کد خبر: ۱۸۶۵۲۸
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۰
دادستان کل کشور: یکی از مشکلات دستگاه قضایی، کارشناسی‌هایی است که مبانی درست ندارد و گاهی گروه کارشناسان نظر‌های مختلفی دارند و این اختلاف نظر‌ها بسیار زیاد است.

کارشناسی‌های نادرست، از مشکلات دستگاه قضایی استبه گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، حجت الاسلام والمسلمین محمد جعفر منتظری در نشست کارآموزان کارشناسان رسمی استان تهران افزود: از اصول پذیرفته شده رایج در بین عقلای عالم در همه اعصار و قرون و دربین همه ملل و مذاهب، رجوع جاهل به عالم است و شرع مقدس اسلام نیز این اصل عقلایی را دارد و در هر موضوع و امری که انسان نیاز داشته باشد، قواعد و اصول دارد.
وی ادامه داد: انسان در هر رتبه‌ای از علم و دانش که باشد در حوزه‌های دیگر جاهل است و در تحقق عدالت در جامعه وقتی افراد برای احقاق حق خود به دستگاه قضایی مراجعه می‌کنند، دستگاه قضایی باید به افرادی مراجعه کند که متخصص امور هستند.
منتظری گفت: دستگاه قضایی برای اجرای عدالت نیازمند افرادی است که اطلاعات تخصصی دارند و اگر دستگاه عدالت را به یک پرنده تعبیر کنیم، این پرنده دو بال نیاز دارد که کارشناسان و وکلا دو بال ان هستند.
وی افزود: حتما قاضی نیازمند نظر کارشناسی است، زیرا تخصص یک قاضی علم حقوق است، اما موضوع‌های مراجعه مردم به دستگاه قضایی بسیار گسترده و متنوع است.
دادستان کل کشور خطاب به کارآموزان کارشناسی رسمی دادگستری گفت: در قلم کارشناسی فقط خدا را ببینید و اگر در موضوعی اشراف و علم لازم را ندارید، حتما از اظهارنظر خودداری کنید یا کارشناسی را به فرد اعلم و افضل ارجاع دهید یا حتما مشورت بگیرید.
وی افزود: نظر کارشناسان یک پایه بسیار مهم در تحقق عدالت است و قاضی براساس نظر کارشناسان قضاوت می‌کند، بنابراین اگر حکم نادرستی توسط قاضی صادر شود کارشناسان رسمی دادگستری در این تضییع حقوق سهیم هستند.
منتظری بر ضرورت آسیب شناسی کارشناسی رسمی دادگستری تاکید کرد و گفت: در این حوزه باید مشکلات کارشناسی شناسایی و در دوران کارآموزی به کارشناسان ارائه شود.
وی با تاکید بر اینکه کارشناسان رسمی دادگستری همواره باید بر علم و دانش خود بیفزایند و به دانسته‌های خود اکتفا نکنند، افزود: توصیه نپذیرید و زیر بار فشار‌ها نروید و در امور کارشناسی اظهار نظر مبتنی بر دانش و علم داشته باشید.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار