخنان خود با يادآوري روزشهادت صارمي‌خبرنگار‌ايرنا در حادثه مزارشريف گفت: ياد شهداي رسانه را هر لحظه بايد گرامي‌داشت. آنان راهنما و راهبر هستند.
 در ادامه، پیام آقای بیژن نوباوه وطن، نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به مناسبت روز خبرنگار قرائت شد.
در پیام نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس آمده است : "روز خبرنگار يك روز نيست، بلكه يك نماد است براي بزرگداشت يك حرفه كه در تمام شئون زندگي انسان‌ها صاحب نقش و اثر است.
خبرنگاران سرمايه‌هاي انساني آگاه و سربازان مبارزه با جنگ نرم مي‌‌باشند، آنان با عملكرد شايسته و مبتني بر معيارهاي اخلاقي و انساني جامعه را به سمت رستگاري سوق مي‌دهند و به نهادينه شدن مدنيت و انسجام ملي كمك مي‌كنند.
  در‌اين روز كه به مناسبت شهادت مظلومانه شهيد محمود صارمي‌به نام خبرنگار زيبنده شده است، جا دارد يادي كنيم از همه شهداي خبرنگار كه در دفاع مقدس و همچنين پاسداشت از ارزش‌هاي انقلاب و اسلام خون خود را نثار كردند.
 امروز در عرصه رسانه و با دگرگوني‌هاي سريع تكنولوژي خبرنگاران وظايفي خطير‌‌تر از گذشته دارند و بايد بكوشيم تا با افزايش آگاهي‌هاي خود در مواجهه با ترفندهاي رسانه‌اي دشمنان نظام زمينه‌ساز ارتقاء آگاهي‌هاي عمومي‌در حوزه رسانه باشيم. با تبريك مجدد‌اين روز براي همگي عزيزان آرزوي سربلندي و سعادت دارم."
در ادامه مراسم،  مهندس اصغر نعمتی مدیرعامل موسسه فرهنگی دنیای تغذیه و سلامت، از کلیه همکاران در این موسسه از جمله کارکنان روزنامه تجارت با اعطای هدایایی به رسم یادبود تقدیر کرد و تقدیر ویژه ای از خانم ظروفی یکی از سردبیران نشریات زیرمجموعه موسسه صورت گرفت. سپس با بریدن کیکی با نشان سایت زندگی آنلاین، از نسخه جدید سایت زندگی آنلاین رونمایی شد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار