کد خبر: ۱۸۵۳۳۹
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۰
دکتر بشیر حاجی بیگی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار:
سخنگوی سازمان انتقال خون کشور از افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی درخواست خون و فرآورده‌های خونی در تهران خبر داد.
افزایش ۴۰ درصدی درخواست خون در تهراندکتر بشیر حاجی بیگی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا وسیما با اشاره به آغاز فصل سرما گفت: معمولا در نیمه دوم سال و شروع سرما مراجعه به مراکز اهدای خون کاهشی می‌شود از طرفی با پایان موج پنجم کرونا و آغاز جراحی‌های غیراورژانس مصرف خون در کشور افزایش یافت و نیاز به خون جدی‌تر شده است.
دکتر حاجی بیگی با بیان اینکه در کشور ما همه ساله ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد فراورده از انتقال خون درخواست می‌شود ادامه داد: سازمان انتقال خون موظف به تامین خون و فراورده‌های خونی برای بیش از ۹۶۰ بیمارستان و مراکز درمانی در سراسر کشور است این درحالیست که بیشترین مشکل ما در استان تهران است که ۱۶۵ بیمارستان و مرکز درمانی دارد و میزان مصرف خون و فراورده آن بسیار بالاست بطوریکه نزدیک سه هزار واحد خون و فراورده روزانه از انتقال خون استان تهران درخواست می‌شود.
سخنگوی سازمان انتقال خون کشور گفت: فقط ۱۷ درصد اهداکنندگان خون کشور در استان تهران هستند، ولی مصرف خون و فراورده در مراکز درمانی تهران ۲۵ درصد کل خون‌های اهدایی است.
وی افزود: در استان‌های مازندران و گیلان و خراسان رضوی و آذربایجان شرقی مصرف خون و فرآورده بالا رفته است و با کاهش اهدای خون روبرو هستیم ضمن اینکه در استان سیستان و بلوچستان، یزد و اصفهان نیز مشکل کمبود خون داریم. در استان هرمزگان میزان اهدای خون کاهش پیدا کرده و بالاخص در استان تهران میزان مصرف خون و فراورده بسیار افزایش یافته است.
حاجی بیگی با اشاره به اینکه بیماران تالاسمی و خاص برای ادامه زندگی نیاز به خون و فراورده دارند بطوریکه ۲۰ درصد خون اهدایی کشور صرف بیماران خاص می‌شود ادامه داد: بیماران سرطانی و بیماری‌هایی که خونریزی دهنده ارثی هستند نیاز به پلاکت دارند و همچنین نیاز به پلاسما برای بیماران سوختگی و بیماران کبدی نیز از طرف دیگر مصرف خون و فراورده آن را بالا برده است.
دکتر بشیر حاجی بیگی در ادامه به همکاری خوب مردم در ایام کرونا اشاره کرد و گفت: ما همواره چشم انتظار ایثار و فداکاری مردم در حق بیماران هستیم. نمونه این فداکاری این است که سازمان جهانی بهداشت تخمین زده بود با شروع کرونا در کشور‌ها ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش مراجعه و ۳۰ درصد کاهش اهدای خون را داشته باشیم، اما ایران در پایان سال ۹۹ با اینکه یکسال و اندی از شروع کرونا می‌گذشت ۸ درصد کاهش اهدای خون داشت.
وی خطاب به کسانی که واکسن کرونا تلقیح کرده اند گفت:کسانی که واکسن اسپوتنیک و آسترازنکا را تزریق کردند ۲۸ روز پس از واکسیناسیون و واکسینه شده‌های برکت و سینوفارم یک هفته بعد از دز دوم می‌توانند اهدای خون داشته باشند.
 ۹۰ درصد مردم کشور گروه خونی مثبت و فقط ۱۰ درصد گروه خونی منفی دارند. ۳۳ تا ۳۴ درصد مردم ۰ مثبت، ۲۷ درصد آمثبت، ۲۳ درصد ب مثبت و آ ب مثبت به عنوان کمیاب‌ترین مثبت‌ها، هفت درصد. همچنین o منفی سه تا چهار درصد - آ منفی سه درصد - ب منفی دو درصد و آ ب منفی بعنوان نادرترین گروه خونی کشور تنها یک درصد از اهداکنندگان خون را تشکیل می‌دهند لذاکسانی که گروه خونی منفی هستند در پاسخ به این دعوت و فراخوان عمومی یاید شتاب کنند تا ذخایر خونی کاهش پیدا نکند.
 
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار