در
حالیکه ایران و قدرتهای جهانی چهاردهم ژوییه پس از یک دوره مذاکرات
طولانی و فشرده در وین به توافق هستهای دست پیدا کردند که زمینهساز
برچیده شدن تحریمهای غربی علیه تهران خواهد بود اما مدتها پیش از اعلام
این توافق شرکتهای بینالمللی سرگرم بررسی فرصتهای تجاری در دوران
پساتحریم بودند.
در همين حال فوربس در گزارشی با اشاره علاقمندی که در میان
شرکتهای بینالمللی برای حضور در ایران پس از برداشته شدن تحریمها به
وجود آمده، نوشت: با وجود اینکه آمریکا در راس این مذاکرات حضور داشت اما
متاسفانه به حال شرکتهای آمریکایی تاثیر چندانی نخواهد داشت و این شرکتها
تا زمانی که دستورالعمل بیشتری از سوی دولت آمریکا که همکاری تجاری با
ایران را ممنوع کرده، اعلام نشود از بازار ایران دور خواهند ماند. با این
همه شرکتهای آمریکایی سرگرم ارزیابی فرصتهای تجاری در صنایع کلیدی مانند
نفت و گاز و صنعت هواپیمایی هستند که به دلیل تحریم آمریکا ناوگان
فرسودهای دارد. ایران بزرگترین بازار بهرهبرداری نشده و بکری است که
جمعیت طبقه متوسط تحصیلکرده آن تمایل دارد همانند سایر دنیا بهترین امکانات
را در اختیار داشته باشند و خودرو در اول فهرست کالاهای مورد تقاضاست.
براساس
این گزارش، بیش از 985 هزار خودروی سواری در سال 2014 در ایران فروخته شد.
ایران بزرگترین بازار خودرو در خاورمیانه بوده و تقریبا یک سوم بازار
آلمان است. تحریمها به نوعی باعث شدند ایران با پیشرفت شرکتهایی مانند
ایران خودرو و سایپا در زمینه تولید خودرو به خودکفایی برسد. اکنون که
چشمانداز برداشته شدن تحریمهای ایران پیش رو قرار گرفته، ایران مورد توجه
خودروسازان غربی قرار گرفته است بویژه که مصرفکنندگان ایرانی منتظر عرضه
مدلهای جدید هستند. خودروسازان چینی به سرعت وارد میدان شده و جای خالی
رقیبان اروپایی خود را پر کردند. چری، لیفان و چانگان از جمله برندهای چینی
هستند که در ایران محبوبیت پیدا کردهاند.
طبق گزارش اخیری که از سوی
موسسه فراست اند سالیوان منتشر شده، بخش خودروی کوچک که در ایران وجود
ندارد، تا سال 2022 شاهد فروش بیش از 250 هزار دستگاه در این کشور خواهد
بود. مجموع فروش بازار خودروی ایران تا سال 2022 به 2.3 میلیون خودرو رشد
خواهد کرد که بیش از دو برابر رقم کنونی است. طبق این گزارش، دولت کنونی
ایران، سیاستهای مناسب فعالیتهای تجاری دارد و مشارکت دولت در صنعت خودرو
کمتر شده و حتی تعرفههای واردات خودروهای هیبریدی به چهار درصد کاهش پیدا
کرده است. طبق آمار اخیر که از سوی سازمان گمرک ایران منتشر شده است،
واردات خودروهای هیبریدی 112 درصد و واردات قطعات برای مونتاژ خودرو 57
درصد رشد کرده است. این آمار تعجب آور نشانه واضحی از تمایل دولت به مشارکت
خارجی در صنعت خودروی این کشور بوده و روند مشارکت خارجی هم رو به رشد
است. شراکت با شرکتهای داخلی یکی از الزامات رگولاتوری در ایران است.
تولیدکنندگان تجهیزات اروپایی و چینی در حال حاضر با شرکتهای خودروسازی
صاحب نام ایرانی شریک شدهاند که میتواند مقررات آینده را به نفع آنها رقم
بزند. این گزارش در پایان خاطرنشان کرد آمریکاییها باید پیش از اینکه دیر
شود اقدام کنند و لازم است که شرکتهای خودروسازی آمریکایی و سیاستگذاران
این کشور به مزایای بودن به عنوان بخشی از این داستان رشد توجه کنند.