کد خبر: ۱۸۵۱۹
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۴
نشريه اقتصادي فوربس با اشاره به جذابيت بازار خودرو ايران نوشت: دولت آمريکا بايد براي برداشتن موانع از پيش پاي شرکت هاي خودروسازي اين کشور کارهايي را انجام دهد و خودروسازان بايد به منافع حضور در بازار پرسود ايران توجه کنند.
به گزارش تجارت آنلاین به نقل از تسنیم، محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه ايران با انعقاد موافقتنامه هسته اي با گروه 1+5 به قهرمان ايراني ها تبديل شده است. حتي قبل از اعلام رسمي خبر توافق، فعالان تجاري در سراسر جهان در حال تحليل اين مسئله بودند که اين توافق چه سودي به حال آنها دارد. شوربختانه، اين توافق تاثير چنداني بر کسب و کار فعالان اقتصادي آمريکا ندارد. شرکت هاي آمريکايي احتمالا همچنان از بازار ايران دور خواهند بود مگر اينکه تغييري در دستورات اجرايي دولت آمريکا مبني بر عدم تجارت با ايران رخ دهد.
 
شرکت هاي آمريکايي در حال ارزيابي فرصت هاي تجاري در صنايع کليدي از جمله صنعت کالاهاي سفيد، اکتشاف نفت و گاز و صنعت هوانوردي ايران هستند. اما بزرگترين بازار دستنخورده در ايران، بازار خودروي اين کشور است.
 
در سال 2014، بيش از 985 هزار دستگاه خودروي شخصي در ايران به فروش رسيد. ايران به رغم تحريم هاي اقتصادي بزرگترين بازار خودروي خاورميانه را در اختيار دارد و اندازه بازار اين کشور تقريبا يک سوم اندازه بازار آلمان است. اين تحريم ها موجب شده تا ايران در توليد خودرو تقريبا خودکفا شود.
 
با توجه به پيش بيني لغو تحريم ها، ايران مجددا به بازار هدف شرکت هاي غربي تبديل شده، زيرا ايراني ها به دنبال خودروهاي جديدتر هستند. محبوب ترين خودروها در بازار ايران مدل هاي سدان جادار هستند که براي سفرهاي طولاني مدت مناسب اند. بر اساس تحقيق موسسه فراست اند ساليوان، بخش خودروهاي کوچک که عملا در ايران موجود نيست، در سال 2022، سالانه 250 هزار دستگاه فروش خواهد داشت. اين خودروها در بين طبقه متوسط جامعه مشتري دارد. پيش بيني مي شود بازار خودروهاي مسافري به طور کلي تا سال 2022، 2.3 ميليون دستگاه رشد کند که بيش از دو برابر ارقام فعلي است.
 
اين گزارش افزود: دولت جديد ايران ليبرال تر و بيشتر اهل مدارا با فعالان اقتصادي است. ايران دخالت مستقيم خود در صنعت خودرو را کاهش داده و حتي تعرفه واردات خودروهاي هيبريدي را به تنها 4 درصد کاهش داده است. بر اساس آمارهاي اخير اداره گمرک ايران، واردات خودروهاي هيبريدي112 درصد رشد داشته و واردات قطعات خودرو براي مونتاژ در داخل نيز 57 درصد افزايش يافته است. اين آمار قابل توجه نشان دهنده اين است که دولت ايران مشکلي با مشارکت خارجي در صنعت خودروي اين کشور ندارد و مشارکت خارجي در حال افزايش است.
 
شراکت با يک شرکت داخلي براي فعاليت در ايران الزامي است. شرکت هاي خودروساز اروپايي و چيني شروع به شراکت با شرکت هايي کرده اند که مي تواند مقررات را در آينده به نفع آنها شکل دهد. در حالي که ارزش پول ملي ايران کاهش يافته و شرکت ها نياز به سرمايه دارند، برخي قراردادهاي تجاري شگفت انگيز با سودهاي جذاب منعقد خواهد شد.
 
در حالي که توليد کنندگان يک راست به منطقه صادقيه تهران مي روند، دولت آمريکا بايد براي برداشتن موانع از پيش پاي شرکت هاي خودروسازي اين کشور نظير فورد موتور کارهايي را انجام دهد. سياستگذاران و شرکت هاي خودروسازي آمريکا بايد به منافع حضور در بازار پرسود ايران که خود آنها در وين به احياي آن کمک کردند، توجه کنند.
برچسب ها: خودرو ، آمریکا ، بازار
نام:
ایمیل:
* نظر: