کد خبر: ۱۸۳۸۴۸
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۹
دبیر همایش بین المللی جوانان انجمن جهانی آب وخاک:
نور- دبیر سومین همایش بین المللی جوانان انجمن حفاظت آب و خاک گفت: وقوع پدیده هایی نظیر فرسایش خاک، سیلاب و تغییر اقلیم ناشی از بی توجهی به پدیده های آب و خاک است.

سید حمیدرضا صادقی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه همایش هر سه سال در جهان برگزار می‌شود، افزود: دو همایش قبلی در چین و صربستان برگزار شده بود و پس از در رقابت تنگاتنگ با کشورهای مدعی، امتیاز و مجوز برگزاری سومین دوره همایش در ایران گرفته شود.

وی با بیان اینکه قرار بود همایش در اردیبهشت ماه برگزار شود، دلیل تأخیر آن را شیوع کرونا ذکر کرد و گفت: مجبور شدیم همایش را به صورت ترکیبی برگزار کنیم.

وی با عنوان اینکه انتظار حضور ۶۰ مهمان از کشورهای خارجی را در همایش داشتیم، گفت: متأسفانه به دلیل شیوع کرونا بسیاری از مهمانان با محدودیت‌هایی برای سفر شدند و نتوانستند در همایش حضور پیدا کنند.

صادقی یادآور شد: به دلیل عدم صدور ویزا، دانشمندان برجسته آب و خاک را در داخل کشور انتخاب و دعوت کردیم و همایش به صورت ترکیبی مجازی و فیزیکی برگزار شد.

برگزیده شدن ۵ محقق ایرانی

معاون انجمن جهانی آب و خاک با عنوان اینکه همایش در قالب برنامه ریزی دقیق برگزار شد، گفت: ایده‌های خوبی در این همایش مبادله شد و مسابقه‌ای برای مقالات برجسته جوانان ویژه محققان زیر ۴۰ سال از جمله برنامه‌ها بود و به هر برگزیده هزار دلار جایزه داده شد.

صادقی افزود: در هر دوره همایش ۱۰ نفر انتخاب می‌شوند و در این دوره پنج محقق برگزیده از ایران بودند که چهار نفر از دانشگاه تربیت مدرس بودند.

دبیر سومین همایش بین المللی انجمن جهانی حفاظت آب و خاک با اظهار اینکه همایش‌های علمی بخشی از رسالت‌های دانشمندان به شمار می‌رود، گفت: مسئله آب و خاک بسیار مهم است و اگر آن را ازدست دهیم درواقع تمامیت ارضی را از دست می‌دهیم.

وی با اظهار اینکه اگر آب و خاک را از دست دهیم دچار چالش‌های جدی خواهیم شد، گفت: هنوز باور قلبی به این مسئله وجود ندارد و تصور می‌کنیم اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد.

وی با اشاره به وقوع پدیده‌هایی نظیر فرسایش خاک، سیلاب، خشکسالی، ریزگرد، فرونشست‌ها، آلودگی‌های آب و خاک ناشی از بی توجهی به آب و خاک است، افزود: اگر این دو ماده حیاتی را از دست دهیم، نمی‌توان زندگی کرد.

ارزش‌های آب و خاک ناشناخته مانده است

این استاد دانشگاه خاک خدمات مختلفی ارائه می‌کند و ارزش‌های آن ناشناخته مانده است، گفت: در کشورهای توسعه و جهان در حال تغییر با مشکلاتی نظیر تغییر اقلیم مواجه هستیم و مدیریت جامع حوضه‌های آبخیز در این فرایند مدنظر و توجه است.

صادقی یادآور شد: رویکرد مدیریت جامع آبخیز آن است که قبل از وقوع حادثه، پیشگیری کنیم و راه آن تغییر الگوی زیست و ملایمت و لطافت با محیط زیست است.

وی با اظهار اینکه بسیار خشن با محیط زیست برخورد می‌کنیم، گفت: منابع حیاتی خود را از دست می‌دهیم درحالی که در کشورهای توسعه یافته برای هر قطره آب برنامه وجود دارد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار