کد خبر: ۱۸۶۲۱
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۱
به نظرمی رسد هنوز بازار کالاهای اساسی از لغو تحریم ها تاثیر نگرفته است و به زعم فروشندگان موادغذایی تغییرات قیمتی مشاهده شده در این بخش بیشتر از مسائل داخلی ناشی شده است.
 پیش‌بینی‌ روسای اتحادیه‌های تولید و فروش مواد غذایی مصرفی مردم بر این بود که قیمت‌های کالاهای اساسی، پس از رفع تحریم‌ها کاهش یابد.حتی مدت‌ زمان کافی برای کاهش قیمت‌ها حدود دو ماه در نظر گرفته شده بود. اما گشتی در بازار فروشگاه‌های مواد غذایی اعم از لبنیات، گوشت و مرغ و میوه و سبزی نشان می‌دهد که هنوز شاهد تغییرات چشم‌گیری در قیمت‌های پساتحریم نیستیم و البته عده‌ای کاهش قیمت‌ها در برخی اقلام را موثر از لغو تحریم‌ها نمی‌دانند.


سقوط قیمت مرغ بی ربط با لغو تحریم
یکی از فروشندگان واحدهای صنفی فروشنده مرغ، با اشاره به افت قیمت مرغ ئر ماه‌های اخیر می گوید: اکنون مدت‌هاست که در بازار مرغ شاهد کاهش قیمت هستیم و این موضوع به خاطر بهتر شدن وضعیت بازار نیست. بلکه به این دلیل است که ما با مازاد عرضه روبه‌رو هستیم و گرچه مزغ با قیمت بالایی تولید می‌شود ولی به دلیل مازاد محصول قیمت فروش آن بسیار پایین‌تر از هزینه‌های تولید آن شده است. در چنین شرایطی طبیعتا نمی تواند از کاهش قیمت مرغ به عنوان یک اتفاق مثبت یاد کرد.

یکی دیگر از فروشندگان واحدهای صنفی مرغ فروش نیز، کاهش قیمت مرغ را متاثر از آنفولانزای مرغی می‌داند و می‌گوید: آنفولانزای مرغی بلایی بر سر بازار مرغ آورده که بعید نیست ما با تعداد زیادی مرغدار ورشکسته روبه‌رو شده باشیم.

وی اظهار کرد: برای مدتی صادرات مرغ به عراق و افغانستان نیز متوقف شده بود و فقط مرغ مازاد در داخل امکان مصرف داشت. در همین زمان در حالی که قیمت مرغ باید به 7200 تومان برسد که مرغداری‌ها ضرر ندهند، مرغ تا کیلویی پنج هزار تومان نیز معامله شد.

او بیان کرد: چنین اتفاقی خوشایند نیست و در نهایت منجر به آن خواهد شد که ما برخی از مرغداری‌ها را از دست داده و با کاهش محصول و در واقع گرانی دوباره روبه‌رو شویم.

هنوز برای تاثیر لغو تحریم‌ها زود است
یکی از فروشندگان واحد صنفی فروشندگان گوشت گوسفندی در پاسخ به این سوال که لغو تحریم‌ها چه تاثیر بر محصولات صنف آن‌ها گذاشته است، بیان کرد: هنوز برای اینکه بازار گوشت از لغو تحریم‌ها تاثیر بگیرد زود است. چون این قیمت نهاده‌هاست که روی قیمت دام تاثیر می‌گذارد و هنوز دور جدید خرید نهاده‌ها از بازارهای بین‌المللی انجام نشده است که ما بتوانیم تاثیر قیمت نهاده‌ها را روی قیمت دام خود ببینیم.

یکی دیگر از فروشندگان این صنف نیز بیان کرد: اکنون به دلیل کمبود گوشت در بازار ما با افزایش قیمت رو‌به روهستیم و این موضوع نمی‌تواند تاثیر چندانی از تحریم‌ها بگیرد. باید منتظر باشیم تاببینیم در آینده با ایجاد تغییرات کلی در وضعیت اقتصادی کشور بازارهای خرد اقتصادی نیز تغییراتی می‌کنند، یا خیر؟

بحران در بازار لبنیات، زعفران و روغن
یکی از فروشندگان فروشگاه‌های دریانی با بیان اینکه اکنون در بازار زعفران دچار مشکل شده‌ایم گفت:‌ زعفران در سال جاری تغییرات قیمتی عجیب و غریبی دارد و این بازار ظاهرا به دست تعدادی دلال افتاده است.

او معتقد است: با توجه به اینکه زعفران یک محصول ایرانی است و به کشورهای دیگر صادر می‌شود، تغییرات قیمتی آن بیش از هر چیزی به رفتار تولید کنندگان و البته واسطه‌ها مربوط است و نمی‌توان چشم امید به این داشت که مثلا با لغو تحریم‌ها بازار محصولات مانند زعفران سامان یابد.

او همچنین وضعیت روغن را نیز نا مناسب توصیف کرد و گفت: اکنون بازار روغن نیز درگیر یک دامپینگ است و با وضعیتی که پیش می‌رود احتمال ورشکستگی تعدادی از تولید کننده‌ها وجوددارد. بنابراین طبیعی است که در صورت کنترل نشده وضعیت موجود در آینده شاهد افزایش قیمت در روغن باشیم.

یکی دیگر از فروشندگان درباره محصولاتی مانند چای و برنج چنین توضیح داد: حدود 30 درصد از محصول چای مصرفی ایرانیان در کشور تولید می شود و ما بقی آن وارداتی است.ُ طبیعی است که با لغو تحریم ها بازار این محصول تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد ولی هنوز خریدها بر اساس ثبت سفارش‌ها بعد از پسا تحریم صورت نگرفته که شاهدکاهش قیمت چای باشیم.

او همچنین درباره برنج توضیح داد: اکنون مدتی است که واردات برنج ممنوع است و بر این مبنا قیمت برنج داخلی هم بسته به شرایط برداشت محصول در سال. اگر در ادامه با کمبود برنج در سال جاری روبه‌روشده و به واردات نیاز پیدا کنیم آنوقت می‌توانیم تاثیر لغو تحریم‌ها بر برنج را ببینیم.

یکی از فروشندگان لبنیات‌ نیز در این زمینه اظهار کرد: ما در ایران به مشکل کمبود مصرف لبنیات مردم روبه‌رو هستیم. در نتیجه چنین امری، بخشی از محصولات لبنی کارخانه‌ها مصرف نشده و مازاد می‌ماند.

او بیان کرد: به دنبال این رفتار مصرف‌کنندگان عملا امکان بالا بردن قیمت محصولات لبنی وجود ندارد و این موضوع ربطی به تحریم‌ها ندارد.

او اظهار کرد: ممکن است لغوتحریم‌ها در آینده منجر به آن شود که هزینه‌های تولید محصولات لبنی پایین آمده و این به نفع کارخانه‌های لبنی ایران خواهد بود .البته این اتفاق نیز در بلند مدت رخ می دهد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار