کد خبر: ۱۸۴۴۶۱
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۱
۳ امامزاده در روستاهای بخش آفتاب وجود دارد. امامزاده علی‌اکبر(ع) در روستای پلائین، امامزاده ابوالقاسم(ع) در روستای آفتاب و امامزاده سه‌برادران(ع) در روستای دانگه قرار گرفته است.
  •  امامزاده علی‌اکبر(ع)

بقعه متبرکه امامزاده علی‌اکبر(ع) در روستای پلائین در فاصله ۱۵ کیلومتری تهران نزدیک مرقد مطهر بنیانگذار جمهوری اسلامی واقع شده است. ساختمان اصلی امامزاده علی‌اکبر(ع) قدیمی خشتی و گلی و دارای گنبدی خشتی است و جاذبه تاریخی دارد. این بنا جزء آثار ملی به ثبت رسیده و در سال ۱۳۷۴ با نظارت میراث فرهنگی استان تهران مورد مرمت و توسعه قرار گرفته است. دیوارهای داخلی حرم سفیدکاری و کاشیکاری شده و محراب کاشیکاری شده زیبایی نیز در آن وجود دارد. محوطه این امامزاده به مساحت ۳ هزار و ۵۰۰ مترمربع دیوارکشی و درختکاری شده و محل مناسبی برای استراحت زائران است.

  •  امامزادگان سه‌برادران(ع)

بقعه امامزادگان سه‌برادران(ع) در خیابان شهید رجایی روستای دانگه قرار گرفته و از شمال به قلعه خورائین، جنوب به زمین‌های کشاورزی و از شرق به مترو ایستگاه باقرشهر منتهی می‌شود. این ۳ امامزاده، ۳ سید بزرگوار بودند که در زمان ورود حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) به شهرری به این منطقه آمده و در این مکان زندگی کرده‌اند. امامزاده علی‌کیا، قاسم و جوانشیر با ۱۰ واسطه به امام حسن مجتبی(ع) منتسب می‌شوند و از سادات بزرگوار حسنی قرن پنجم هجری به شمار می‌آیند. دورتادور بقعه را فضای بایر و زمین‌های کشاورزی پر کرده و چند خانوار در این روستا زندگی می‌کنند. در گذشته سنگ قبری برای این امامزادگان وجود نداشت و با خشت و آجر سکوهایی کوچک برای ۳ امامزاده ساخته شده بود. این امامزاده تا سال ۱۳۷۴، ۳ گنبد داشت که از خشت و گل ساخته شده بود و تقریباً هر سال روی گنبدها را کاهگل می‌کشیدند و طی چند سال اخیر مرمت و نوسازی اینجا با مشارکت خوب اداره اوقاف و شهرداری منطقه ۱۹ انجام شده است.

  •  امامزاده ابوالقاسم(ع)  

امامزاده ابوالقاسم از نوادگان گرامی امام صادق(ع) در روستای آفتاب واقع شده است. بنای اصلی و گنبد آستان امامزاده ابوالقاسم(ع) متعلق به ۷۰۰ سال پیش و خشت و گلی و ثبت میراث فرهنگی ثبت شده و بنای تازه ساخت شامل شبستان جنوبی قدمت ۶۰‌ساله دارد. برنامه‌های فرهنگی و مذهبی در مناسبت‌های مختلف توسط تولیت امامزاده برگزار می‌شود و یکی از اقدامات مدیریت امامزاده ایجاد بستر مناسب برای فعالیت خیّران و ارائه خدمات به نیازمندان است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار